חוששים להרעלה

החל תהליך "נישוב" בלוויתן: תושבים נמלטו

לאחר כמה דחיות החל הבוקר תהליך ה"נישוב" באסדת לוויתן במהלכו ישוחררו לאוויר גזים רעילים. למרות שבמשרד לאיכות הסביבה טוענים כי אין סכנה, תושבים בחרו להימלט (בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
אסדת לוויתן (מארק ישראל סאלם, POOL)

לאחר עיכובים וטענות של תושבים שמתגוררים מול אסדת הגז לוויתן שנמצאת מול חוף דור, החל הבוקר (שלישי) תהליך "הנישוב" במהלכו ייפלטו לאוויר כמויות גדולות של חומרים מזיקים ביניהם בנזן. המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות אישרו כי ייפלטו כמויות גדולות של חומרים מזיקים, אך טענו כי לא קיים סיכון עבור תושבי חוף הכרמל, יש שבחרו להתפנות מבתיהם לנוכח התהליך והחשש שיפגע בבריאותם.

מדובר בתהליך הכרחי שנועד להוצאת הגז מהמאגר לאחר עיכובים רבים, והפיכתו לפעיל.

ניר סהר, מנכ"ל איגוד ערים לשמירת איכות הסביבה שרון-כרמל - שמנטר את איכות האוויר באזור האסדה - אמר הבוקר כי "בינתיים נראה כי ערכי הבנזין באוויר שגרתיים". ב"נובל אנרג'י" אישרו שהליך הנישוב החל.

סהר אמר, כי "ב-02:00 לפנות בוקר נפתחו שתי בארות ראשונים של אסדת לווייתן. הגז התחיל לזרום ודוחק את החנקן שנמצא בצנרת. בשעה 07:30 קיבלנו דיווח שהחנקן התחיל לצאת, ייקח לו בסביבות חמש שעות עד שהוא ייצא לגמרי מאסדת הגז, ובסביבות השעה 12:30-13:00 עד השעה 15:00 אחר הצהריים יתחילו להיפלט אותם מזהמים שנובל אנרג'י הצהירו שייפלטו".

"נראה שערכי הבנזין מאוד נמוכים, שגרתיים לגמרי ממה שראינו בשנה האחרונה. הציבור יכול להיכנס לאתר של האיגוד, להיכנס לאפליקציה ולראות את הערכים של אותם מזהמים אונליין, כדי לראות שבאמת איכות חיי התושבים נשמרת והערכים נשמרים", אמר סהר.

הליך הנישוב מתקיים לאחר שבמשרד להגנת הסביבה עדכנו אמש, כי "חברת נובל אנרג'י עמדה בכל התנאים הסביבתיים-המקצועיים של המשרד. זאת, בהמשך להודעה המוקדמת שניתנה ביום שישי. לפיכך, הנישוב באסדת לווייתן יתקיים מחר, יום שלישי, בשעות הבוקר המוקדמות, כמתוכנן".

בהודעת המשרד צוין עוד כי "אין כל הנחיות מיוחדות לציבור ביום זה, וההשפעה על איכות האוויר באזור החוף מול האסדה צפויה להיות נמוכה. אין כל מקום או הנחיות לפינוי תושבים, ולפי חוות הדעת של כל המומחים לא צפוי כל סיכון לציבור בעת הנישוב". בנוסף נמסר כי השר להגנת הסביבה, מנכ"ל המשרד ובכירים וצוותים נוספים יהיו נוכחים ביישובי חוף הכרמל ובתחנות הניטור, וכי מפקחי המשרד יהיו באסדה בשעת הנישוב".

עוד צוין, כי דיווחים מהתחנות ישודרו און-ליין באתר האיגוד ובחדר הבקרה - החל משעה 06:30 בבוקר. "אנחנו ממליצים לציבור להוריד את האפליקציה 'אוויר בסביבה' ולהתעדכן בזמן אמת בתוצאות תחנות הניטור, המשקפות את מצב איכות האוויר באזור", נכתב למרות שהבוקר קרסה האפליקציה בשל העומס הרב של המשתמשים בה ובמשרד מנסים כעת להשיבה לפעולה.

לפי נובל אנרג'י, צפוי להיות שחרור רציף של גזים במשך 8 שעות הנישוב, כאשר בסך הכול ייפלט 76 ק"ג בנזן בשלוש השעות האחרונות לתהליך. לפי חלק מהמומחים הכמות תהיה גדולה יותר, אך במשרד להגנת הסביבה הודיעו כי גם בהערכות החמורות ביותר ההשפעה על אזור החוף צפויה להיות מזערית.

בתוך כך, תושבים בחרו לעבור זמנית למקום אחר על דעת עצמם, מחשש שפעולת הנישוב תפגע בבריאותם. כנגד האסדה מתקיימת מחאה כבר תקופה ארוכה של פעילי איכות הסביבה ותושבים שגרים מולה וחוששים כי כמויות הבנזן באוויר יפגעו בבריאותם.

גם בנובל אנרג'י וגם במשרד הבריאות מסרו והדגישו כי האסדה עומדת בכל התנאים המחמירים ביותר בנושא הגנת הסביבה, וכי כל הגורמים הרשמיים קבעו מפורשות כי לא נשקפת כל סכנה שהיא מהפעילות. עם זאת, כאמור, תושבים באזור חוששים וחלקם נמלטו מבתיהם לפחות עד לסיום הליך הנישוב הראשוני.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר