התפשטות ה'קורונה'

החשש במקוואות ובאולמות האירועים; ההנחיות וההגבלות

בצל מגבלות ה'קורונה' החדשות, 'כיכר' בדק כיצד ניתן יהיה להשתמש - לכבוד שבת קודש, במקוואות לגברים הידועים בצפיפותם, כמו גם ההשתתפות בשמחות הנערכות באולמות אירועים (חרדים בארץ)

יענקי כץ | כיכר השבת |
חתונה ומקווה. אילוסטרציה (צילום: Uri Lenz, Nati Shohat/Flash90)

בהלת ה'קורונה' וההנחיות החדשות של משרד הבריאות, המתעדכנות כל העת במגבלות חדשות, מעוררות לא מעט תהיות אצל הציבור, שנאלץ לשמור על ההוראות באדיקות, בכדי לסייע במניעת הפצת הנגיף.

אחת הבעיות הגדולות אלו המקוואות לגברים, שבימי שישי מלאים באלפי טובלים לכבוד שבת קודש. שכן, אם בימות החול, רק הציבור החסידי נוהג לטבול, ובעיקר בשעות הבוקר, בין השעות 07:00 ל-11:30, הרי שבימי שישי גם הציבור הספרדי והליטאי פוקד את המקוואות והמצב שנוצר הוא עומס של מאות איש בו זמנית במקוואות העירוניות, כאשר בכל בור טבילה טובלים מאות בני אדם בשעה אחת.

ל'כיכר השבת' נודע כי במשרד הבריאות מודעים לכך שהמקוואות הללו הם בעלי פוטנציאל הדבקה גבוה מאוד, ונערכים להוראות חדשות שיפורסמו בהקדם.

במקביל, כך נודע ל'כיכר השבת', ברשויות המקומיות שוקלים להמליץ לציבור להימנע מלהגיע למקוואות בהן יש בעיית הגיינה והמון אדם בו זמנית, וכן להחמיר בכמות השוהים במקוואות באותו זמן, זאת מעבר להוראה הכללית שלא להתכנס מעל מאה איש במקום סגור , כך שההנחייה תעמוד ככל הנראה על כמה עשרות בלבד בו זמנית בכל מקווה גברים.

מנהל מקווה גברים פרטי בעיר בני ברק אומר בשיחה עם 'כיכר השבת' כי עד כה אין הנחיות חדשות. לדבריו, "ברור לנו שהמקום הכי מדבק הוא בית רחצה, ולכן אנחנו קוראים לציבור לבוא עם ציוד מתאים כמו נעלי בית, להגיע מוקדם בבוקר, לצאת מהמקווה תוך דקות ספורות ולהשתמש במקלחות לפני ואחרי הטבילה".

"יש לפעמים בימי שישי מצבים שאצלי במקווה יש גם 150 איש בצפיפות, כל שיעול מעורר פחד. אבל 'שומר מצווה לא יידע דבר רע ככה כתוב בחז"ל", הוא מנסה להרגיע.

במשרד הבריאות מאשרים בשיחה עם 'כיכר השבת' כי הם פועלים בשעות אלו מול גורמי המקצוע לגבש הנחיות ברורות בנושא המקוואות.

זירה מעניינת לא פחות היא זירת אולמי האירועים, שכן בכל חתונה ממוצעת במגזר החרדי משתתפים כשמונה מאות איש, כולל בין עשרות למאות חברים של החתן וחברות הכלה.

ההנחיה החדשה מציבה דילמה גדולה בפני מנהלי האולמות, מצד אחד הם רוצים לדאוג שהעסק לא יקרוס ולא פחות מזה לתת שירות טוב לזוגות והוריהם; מצד שני, קיום חתונה עם כמה עשרות משתתפים בלבד - לפי המגבלה של מאה אנשים באירוע, זה משהו שיגרום לציבור לערוך חתונות ואירועים באולמות קטנים במקומות באולמות הגדולים.

בשעות אלו בעלי האולמות מנסים למצוא את דרך האמצע. אחד מהם אומר בשיחה עם 'כיכר השבת' כי "האמת שישנו בלבול עצום, מעבר למה ששמענו אמש מראש הממשלה לא קיבלנו חוזר ברור מה מותר לנו ומה אסור, אנחנו פועלים לפי מה שנתניהו אמר, נפעיל סדרנים מטעמינו לוודא שאין בו זמנית למעלה ממאה איש באולם, הבעיה שרק הצוות שלנו ומשפחות החתן והכלה זה מתקרב למאה איש".

בשיחה עם הנהלת אולמי 'כתר הרימון' נאמר לנו כי חתונת משפחת ש' הערב תתקיים בכמה אולמות קטנים, שכן לאולם יש קירות ניידים והאולם המרכזי יהפוך לכמה אולמות קטנים. בנוסף, בחורי הישיבה, חבריו של החתן, ישהו וירקדו רק במסדרון.

באולמי 'פרידמן' בבני ברק אומרים כי מספר האורחים בכל רגע נתון באולמות יעמוד על 50 גברים ו-50 נשים בלבד. "אנו מבצעים תחלופה של האורחים באולם בכל 20 דקות", הם מספרים, "במידה ויהיו אנשים יותר מכמות זו, הדבר מסכן את המשך קיום האירוע".

באולמי 'ארמונות חן' כמו גם באולמי 'קונקורד' נאמר לנו כי ההנחיות טרם גובשו בצורה מלאה, וכי עד הערב יהיה נוהל ברור.

כזכור, מוקדם יותר הורה הרב הראשי הגר"ד לאו באשר לקיום חתונות כי "אין לדחות חופה בשל המצב הנוכחי, עדיף לערוך אותה עם קהל מועט מאשר לדחותה. מה גם שאיננו יודעים מתי יתאפשר לקיים את השמחה ברוב עם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר