דלקת חוליות מקשחת

לא תמיד זה סתם כאב גב: מהי דלקת חוליות מקשחת

הסיבה השכיחה ביותר לפניה לרופא משפחה היא כאבי גב תחתון, אך לעיתים מדובר במחלה דלקתית אוטוהימונית התוקפת את חוליות עמוד השדרה, במפרק התחתון בחיבור לאגן ושדורשת עירנות וטיפול מיוחד (חדשות הרפואה)

אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

דלקת חוליות מקשחת (Ankylosing spondylitis - AS) היא מחלת מפרקים דלקתית שמתאפיינת בהתקשחות של עמוד השדרה ובדלקות נלוות שיוצרות כאבים מתמשכים באזורים רבים בגוף. כל זאת מכיוון שכל עמוד השדרה לכל אורכו יכול להיות מושפע מהדלקת.

המאפיין את כאב הגב של דלקת חוליות מקשחת שהוא דלקתי ואינו מכאני (שבדרך כלל נובע משינויים ניווניים, או מחמת חבלה ועומס על הגב) וגם שהוא תוקף את טווח הגילאים בשנות החיים הצעירים.

כאב הגב מתחיל בהדרגה ומתעצם שלא כמו המכאני שהוא עוצמתי כבר בהתחלה.

עוד תופעה שחוזרת על עצמה בקרב חולים רבים נקראת 'קשיון בוקר' - דוקא בשעות הקימה, הגמישות נעלמת, החולים מרגישים מוקשים וחלודים ויכולים להשיב את התנועתיות רק בחלוף כ- 40 דקות.

שוני נוסף הבולט אצל רוב החולים מתבטא בכך שכאב הגב חולף או על כל פנים מוטב בעקבות פעילות גופנית קונבציונאלית כמו הליכה וכדו'.

מהן דרכי האבחנה המקובלות?

בדיקות הדמיה - רנטגן- לא מאפשרות זיהוי מוקדם ובספרות הרפואית תועדו מקרים בהם סמכו על רנטגן וזוהה איחור בזיהוי המחלה בטווח של 5 שנים מרגע התפרצותה, כך שאין מה להסתמך על צילו רנגן. לעומת הרנטגן, MRI- מאפשרת זיהוי מוקדם.

מהן דרכי הטיפול המקובלות?

הטיפול בהליך הדלקתי הוא בראשונה על ידי תרופות כמו איבופן, אדויל וכדו' שמטפלים בכאב ובסימפטומים במינון המקסימלי של התרופה. אך לאורך זמן הטיפול הנ"ל אינו מומלץ כי יכול לגרום לתופעות לוואי באברים חיוניים אם לוקחים אותם לאורך זמן.

הקו הטיפולי השני הן התרופות הביולוגיות - שחוללו שינוי משמעותי בשנים האחרונות מאז פרצו לשוק בתחילת שנות ה- 80 .רובן נתנות בזריקה על ידי עט זריקה עצמי.

על מגוון התרופות הביולוגיות ודרכי השפעתם ניתן לשמוע בהרצאת הוידאו של ד"ר עומר גנדלמן ראומוטולוג בכיר ביחידה הראומוטולוגית בבית החולים שיבא:

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר