פורים תש"פ • פרויקט מיוחד

מנהגים מיוחדים בחצרות הקודש: השתייה, הטיש והריקוד

האדמו"ר שעורך סעודה חגיגית עם יין, החסידות שמתייחסת ברצינות יתירה לפורים, האדמו"ר שרוקד על הבימה ועורך סעודה כפולה והחסידים שבוכים במהלך בקשת הבקשות בפורים • מיוחד (חסידים)

שימי שפר | כיכר השבת |
חגיגת פורים בקרעטשניף (צילום: Yossi Zeliger/Flash90)

גור

בחסידות גור לא נהוג לערוך 'טיש משתה היין', אך האדמו"ר נוהג לערוך ביום הפורים, לאחר קריאת המגילה, סעודה חגיגית, יחד עם בני המשפחה המורחבת, במהלכה נוהג הרבי לשתות יין כ'יד המלך'.

לאחר התפילה ביום הפורים שולח הרבי שליחים מיוחדים כשבידיהם משלוחי מנות על מנת שיימסרו אותם לרשימת הנמענים.

בגור נהגו שלא למחות את שמו של 'המן' בדפיקות חזקות או בפיצוצים, אלא רק באמצעות הרגליים.

מידי שנה נהגו ב'גור' לערוך 'טיש' קצר בשילוב 'יארצייט' לאדמו"ר בעל 'ה'פני מנחם' זצוק"ל, שיום פטירתו חל בט"ז אדר, אך השנה כפי שכבר פורסם, בשל החשש מנגיף הקורונה ה'טיש' בוטל.

טיש חסידי (צילום: Yaakov Naumi/Flash90)

בנוסף ב'גור' יעלו לציונו של האדמו"ר זצוק"ל בחצר ישיבת 'שפת אמת' בירושלים, כאשר השנה עשו בחסידות חלוקה מיוחדת בנוגע לעלייתם של הבחורים לציון,כאשר הבחורים שלומדים מחוץ לירושלים יעלו לציון בליל ט"ז אדר בלבד, ויחזרו לאחר מכן מייד לישיבה.

עוד נקראים הבחורים שאינם חוגגים את פורים בירושלים שלא להגיע כלל למעמד קריאת המגילה, זאת על מנת שלא להפריע לשומעים.

בעלזא

בחסידות בעלזא מתייחסים לחג הפורים כאל חג רציני מאד, כפי הנכתב ברבים מהספרים שיום הפורים הוא כיום הכיפורים, ולכן מלבד מעמד קריאת המגילה ועריכת 'טיש' מרכזי, לא נוהגים בבעלזא לשתות יין יתר על המידה ובוודאי שלא להשתכר, זאת כדי לא להגיע חס ושלום לכדי הוללות.

אחד החסידים אומר בשיחה ל'כיכר השבת' כי בבעלזא נוהגים מצד אחד להיות שמחים מאד, אך מן הצד השני רציניים מאד.

בשמחה בקרעטשניף (צילום: Yaakov Naumi/Flash90)

יצויין שגם בחסידות ויז'ניץ נוהגים שלא להשתכר, אלא רק לשתות יין בצורה מדודה על מנת להרגיש תחושה של שמחת החג, וכמובן שבחסידות עורך הרבי 'טיש' מרכזי וריקודים.

רחמסטריווקא

בחסידות רחמסטריווקא נוהג האדמו"ר לרקוד על בימת בית המדרש לאחר קריאת המגילה בשירת ניגוני מחיית עמלק ופורים, גם בליל פורים וגם ביום הפורים. לאחר מכן עורך הרבי מעמד 'לחיים' לחסידיו.

מנהג מיוחד נוהג הרבי והוא לקרוא את המגילה בחדרו פעם נוספת לאחר הקריאה בבית המדרש, שם קורא את המגילה ה'בעל קורא'. המגילה שבה קורא האדמו"ר היא מגילה עתיקה ומיוחדת שבה השתמש זקנו של הרבי האדמו"ר הרה"ק רבי מנחם נחום מראחמסטריווקא זי"ע.

(צילום: Yaakov Naumi/Flash90)

כדי לצאת ידי חובה בשתי סעודות פורים נוהג הרבי לעשות הפסקה באמצע הסעודה הראשונה, ובמהלכה עורכים את השולחן מחדש, והרבי נוטל את ידיו ללא ברכה ובוצע שוב על החלה, ואוכל שוב את מאכלי החג.

סלונים

בחסידות סלונים, מלבד קריאת המגילה ועריכת ה'טיש', יש עניין מיוחד שבו נוהגים החסידים לציין את פורים במסגרת 'מה שאלתך וינתן לך', שזה אומר לבקש מהקב"ה את הבקשות האישיות והרוחניות של האדם, מתוך רצינות אמיתית, וחלקם יעשו זאת אפילו תוך כדי בכי של ממש.

בחסידות עורך הרבי 'זיץ' מיוחד שאותו אף חסיד לא יפספס בבית המדרש של החסידות ברחוב סלנט בשכונת מאה שערים בירושלים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר