פרשת 'עושק שחור'

מעצרו של הרב אליעזר ברלנד הוארך בחמישה ימים

מעצרו של הרב אליעזר ברלנד, מנהיג קהילת 'שובו בנים', הוארך פעם נוספת בחמישה ימים, לאחר ששוהה במעצר כבר 14 יום. פרקליטיו הגישו ערר לבית המשפט המחוזי (אקטואלי)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
הרב ברלנד בביהמ"ש, היום (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

מעצרו של הרב אליעזר ברלנד, מנהיג קהילת 'שובו בנים', הוארך היום (חמישי) פעם נוספת, בבית משפט השלום בירושלים, בחמישה ימים. פרקליטיו של הרב הגישו ערר נגד הארכת המעצר לביהמ"ש המחוזי.

הרב ברלנד ביציאה מביהמ"ש (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

שופט בית משפט השלום, אלעזר ביאלין, נימק את הארכת מעצר בכך שפעולות החקירה שנותרו הן פעולות בנות שיבוש. לדברי השופט, "התשתית הראייתית של המשטרה מחזקת את החשד".

עוד הוא קבע כי "אותה תשתית ראייתית שנאספה מחזקת שהמעשים בוצעו בתכנון מוקדם ובידיעה מראש שהמעשים, לרבות מתן התרופות, גורמים עוול לאותם נזקקים. לפי הראיות שנאספו עד כה יש תשתית ראייתית שנטילת הכספים נעשתה תוך חלוקה באחוזים שונים בין המעורבים השונים. בנוסף, העובדה שהראיות מראות. שהעבירות בוצעו על פני תקופה ארוכה".

הרב ברלנד בביהמ"ש, היום (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבץ)

נציג המשטרה, רס"מ ניר בן חיים, הגיש לבית המשפט מסמכים שלדבריו "חיזקו באופן משמעותי את החשד הסביר" נגד הרב ברלנד. לדבריו, "אנו סבורים שהתבצע שיבוש קונקרטי בנסיון לשבש את החקירה המתנהלת נגדו. את פעולות החקירה שניסינו לבצע אתמול נאלצנו להפסיקה עקב כך שהגיע לחקירה ולא חש בטוב ולכן פונה לבית החולים".

עו"ד עמית חדד המייצג את הרב ברלנד אמר בדיון כי "אנחנו מדברים על אדם בן 82 שבעברו יש מחלת סרטן ועבר כריתות של כליה וערמונית, ומצבו הולך ומחריף. רגליו מנופחות, רק מהסתכלות על הידיים אנחנו יכולים להעיד שמצבו הולך ומחריף. משטרת ישראל עושה דבר שאנחנו לא רואים מקבילה שלו. זה תיק מוזר, בשוליים של המשפט הפלילי, ואני חושב שמה שעושים פה זה נסיון להפליל את המסורת גם אם זה נראה למי שנמצא מחוץ למסורת כדבר מוזר.

עו"ד עמית חדד בביהמ"ש, היום (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבץ)

"העולם הזה שנותנים פדיון נפש, שנותנים כסף ובכך ממתיקים את הדינים ואז יש רשות לרופא לרפא זה דבר שמוכר במסורת ישראל דורי דורות. מה שחשוב לענייננו, זה שאדם רשאי ואפילו חייב מבחינתו, לכל אדם יש זכות לקיים את הפולחן הדתי שלו כפי שהוא מאמין בו. בחקירותיו הוא מסביר את כל האירועים כאירועים של פדיון נפש.

"המשטרה באה ואומרת הוא נותן לאנשים תרופות, אם הם באמת היו אומרים את זה היינו רואים עבירות על התחזות לרופא אבל העבירות האלו לא נמצאות, כי הרב ברלנד מעולם לא התכוון לחלק תרופות. אדם שרוצה ברכה מגיע לרב, לרב לא הולכים כדי לקבל תרופה. יש לו כוחות בתחום הרוחני לא כוחות בתחום הגשמי. במסורת ישראל תמיד מדובר היה באנשים שהם בעלי מופת שיש להם יכולת לרפא, אני לא רוצה לחוות דעה ביחס לשאלה האם הסיפורים האלה הם סיפורים או מעשיות וזה לא אמור לשנות לבית המשפט. מה שמשנה זה שהרב מאמין בזה ויש ציבור גדול ושלם שמאמין בזה.

"יש פה משהו שהוא מוזר מאוד, כי הרב ברלנד הוא מוזר מאוד, הוא בודק את גבולות הסובלנות שלנו בכל מה שקשור לחופש הפולחן. אם הייתי בא בפעם הראשונה היו אומרים שצריך לחקור, אבל אנחנו 14 יום אחרי שהוא נעצר. אני מלווה פרשיות ענק של עבירות חמורות בהרבה, לאיזה תקופות אנשים מעצרים. העבירות האלו שהן עבירות בתחום הכלכלי, אלו עבירות שאנחנו הולכים ומסתכלים בפסיקה והצטברה, התקופות לא מגיעות ל-14 יום על פי רוב.

עו"ד אביחי יהוסף מודיע על הגשת הערר

"כשמדברים באנשים חולים שמגיעים לאולמות בית המשפט אז התקופות מתקצרות, ואנחנו מאחלים שהחוקרים יגיעו לחקר האמת. לצערי המצב הרפואי לא קיבל ביטוי. והרב באמת נחקר 30-40 שעות, הגיע הזמן, זו בדיוק נקודות האיזון, הגיע הזמן שנצא לחלופה הרמטית ולא צריך להמציא פה את הגלגל. כשהרב שוחרר בקיצור השליש גם אז הוא שוחרר לחלופת מעצר. אין לנו שום התנגדות, את הסבל הזה צריך לסיים".

כאמור, בסופו של הדיון ביהמ"ש החליט להאריך את מעצרו של הרב בחמישה ימים. פרקליטיו של הרב הודיעו כי בכוונתם להגיש ערר לבית המשפט המחוזי. "מצבו הרפואי לא מאפשר את המשך הארכת המעצר", הסביר עו"ד אביחי יהוסף.

כעבור שעה קלה הגישו עורכי הדין את הערר, המתפרס על פני 73 עמודים, כשהם מבקשים מביהמ"ש לקיים דיון דחוף בערר עוד טרם כניסת השבת, "זאת נוכח מצבו הרפואי הקשה" של הרב ברלנד. כמו כן הם מבקשים מביהמ"ש להורות על צו איסור פרסום בקשר לכל פרט המצוין בפרטי הערר, הכולל התייחסות למצבו הרפואי של הרב בצירוף אסמכתאות רפואיות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר