השפעת הקורונה על החרדים

בתי הכנסת הגדולים יסגרו; חשש משינויים בהיכלי הישיבות

ההנחיות החדשות של משרד הבריאות לאסור התכנסות של יותר ממאה אנשים הביאה לסגירת בתי הכנסת הגדולים במגזר, וגם בישיבות חוששים. משרד הבריאות ל'כיכר': סיכוי להחרפה נוספת (ארץ)

יענקי כץ | כיכר השבת |
(צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

בהצהרה שמסרו הערב (רביעי) ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יעקב ליצמן, הודיעו בין היתר על הגבלת מספר המשתתפים באירועים הנערכים במקום סגור - למאה אנשים בלבד. כיצד זה ישפיע על ישיבות ובתי כנסת?

במענה לפניית 'כיכר השבת' הבהירו במשרד הבריאות כי בדומה לשאר בתי הספר, גם בישיבות ימשיכו את הלימודים למרות שמדובר במאות איש השוהים תחת קורת גג אחת.

לעומת זאת, בתי הכנסת הגדולים בישראל, ובכל בית כנסת ובית מדרש בו לומדים בו זמנית מאה איש, יסגרו מחר את שעריהם בהוראת משרד הבריאות ולא יתקיימו בהם תפילות או לימוד - כאמור, מלבד הישיבות.

במשרד הבריאות הבהירו בשיחה עם 'כיכר השבת' כי לפי ההנחיות החדשות אין לקיים מניין תפילה בבתי כנסת עם יותר ממאה איש בכל מנין.

הדבר משליך באופן מיידי על אלפי בתי כנסת בכל רחבי הארץ, ולביטול התפילות בבתי המדרש הגדולים של החסידויות הגדולות בישראל, כדוגמת גור, ויז'ניץ, בעלזא ועוד.

בישיבות ובכוללים, חוששים יותר. אומנם באופן רשמי אומרים במשרד הבריאות כי הלימודים ימשכו בדומה לבתי הספר ומוסדות החינוך, אולם מתברר כי הנושא בבדיקה מעמיקה של המשרד.

במשרד מאשרים לנו כי "יש בהחלט דיונים לבצע החרפה נוספת שתכלול את הישיבות" - בין היתר, משום שבניגוד לבתי הספר בהן הלימודים נערכים בכיתות נפרדות של כמה עשרות בכל כיתה, בישיבות הלימוד הוא בבית מדרש גדול ומרכזי, ולכאורה אם נאסרת תפילה של למעלה ממאה איש אין היגיון להתיר לימוד שנמשך יותר מ-12 שעות בכל יום בבית מדרש סגור עם מאות עד אלף איש.

בשל השינוי בין בתי כנסת לישיבות, בחסידות גור לדוגמה, ערכו הערב את תפילת המעריב האחרונה "ברוב עם" - וממחר (חמישי) לא יתקיימו תפילות לקהל בבית המדרש הגדול. לעומת זאת, בישיבות פוניבז' וחברון, התפילות יהיו כרגיל משום שהם מוסדות חינוך.

וכיצד נערכים בישיבות לעתיד? המועצה להשכלה גבוהה הודיעה כי קורסים באוניברסיטאות ובמכללות להם רשומים יותר מ-100 סטודנטים יתקיימו רק באופן מקוון, מה שאינו אפשרי בציבור החרדי - המתנזר מהאינטרנט.

לכן, בישיבות נערכים לפתרון ראשוני. גורם בהנהלת הישיבות אומר הערב ל'כיכר השבת' כי ראשית כל, יעבירו את הלימוד אל חדרי השיעורים - במקום בבית המדרש המרכזי.

כפי שהדגשנו, בשלב זה, אין הוראה לביטול בתי המדרש המרכזיים בישיבות, אולם בישיבות מודעים לכך שזהו השלב הבא וההוראה תגיע - השאלה רק מתי, ולכן נערכים לשינויים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר