ט"ו בשבט: חג הגוונים השונים בעם ישראל

חז"ל קבעו את ט"ו-בשבט כראש השנה לאילנות. אנו חוגגים לא רק את התחדשות הצמיחה שבטבע, אלא גם את זו שבתוכנו המיוצגת בשבעת המינים השונים אחד מהשני (טור)

הרב מנחם בומבך | כיכר השבת |
(צילום: דוד כהן, פלאש 90)

במילון המונחים המוסיקלי שגור המונח: 'אד ליב' (Ad Lib; בתרגום חופשי: לאלתֵּר) הוראה למוסיקאי הנותנת לו את החופש להוסיף תפקיד או סולו, לרבות שינוי מהירות ומקצב, לפי רצונו. גם במנעד המוסיקלי המדוקדק לא תהיה הסינרגיה שלמה, מבלי מתן הדרור למוסיקאי להעניק צליל מנשמת האמן שבו.

חז''ל קבעו את ט"ו-בשבט כראש השנה לאילנות. אנו חוגגים לא רק את התחדשות הצמיחה שבטבע אלא גם את זו שבתוכנו. אחד הייצוגים הבולטים של היום הם שבעת המינים. מניפה אחת העשויה שבעה גוונים המובחנים זה מזה בסגולותיהם, המבשרת את טוּב הארץ הזו ויושביה, ואוצרת את סוד ההתענגות על גיוון ושוני.

מידי שנה בארץ צמאה למים, מבֵּינות לחיוניות חיטה וקמאיות שעורים, שֵׁכר גפן, מתיקות תאנה ועסיס רימונים, עושר זית ודבש תמרים, יוצאת הזמנה גדולה לחגיגה צבעונית ומשכּרת של עושר גוונינו השונים.

'שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל שְׁנֵים עָשָׂר, וְזֹאת אֲשֶׁר דִּבֶּר לָהֶם אֲבִיהֶם - אִישׁ אֲשֶׁר כְּבִרְכָתוֹ בֵּרַךְ אֹתָם'.

ברכת אבינו הזקן אחת היא: לכל אחד משבטינו יחודו ואופיו שלו.

אני מבקש להציג על שולחן החג את פריו המתוק של השבט שלנו, זה המבקש להביא את בשורת ההתענגות על אורה של תורה, ורואה בה את הערבות הקיומית לזהותנו כעם, ומשלם עבורה במו חייו במטבעות של חיי רווחה ושפע מטריאלי.

אני מבקש עבור כולנו לצאת במחול עלי רצפה העשויה פסיפס, מחול אהבה של יושרה פנימית ואורך רוח, בו נדע את נתינת הלב ללא תמורה, את ראיית פני הא-לוקים בפני זולתנו.

כדברי ידידי אריק מנדלבאום: "מעטים מידי יודעים כיצד לתת לאחר להתארח בתוכם ולחוש בבית״, רק כאשר רגשות אלה קיימים יכולים אנשים לפעול כגוף אחד, מתוך תחושת אחריות והבנה עמוקה זה כלפי זה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר