כישלון המאבק

חרם אי ההתייצבות קורס: עליה במספר המתייצבים

'חוק הגיוס' הביא את אנשי 'הפלג הירושלמי' שלא להתייצב בלשכות הגיוס בהוראת הגר"ש אוירבך וזאת בניגוד למרבית בני הציבור החרדי • כעת מתברר כי המאבק נכשל והחרם קורס לאחר שמרבית הישיבות, גם אלו המשתייכות ל'פלג הירושלמי', מורים לתלמידיהם להתייצב • הסיבה: הפסקת התקצוב ללא מתייצבים (חרדים בצה"ל)

ישראל כהן | כיכר השבת |
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

בשנה האחרונה סער הרחוב החרדי סביב סוגיית חוק הגיוס כאשר בעקבות כך קראו חלק מהאדמו"רים והרבנים לתלמידיהם שלא להתייצב בלשכות הגיוס, כאשר בראש מחנה אי המתייצבים עמד הגאון רבי שמואל אוירבך.

ההסכם הקואליציוני כמו גם המגעים לפני כן עם שלטונות צה"ל הביאו לרגיעה מסוימת כאשר במרבית הישיבות כיום, מלבד אלו המזוהות עם 'הפלג הירושלמי', מתייצבים בני הישיבות בלשכת הגיוס.

כעת מתברר כי גם באותם ישיבות, המתשייכות ל'פלג' חל שינוי של ממש ובשבועות האחרונים מעדיפים יותר ראשי ישיבות, רבנים והורים לשלוח את תלמידיהם להתייצב כבעבר.

כשבוע לאחר חשיפת 'כיכר השבת' כי משרד החינוך החל לעצור את התקציבים המיועדים עבור בחורי הישיבות והאברכים שאינם מתייצבים בלשכות הגיוס על מנת לקבל פטור מגיוס או להסדיר את מעמדם, החלו הישיבות המובילות לשלוח את תלמידיהם להסדרת מעמדם בצה"ל.

בין היתר, ל"כיכר השבת" נודע כי בימים האחרונים החלו בישיבת "בית מתתיהו" לשלוח מכתבים להורים לבחורי ישיבות שבחרו שלא להתייצב בלשכות הגיוס, בו נכתב כי הישיבה מבקשת מההורים שישלחו את בניהם להתייצב בבקו"ם ולהסדיר את מעמדם.

במכתב הובהר כי בחורים שלא יתייצבו יאלצו להוסיף על שכר הלימוד את הסכום אותו מפסידה הישיבה בעקבות עצירת התקצוב.

הגר"ש אוירבך נגד פשרות בגיוס, ארכיון (באדיבות המצלם)

ישיבת "בית מתתיהו" אמנם מזוהה היתה תמיד עם הממסד הליטאי ומרבית הבחורים נשמעו להוראת מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן בעניין אלא שעדיין היו בחורים מעטים שפעלו בניגוד לעמדה הרשמית של הישיבה וכעת בעקבות השינויים בחוק יחויבו כל בני הישיבה להתייצב כרגיל.

כאמור גם בישיבות מסויימות בהם מרבית הבחורים היו מזוהים עם עמדת 'הפלג הירושלמי' החלו בימים האחרונים לשלוח את תלמידי הישיבה שבחרו עד היום שלא להתייצב - להסדיר את מעמדם על מנת להשיב את תקציבי משרד החינוך שהוקפאו.

מקורות בצה"ל מסרו בשיחה עם "כיכר השבת" כי בשבוע האחרון חלה עלייה משמעותית במספר המתייצבים, בעיקר אצל תלמידי הישיבות המזוהים עם הגר"ש אוירבך שאוסר על ההתייצבות בלשכות הגיוס באופן גורף והדבר נובע על פי ההערכתם בשל ההצלבה בין נתוני צה"ל למשרד החינוך והאיום בעצירת התקציבים.

ב"וועדה להצלת עולם התורה" הפועלת לאי התייצבות אמרו בתגובה: "מכיוון ששוב מפרסמים את השקרים, עלינו להזכיר את העובדות: אלפים רבים של בחורי ישיבות ואברכי כוללים, אינם מתייצבים כלל בלשכות הגיוס, כאשר המכתבים השונים והאיומים שמגיעים אליהם מהצבא מעניינים אותם כקליפת השום, מול הצו האלוקי 'ואהבת את ד' אלוקיך בכל נפשך - אפילו נוטל את נפשך'. וכשם שעולם התורה לא התרגש מכל הספינים של צה"ל במשך השנים, כך לא נתרגש גם מהספין התורן, וגם לא מהספינים שיבואו בהמשך".

"אנו עומדים בקשר כל העת עם הנהלת הישיבות, בני הישיבות והוריהם, וברוך ד' האלפים הרבים עומדים איתנים וחזקים כנגד האיומים. מכל הסוגים והמינים. בפרט אנחנו מוחים על השקר כביכול בהנהלות ישיבות שעד היום הורו לבחורים לא להתייצב שינו את ההוראה - שזהו שקר גלוי".

"בנוגע לתקצוב בחורי הישיבות מקדשי ד', 'הוועדה' פועלת בנידון כבר כחודשיים, וכל האפשרויות עומדות על הפרק, אולם הדבר פשוט כי כשם שעולם התורה קיים עד עכשיו 'בכל נפשך', כך נקיים גם 'בכל מאודך - בכל ממונך', וכפי שאמר מרן ראש הישיבה שליט"א בשבוע שעבר, 'לא להתייצב בלשכת הגיוס... יש ניסיונות גם של כסף, ממון... שווה לוותר על כמה דברים בשביל הקב"ה שכל כך אוהב אותנו'. (וידאו מדבריו של מרן שליט"א התפרסם וניתן לראותו)".

"עם זאת, הדבר תמוה מאוד, שבדיוק עכשיו, כאשר המפלגות החרדיות נכנסו לתוך הקואליציה, זהו בדיוק הזמן שבו מתחילים לבטל תקצוב לבחורי ישיבות. לא הגיוני שמה שלא עשה לפיד ולא עשתה 'ממשלת השמד', ייעשה דווקא בזמן שהמפלגות החרדיות מהוות חלק משמעותי מהקואליציה, כולל תפקידים הנוגעים במישרין לנושא זה של תקצוב בחורי ישיבות. לכן, הציבור מצפה מהמפלגות החרדיות שיצדיקו את ישיבתם בקואליציה וידאגו שכל בחור ישיבה יתוקצב ללא הבדלים - לפחות כמו שהיה בתקופת לפיד ו'ממשלת השמד'".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר