השר הודה לראשונה

"כמו ילדי תימן": ישראל שלחה 192 פעוטות ערבים לאימוץ בשבדיה

מדינת ישראל מודה לראשונה, כי במשך שני עשורים היא שלחה לשבדיה, למטרת אימוץ, 192 פעוטות ערבים. בחברה הערבית דורשים לפתוח בחקירה: "הם נותקו מדת האסלאם" (בארץ)

דוד הכהן | כיכר השבת |
אילוסטרציה. למצולמים אין כל קשר לתוכן הידיעה (צילום: Hassan Jedi/Flash90)

השר יריב לוין אישר לאחרונה בכנסת, במענה לשאילתא, כי ילדים רבים ממשפחות מוסלמיות בישראל נשלחו בעבר על ידי המדינה לאימוץ בשבדיה.

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) העלה בכנסת ביום רביעי האחרון את הסוגיה, שמציקה לגורמים רבים בחברה הערבית בישראל, הדורשים לפתוח בחקירת הנסיבות שהובילו את המדינה, מאז שנות ה-70 ועד ה-90, להעביר לאימוץ בשבדיה 192 ילדים ערבים.

מדובר בפעוטות שנולדו בשטחי מדינת ישראל וננטשו על ידי משפחתן בגיל צעיר, או בשל רקע עגום אחר. לדברי הגורמים, המהלך המדובר נעשה בניגוד ל'אמנת זכויות הילד' הבינלאומית, גם בשל העובדה כי "אותם ילדים נותקו מדת האסלאם".

כשח"כ טיבי הגיש על כך שאילתא, במליאת הכנסת, השיב לו השר יריב לוין, בשם הממשלה, והודה לראשונה כי אכן כך נעשה בתקופה ההיא, מאחר ו"באותם ימים היה קושי למצוא משפחות מוסלמיות שיאמצו את הילדים".

חילופי הדברים בנושא, במליאה (צילום: מתוך ערוץ הכנסת)

בראיון ל-ynet סיפר היום (שני) פרופ' אחמד נאטור, מהפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית, שכבר בשנת 1998 הוא פנה עם המידע הזה לאליקים רובינשטיין, היועץ המשפטי לממשלה אז.

נאטור הסביר: "זה סיפור מאוד כואב. אני לא מבין מה היו השיקולים ואיך הדבר נעשה. הסברתי ליועמ"ש שזה מנוגד לחוק הישראלי וגם לאמנה הבינלאומית בדבר זכויות הילד. הוא ענה לי שלפי משרד הרווחה, המסירה לאימוץ ככל הנראה בוצעה כדין. אני ציפיתי שהוא יקיים חקירה בעניין. הפרשה לא נופלת מפרשת ילדי תימן".

הוא הוסיף כי "האמנה מדברת על כך שיש לילד זכות לשמור על קשרי משפחה ועל הקשר התרבותי, האתני והדתי. אינני יודע מה קורה עם המשפחות, אם הם בקשר או לא בקשר. אני תוהה: האם האנשים האלה יודעים שיש להם אזרחות ישראלית ושהם יכולים לחזור לארץ?".

"אף אחד לא בא איתנו במגע כדי לשאול ולמצוא אלטרנטיבה. אנחנו לא יודעים מאיפה הילדים האלה, אם באמת נולדו מחוץ לנישואים או שנטשו אותם. לפני שעושים צעד דרסטי כזה צריך למצוא את החלופות. יש הסדר מוסלמי שנקרה כאפאלה - סוג של משפחת אומנה".

במענה לשאילה אם מתקיים ניסיון לאתר את הילדים הללו, השיב הפרופסור הערבי כי בזמנו כתב ליועמ"ש ש"אנחנו מוכנים להקים פורום כדי לארגן את הדבר הזה, שיעבירו לנו את המידע לילדים האלה. לצערי, לא באו איתנו במגע".

"אנחנו לא מדברים רק על ההיסטוריה. אני מבקש לחקור את העניין. אני שואל: מה קורה עכשיו בענין הזה?", תהה נאטור.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר