נתון מדאיג

דו"ח העוני: עלייה קלה באחוז העוני החרדי

במקביל לעובדה שיש יותר עניים, גם בישראל באופן כללי וגם בתוך המגזר החרדי, מתברר לפי נתוני הדו"ח כי מצבם של העניים השתפר, והם עניים פחות • נתונים מדאיגים (אקטואלי)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

שיעור העוני בקרב כלל האוכלוסייה בישראל עלה בשנה האחרונה באחוז - והעלייה בשיעור הילדים העניים אף גדולה יותר. כך עולה מנתוני דו"ח העוני לשנת 2018 שפרסם היום (שלישי) המוסד לביטוח לאומי.

על פי הדו"ח, ב-2018 חיו בעוני 469,400 משפחות, 1,810,500 איש, מהם 841,700 ילדים. מדובר בעלייה של 27 אלף ילדים עניים ביחס לשנה שעברה.

על פי הדו"ח, תחולת העוני בקרב כלל האוכלוסייה (ללא מזרח ירושלים) עלתה מ-19.4% בשנת 2017 ל-20.4% בשנת 2018. תחולת העוני בקרב ילדים עלתה אף בשיעורים גבוהים יותר, מ-27.1% ל-29.1% ובקרב משפחות המצב נותר כמעט ללא שינוי - מ-17.4% ל-17.5%.

תחולת העוני של ילדים במשפחות החרדיות עלתה בכ-5 נקודות האחוז. חלק מעליה זו מקורה כנראה בשינוי הרכב המשפחות ב-2018 אשר כולל עלייה בחלקן של המשפחות החרדיות הגדולות המאופיינות בעוני גבוה יותר. עם זאת מחברי הדו"ח מציינים שחומרת העוני ירדה במעט.

על פי נתוני סקר 2018, חלקן של המשפחות העניות החרדיות בסך המשפחות העניות מגיע לכ-16% - יותר מפי 2 מחלקם היחסי באוכלוסיית המשפחות על פי סקר הוצאות משקי הבית. יש גם לציין שבאופן כללי העוני החמיר בקרב משפחות עם ארבעה ילדים ומעלה.

ישראל נמצאת במקום הרביעי מהסוף בשיעור העוני בכלל האוכלוסייה בהשוואה למדינות המפותחות, כך שרמת העוני שלה נמוכה רק מזו של ארצות הברית, טורקיה ודרום קוריאה. על פי הדו"ח ונתוני ה-OECD, המחושבים בצורה מעט שונה ולפיהם בישראל 22% ילדים עניים, שיעור העוני בקרב ילדים בישראל שני רק לטורקיה.

על אף העלייה בשיעורי העוני, שמשמעותה היא שיש יותר עניים, ב-2018 הוטב מצבה של האוכלוסייה שכבר חיה בעוני. המדדים לעומק העוני ולחומרתו ירדו בשיעורים של 4.9% ו-4.1% בהתאמה. ההטבה בחומרת העוני אפיינה את מרבית קבוצות האוכלוסייה כולל כאמור החרדים.

שיעור העוני של קשישים עלה מ-17.2% ל-18.8%. שיעור העוני של משפחות שבראשן קשיש עלה אף הוא, מ-21.8% ל-23.4%. בנוסף, המדד לעומק העוני של המשפחות הללו עלה מ-27.7% ל-32%, והמשמעות היא שהכנסתן של המשפחות העניות שבראשן קשיש התרחקה מקו העוני ביותר מ-4% נוספים, וגם חומרת העוני שלהן עלתה.

שיעור העוני של משפחות עובדות הוסיף לרדת גם ב-2018, מ-12.6% ל-12.3%. עם זאת, בקרב משפחות עם שני מפרנסים ויותר עלתה תחולת העוני מ-5% ל-5.6%, כחלק ממגמה ארוכת טווח. חלקן של המשפחות העובדות בכלל האוכלוסייה הענייה נותר ללא שינוי, ועומד על 55.5%. עומק העוני של משפחות עובדות ירד בשתי הקבוצות, בשיעור של כ-6% אצל משפחות עם מפרנס אחד ובכ-5% אצל משפחות עם שני מפרנסים.

ב-2018 התרחבו הפערים בין גברים לנשים. בחינת שיעור העוני לפי קבוצות מגדר מעלה כי שיעור העוני של נשים עלה ב-0.2%, בעוד ששיעור העוני של גברים ירד ב-0.8%- נקודות אחוז כך שבסך הכול הפער המגדרי התרחב באחוז.

ראש הממשלה ושר הרווחה בנימין נתניהו אמר בעקבות ממצאי הדו"ח: "אני מבקש לברך על ההישגים ועל מגמת השיפור המשתקפים בדו"ח ומחויב להמשיך ולפעול לתיקון החולשות. הבאנו לעלייה מהירה בהכנסות של כל פלחי האוכלוסייה ובפרט לעלייה הדרמטית בשיעור של 6.9% בהכנסת השכבות החלשות ביותר, שהביאו לירידה בשיעור המשפחות העניות ובשיעור המשפחות העובדות העניות. נמשיך לצמצם את העוני בכל שכבות האוכלוסייה ונפעל למען הגדלת הקצבאות של אוכלוסיית הקשישים".

מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, אמר בתגובה לדו"ח כי "אמנם יש גם נתונים מעודדים אך יש עוד עבודה רבה לפנינו. הממשלה מחויבת להמשיך ולהשקיע מאמצים במטרה להוביל לצמצום ממדי העוני באופן משמעותי בדגש על האזרחים הוותיקים. הביטוח הלאומי תומך בהצמדת קצבאות אזרח ותיק לשכר הממוצע במשק ולא למדד כפי שקורה היום. השינוי מתבקש בעיקר לנוכח תוחלת החיים העולה, בעבור כמיליון אזרחים ותיקים שמחובתנו כחברה לוודא שהם חיים בכבוד".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר