משבר כלכלי חריף

הסתדרות העובדים עתרה: "לפצות עובדים - יש איום קיומי"

כ-80 אחוזים מעובדי חברת אל על נשלחים הביתה לחופשה ללא תשלום; תנודות חדות בכמה מדדים מובילים בברוסת המניות; אלפי עובדים מבודדים המרותקים לביתם - השלכות משבר ה'קורנה' (בארץ)

דוד הכהן | כיכר השבת |
נתב"ג. ריק מנוסעים (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)

בעקבות הביטולים שבוצעו למאות טיסות, בגין משבר נגיף הקורונה וההגבלות על כניסה לישראל, מודיעה חברת אל על כי היא נאלצת להוציא כמעט את כל עובדיה לחופשה ללא תשלום (חל"ת). מדובר ב-80 אחוז מתוך כ-6,300 עובדי החברה.

במקביל, בבורסה בתל אביב מתקיים מסחר תנודתי מאוד, כאשר המדדים המובילים מאבדים כ-1% מערכם, לאחר שתחילה נרשמה בהם ירידה חדה אף יותר, שבהמשך 'תוקנה'.

בהודעת אזהרה שפרסמה אל על לבורסה, על פעילות החברה, נכתב: "החברה מעריכה כי להודעת משרד הבריאות בדבר חובת בידוד של 14 יום על הנכנסים לישראל מכל מדינות העולם החל ממועד פרסום ההודעה, צפויה להיות השפעה מהותית לרעה על פעילות החברה, אך בשלב זה אין ביכולתה להעריך את היקף ההשפעה".

"החברה מתכננת, בשלב זה, להמשיך ולבצע שינויים והתאמות תפעוליות ומסחריות בפעילותה וברשת הנתיבים בהתאם לביקוש לטיסות ותוך התחשבות, בין היתר, בשמירה על קשר אווירי לישראל וממנה ביחס להובלת נוסעים ומטען, ובמתן פתרונות ללקוחות החברה במידת האפשר", נמסר עוד בהודעת האזהרה.

ההערכות הן, כי השינויים הללו יכללו ביטול טיסות רבות ביחס ללוח הטיסות המתוכנן. הנזק שצפוי להיגרם בעקבות כל זאת, צפוי להגיע לפחות ל-160 מיליון דולר בחודשים הללו.

כעת ממתינים בחברה להחלטת משרד האוצר בשבוע הבא על תמיכה כלכלית אפשרית, אך המשרד מנגד מצפה לתכנית התייעלות מפורטת שתכלול פיטורים של לא פחות מאלף עובדים.

על רקע זה, ההסתדרות הלאומית עתרה היום (רביעי) לבג"ץ, בבקשה להוצאת צו על תנאי שיחייב את ממשלת ישראל לכונן, בהתאם לסמכותה, מנגנון פיצוי ושיפוי הולם, באמצעות קרן תשלומים או פיצויים, לטובת עובדים המועסקים בענפי התעופה, התיירות והשילוח, ששכרם וזכויותיהם מכוח דיני העבודה נפגעו בשל משבר נגיף הקורונה.

ההכרזה כי נמל התעופה בן גוריון עובר כעת לעבודה במתכונת יום הכיפורים, והאיום הקיומי הממשי על פרנסת עשרות אלפי העובדים עקב התפרצות מגיפת הקורונה, עומדים בבסיס דרישת ההסתדרות הלאומית מממשלת ישראל לעשות מעשה למען העובדים "כאן ועכשיו", כהגדרתם.

לעתירת הלאומית הצטרפו גם ועדי העובדים בחברת איסתא ובישראייר, שחרב הפיטורים מונחת על צווארם.

בבקשת ההסתדרות נכתב, כי על ממשלת ישראל "להפסיק את מחדלה ולפעול לאלתר לסיוע ממשי לעשרות אלפי עובדים המועסקים בענפים האמורים ואשר נפגעים ישירות (ועוד יפגעו) כתוצאה ממדיניות הממשלה בהתמודדותה עם נגיף הקורונה. במסגרת זו, דורשת ההסתדרות מן המדינה להקצות את מלוא המשאבים המתאימים וההולמים לטובת כינון מנגנוני פיצוי בשווי מאות מיליוני שקלים לטובת העובדים, בהתחשב בעובדה כי כבר עתה קיימת תשתית חקיקתית וביצועית מתאימה לכך".

ההסתדרות הלאומית הדגישה: "על מדינת ישראל לדאוג להמשך העסקתם הרציפה של עשרות אלפי העובדים ולמנוע מצב בו נפלטים אותם עובדים משוק העבודה והופכים נטל על הציבור והמדינה – דבר שאף יביא לקריסת ענפי התיירות, השילוח והתעופה עצמם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר