האם זה נורא לאהוב ילד אחד יותר? כי אנחנו לוקים בזה

בספר ההורות הישן, הכלל הבלתי מדובר הוא להתייחס לכל הילדים באופן שווה. עם זאת, הורים עשויים למצוא עצמם מעדיפים ילד אחד ולמרות הכל, זו דווקא דרך לשפר את איכות חיי המשפחה (משפחה)

תהילה אלטמן | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

"אני מרגישה נורא אפילו לחשוב על זה, אבל האמת היא שמתוך שני ילדיי יש לי אחד מועדף. כמובן, אני אוהבת את שניהם באותה מידה, אבל אני פשוט נהנית לבלות עם הבכור שלי יותר מאשר עם הצעיר. האם אני אדם נורא?" - את השאלה הזו קיבלה לידיה ד"ר קרלין בארנס, פסיכיאטרית מוסמכת, מאם אחת מודאגת וישבה לענות לה ולכל אלו שנמצאות במצבה:

הנה, הודית בכך - באמת יש לך ילד אהוב. למרות השיימינג שככל הנראה תחווי אם ​​תשתפי אחרים בכך, העובדה היא שלרוב ההורים אכן יש ילד מועדף. זו תופעה נפוצה ו"רגילה" לחלוטין. במחקר שנערך בשנת 2016, 75 אחוז מהאימהות הודו שהרגישו קרובות יותר לילד אחד (ו-70 אחוז מהאבות אמרו את אותו הדבר).

כמובן שבספר ההורות הישן, הכלל הבלתי מדובר הוא להתייחס אל כל ילדיכם באופן שווה. עם זאת, הורים עשויים למצוא עצמם מעדיפים ילד אחד מכמה סיבות. בדרך כלל נמצא כי סדר הלידה הוא סיבה מרכזית לכך שילדים גדולים יותר וצעירים יותר עשויים להיות בעלי מעמד מיוחד אצל אמא או אבא. מגדר ושלבי התפתחות הם גם גורמים שכיחים (קל להעדיף את הילדה המתוקה בת ה-6 על פני בת העשרה הזועפת, למשל).

גורמים אחרים שתורמים להורים להעדיף ילד מסוים, קשורים לאישיותם, חוויותיהם ומערכות היחסים שלהם. ילדינו משקפים חלקים מאישיותנו (לטוב ולרע). זה לא מפתיע שהורים חושקים יותר לשהות לצד ילד שגורם להם להרגיש יותר מוצלחים כהורים. גם כוחם של קשרים משפחתיים חזקים יכול להיות גורם חשוב. חלק מהילדים עשויים להזכיר להורה אדם מיוחד בחייו, כמו הורה שנפטר או דודה אהובה.

כשם שמשפחות מתפתחות ומשתנות ללא הרף, ניתן לומר את אותו הדבר על מי שהיה ילד אהוב. לרוב יש טבע נזיל למושג זה. הילד האהוב על ההורה עשוי להשתנות (לרוב זה תלוי מי מתנהג הכי טוב). חלק מההורים עשויים אפילו לשנות את בחירתם בילד האהוב, כך שתתאים לצורכי המשפחה ולטפח תחרותיות בריאה ונורמלית. (אין שום דבר רע בלימוד הילדים שאישור ההורים מבוסס על התנהגות טובה... כל עוד זה נעשה בזהירות.)

תהיה הסיבה אשר תהיה, אם אתם הורים שמתמודדים עם רגשות של הכחשה או אשמה מכיוון שיש לכם ילד אחד שאהוב יותר מכולם (ששתיהן תגובות שכיחות לחלוטין, דרך אגב), שחררו את עצמכם. חשוב להכיר בהבדל בין ההעדפה להעביר את הזמן עם הילד האהוב עליכם לבין הענקת אהבה לכל ילדיכם. פייבוריטיזם קיים במידה מסוימת בכל משפחה וזה נורמלי.

אבל מה קורה כשאף אחד לא מדבר על הפיל שבחדר (למשל, "לאמא יש ילד מועדף וזה לא אני")? לתפיסה (או למציאות) של מועדפות הורית שחווים אחים, יכולות להיות השלכות חמורות ושליליות בתוך המשפחה, כולל יריבות בין אחים, סכסוכים משפחתיים מרובים, הערכה עצמית נמוכה ושיעורים מוגברים של דיכאון וחרדה. ילדים בכל הגילאים מודעים מאד להוריהם כאשר אינם קשובים וזמינים בגלל אחים מועדפים ואם תפיסת הפייבוריטיזם אצלם גורמת לתוצאות שליליות במשפחה, הגיע הזמן לפנות לעזרה מקצועית.

אבל העדפת ילד מסוים לא צריכה להיות דבר רע. למעשה, ההכרה שיש לכם אחד כזה יכולה לעזור לכם לקיים מערכת יחסים טובה יותר עם כל ילדיכם. זו הזדמנות נהדרת להעריך את הדברים המיוחדים שאתם אוהבים בכל אחד מהם וזה יכול לעזור לכם להתאמץ יותר לבלות זמן עם כולם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר