משפחת ילדי האוטיזים

'מסוגלים' - פעילות שנולדה מתוך הקהילה

"ילדים מיוחדים, עם נשמות גבוהות...כך מקובלנו" - אך אין די באמירה זו כדי לתת כח להתמודדות היומיומית עם אתגר האוטיזים בתוך המשפחה • פה בדיוק 'מסוגלים' נכנסה לתמונה (בארץ)

חבילת פינוק לנופשי מסוגלים (צילום: יח"צ)

משפחה המתמודדת עם ילד על הרצף האוטיזי, מוקפת בצרכים ובאתגרים שיכולים לעיתים להיראות בלתי אפשריים... ואם משפחה זו התברכה גם בילדים נוספים, וכמו כל משפחה חרדית ממוצעת המבורכת בילדים, העומס נהיה כמעט בלתי אפשרי.

עמותת מסוגלים הוקמה בשנת 2016 ע"י קבוצת הורים לילדים שעל הרצף האוטיסטי והיא מקיימת שורה של פעילויות לתמיכה, סיוע ועידוד להורים ומשפחות המתמודדים עם ילדים על הרצף האוטיסטי בכל רמות התפקוד.

בימים אלו עורכת עמותת 'מסוגלים' קמפיין גיוס המונים לצורך הרחבת הפעילות הרבה העומדת לפתחה עם הפנים לעתיד, ועם מגמה אף להרחיב את הפעילות.

נשמח אם תיטול חלק ותהיה שותף עימנו>>>

מלונית מסוגלים – מקום שהוא בית

העמותה מפעילה "מלונית" המארחת ילדים על הרצף האוטיסטי לפרקי זמן קצרים. המלונית מעניקה לילדים יחס ביתי חם ואוהב, ומאפשרת לבני המשפחה מס' ימים של הפוגה ומרגוע. במלונית מתארחים בעיקר ילדים אוטיסטים בתפקוד נמוך עם בעיות התנהגות מורכבות.

מראה כללי של מלונית 'מסוגלים' - נותנת אויר לנשימה...

נופשוני מסוגלים

מסוגלים מקיימת נופשונים לילדים שעל הרצף האוטיסטי בכל חופשה במהלך השנה. הנופשונים פועלים באישור משרד הרווחה, הרשויות המקומיות ובפיקוח הגורמים הרלוונטיים

נופשון קיץ
בחופשת הקיץ מתקיימים כמה נופשנים במקביל, וזאת על פי חלוקה של תפקוד וגיל הילדים. בשנת 2019 קיימה מסוגלים נופשון קיץ לכ-400 ילדים ובוגרים שעל הרצף האוטיסטי. נופשון זה נערך בכמה קמפוסים ברחבי הארץ, עם מאות אנשי צוות ופעילות מסביב לשעון. נופשון קיץ הוא בן 8 ימים ולילות, והוא כולל הזנה, הלנה, ביטוחים, צוות רפואי ומאות מדרכים ומדריכות.

הפעילות המגוונת מחזירה את ההורים והמשפחות עם מצברים מלאים להמשך ההתמודדות היומיומית

נופשני חגים
במהלך חגי תשרי, חג החנוכה, פסח ולג בעומר נערכים נופשונים מגוונים לגלאים שונים ע"פ רמות התפקוד השונות של כל קבוצת חניכים. בחגים אלו מתקיימת גם פעילות מקבילה במלונית של מסוגלים לבני גיל או תפקוד יוצאי דופן שלא גובשה קבוצה גדולה בעבורם, כך שתמיד יש מענה לכ אחד ואחת.

הצוות שלנו
צוות הנופשנים מונה מאות בני נוער המתנדבים במסירות בימי הנופשון. כל המתנדבים והמתנדבות עוברים הכשרה והדרכות רבות תוך למידה על האוטיזם ודרכי ההתמודדות עם מגוון של אתגרים. הרכזים, צוות ההנהלה והמזכירות מנהלים את הנופשונים על פי לוח זמנים מדוייק עם תכנים מותאמים לכל שכבת גיל ותפקוד.

העמותה נוסדה ע"י קבוצת הורים לילדים עם אוטיזם, ואינה הוקמה למטרות רווח. כל פעילות העמותה נעשית ע"י תרומות.

נופש אמהות

ילדים עם אוטיזם בתפקוד נמוך, מאופיינים לרוב עם בעיות התנהגות קשות במיוחד.

ילדים אלו אינם גמולים, וזקוקים לטיפול סיעודי בכל שעות היממה. המאפיינים הבולטים של אוטיזם בתפקוד נמוך הינם: שינה לשעות ספורות ביממה, קולניות, הפרעות אובססיביות, דחף לברוח מהבית/מהבית ספר, משחק במים, מאכלים ועוד.

הנופש מלווה במגוון חוויות לפי צרכי ההורים המתמודדים

הנטל הכבד של טיפול בילד ברוב המקרים נופל על כתפיה של אמו. האם במקביל מנהלת את ביתה, עובדת ומטפלת בשאר ילדיה, והאנרגיות הרבות שאמא זקוקה להוציא כדי לטפל בבנה עם האוטיזם אינם ניתנים להבנה למי שלא חוה את ההתמודדות הזו.

עמותת "מסוגלים" שהוקמה ע"י הורים לילדים עם אוטיזם בתפקוד נמוך, ראתה לנכון להתמקד בניסיון לתת לאימו של הילד תמיכה נפשית ופיזית, ולהקל עליה ככל הניתן.

מלבד הנופשונים שמקיימת העמותה לילדים עצמם כדי לאפשר לבני משפחתם ימי הפוגה ומנוחה במשך השנה, מקיים ארגון "מסוגלים" גם נופשונים יעודיים לאימהות אלו.

אמהות בקייטנה

נופש האמהות נערך בבית מלון מפואר (5 כוכבים) למשך 3-4 ימים והוא כולל פנסיון מלא, עם מגוון רחב של פעילויות ותוכן מותאם לאמהות הנופשות.

כל משתתפת בנופשון משלמת על דמי רישום בלבד, והיא חווה חוויה בלתי נשכחת שמעניקה לה כוחות נפשיים ופיזיים להמשך ההתמודדות שלה עם בני משפחה ובנה האוטיסט.

בנופשון מתארחים בעלי מקצוע מתחומים רבים העומדים לרשותם של האמהות: יועצים רפואיים, פסיכיאטרים ופסיכולוגים המתמחים בתחום האוטיזם, יועץ זכויות, ועוד.

לצד אלו, נהנות האמהות מרצף פעילויות הכוללות סרטים והצגות, הרצאות וסטנד-אפ, שירה, ריקוד, הפעלות ומשחקי חברה.

בזמן שהייתם של האמהות בנפשון, מטפלת עמותת מסוגלים בחלק מן הילדים האוטיסטים אשר הינם ילדים לאמהות חד-הוריות או ילדים שאבותיהם אינם מסוגלים לטפל בהם לבדם כשהאם נמצאת בחופשה.

מכל שלל פעילויות עמותת מסוגלים, האמהות מדווחות כי הנופשון היחודי הוא גולת הכותרת, וכי הוא מגבש ומאחד את כלל האמהות ונותן להם כוח שאיש בסביבתם לא לא יכול להעניק ולהבין.

קיום נופשון זה – מסייע למעגלים רבים ורחבים. ע"פ דיווחי המשפחות, הנופשון יוצר חיבור של בני המשפחה כאשר האטם שבה עם כוחות רעננים, תורם רבות לזוגיות, להורות, ומעניק שמחה ותקווה למשפחה כולה.

בקייטנת האמהות משתתפות כ 100 אמהות בכל מחזור, והינם מגיעות מרוב אזורי הארץ ומכל המגזרים.

ערבי גיבוש לאמהות

מעת לעת מקיימת מסוגלים ערב חברתי ומגבש לעשרות אמהות לילדים אוטיסטים מכל רחבי הארץ. ערבים אלו מעניקים לאם מפגש חברתי חם ותומך עם חברותיה להתמודדות.

האמהות נהנות מארוחה חגיגית, ומהרצאה של מומחה מתחום האוטיזם. בהרצאה זו משתתפות האמהות בשיח מקצועי ורגשי ומספרות על התמודדותן ומקבלות כלים, תמיכה ויעוץ להמשך הדרך.

ערב גיבוש שנירך בבני ברק ברמת הפקה שלא מביישת סטנדרט אירועים יוקרתיים

בסוף כל ערב מגבש וחוויתי שכזה, יוצאת האם מסוגלת להרבה יותר, כשהיא מצויידת בכוחות חדשים, ומעניקה לכל משפחתה אנרגיה חיובית עם כלים מקצועיים אותם רכשה בערב הגיבוש.

הרב לאו בדברי עידוד ותמיכה שנותנים כח להמשך

בימים אלו עורכת עמותת 'מסוגלים' קמפיין גיוס המונים לצורך הרחבת הפעילות הרבה העומדת לפתחה עם הפנים לעתיד, ועם מגמה אף להרחיב את הפעילות.

נשמח אם תיטול חלק ותהיה שותף עימנו>>>

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר