ה'קורונה' וההלכה

שו"ת 'קורונה' ב'אולפן כיכר': אתם שאלתם, הרב לאו השיב

אלפי גולשי 'כיכר' שיגרו את שאלותיהם ההלכתיות שהתעוררו בעקובת מגיפת ה'קורונה', הרב הראשי הגאון רבי דוד לאו הגיע ל'אולפן כיכר' והשיב על השאלות החשובות ביותר • צפו בשו"ת (חרדים בארץ)

(ניהול אולפן: אריאל ליבא )

מגיפת ה'קורונה' המתפשטת בישראל ובעולם כולו מייצרת לא מעט דילמות הלכתיות הנוגעות לחיי היום יום של כולנו. ביקשנו מכם, גולשי 'כיכר השבת', לשלוח את השאלות שלכם ואכן אלפי גולשים נענו ושיגרו את שאלותיהם.

הרב הראשי לישראל, הגאון רבי דוד לאו, הגיע היום (חמישי) ל'אולפן כיכר' והשיב על השאלות החשובות ביותר שקיבלנו.

  • אני בת 66, נמצאת בסיכון מהקורונה, סכרתית לחץ דם אחרי ניתוח לב מעקפים לפני 4 שנים. אני מנקה כל שבוע בבית הכנסת, עכשיו איני יכולה ללכת בגלל כל ההגבלות. מה לעשות?

תשובת הרב לאו: "בעת הזאת חובתך לשמור על הבריאות ולהישאר בבית. אסור לך לצאת ולסכן את עצמן ואת הסביבה".

  • שלום וברכה כבוד הרב!
    אני רב קהילה, שמתקשה מאוד לקיים את ההנחיות של משרד הבריאות. ההנחיות לא ברורות, התודעה בציבור בעייתית. המציאות של מגיפה רק הגבירה את מנייני התפילות... רבים מהמבוגרים בגילאי 70 מעלה מגיעים לבית הכנסת, השבת ישנה קריאה של 10 עמודים בספר התורה (ויקהל, פקודי והחודש). בנוסף אצלינו מתוכננת גם בר מצווה... איך אנחנו מתמודדים, מה עושים? נשמח לקבל את תשובת הרב, אורך ימים ושנות חיים יוסיפו לך.

תשובת הרב לאו: "משרד הבריאות אומר בנושא הזה דברים ברורים. א'. - לשמור על מרחק של 2 מטרים אחד מהשני. ב' - להקפיד שלא יהיו באולם יותר מ. 10 אנשים. תפזרו מניינים, ותחלקו את התפילה לכמה זמנים, ולכמה מקומות. תשמחו עם הילד אבל רק בהתאם להנחיות של משרד הבריאות.

  • האם בשני וחמישי ובשבת שיש ספר תורה, ובכל זאת בבית הכנסת יש מעל 10 מתפללים, וזה המניין האחרון ביישוב - האם פשוט לוותר על תפילה במניין?!

תשובת הרב לאו: "אם ישנם 10 אנשים, ואתה האדם ה - 11 הפתרון הוא לעמוד בחוץ ולהתפלל, או להתפלל בעזרת נשים, אם זה שייך. אם אי אפשר לעמוד בחוץ תחזור הביתה".

  • שלום רב. אני מתחתנת בעז"ה ביום שני. סבתא שלנו גרה אצלנו בבית (ביחידת דיור) היא מעל גיל 90. אמא שלי מזה שבוע לא מכניסה אף אחד לבית של סבתא ומטפלת בה בעצמה וכמובן לא יוצאת משם כדי לא להדבק חס ושלום. השאלה היא: האם אמא שלי תוכל לצאת לחתונה שלי?
    הפחד של אמא שלי זה שהיא תצא לחתונה וחס ושלום תדבק ואז אין מי שיוכל לשמור על סבתא. (כל המשפחה שלנו בצרפת). השאלה: לוותר על אמא בחופה? אני יכולה לוותר אם אני אדע שזה מה שנכון לעשות. אני לא מעוניינת לסכן את סבתא.
    אשמח גם לקבל ברכה שנהיה בריאים בעז"ה ושהחתונה תעלה יפה ושנצליח לקבל את הדין באהבה, בשמחה ובאמונה שלמה!

תשובת הרב לאו: "אני רוצה לאחל קודם כל שיהא ביתכם בית שמח לה', ובמקרה שלך זה אכן בעיה כי גם האמא וגם הסבתא נמצאים בסיכון של הידבקות, ולכן שהאמא תצא מהבית ותשמור מרחק של 2 מטר מהאנשים, כולל מהכלה עצמה, או שאפשר לשקול את האפשרות שהאמא תישאר בבית ותצפה באמצעים שונים בשמחת החתונה".

  • אני לומד דף היומי, היכן רצוי ללמוד - עם חברותא של ג' אנשים בבית כנסת או בבית לבד?

תשובת הרב לאו: "3 אנשים זה במגבלות הנכונות, ואם יש מספיק מרחק בין אחד לשני זה אפשרי, ואפשר גם ללמוד באמצעות שיחת טלפון משותף זה עדיף".

  • אני חולת אסטמה (כרונית), ההנחיות אומרות לא לצאת מהבית, האם בטוח עבורי לצאת לטבילה? כיצד אדע שהבלנית מקפידה על חיטוי המקווה כראוי ואין בכך סיכון?

תשובת הרב לאו: "אבקש להדגיש שברגע שאת סומכת על הבלנית שהמקווה כשר וכהלכה, מקווה כשר פירושו מקווה בריא, ואם ישנם בעיות חיטוי המקווה אינו כשר, ולכן אם את סומכת עליה מבחינת כשרות, אפשר לסמוך עליה גם בנושא הנקיון".

  • מה עושים לגבי תספורת ערב חג הפסח. כיצד לנהוג בענין המרחק וכו'?

תשובת הרב לאו: "ההוראות בנוגע לערב פסח מוקדמות, משום שאנחנו לא יודעים מה תהיינה ההנחיות, ולכן עדיף להסתפר מוקדם ככל האפשר".

  • לקוחות שהזמינו חתונה. שילמו מקדמה וכתוצאה מהנחיות משרד הבריאות אסור לקיים את האירוע.

    א. האם מזלו של הלקוח גרם, לפיכך הלקוח צריך לשלם תשלום מסוים מתוך עלות המנה לבעל האולם?
    ב. האם הכספים שנתקבלו כמקדמה. בעל האולם מוחזק בכספי המקדמה?

תשובת הרב לאו: "מכיוון שמדובר כאן במכת מדינה, אז צפוי נוהל מיוחד לפיו ינהגו כלל הגופים בארץ, זו שאלה שהתשובה עליה תינתן עם הזמן".

  • אני לומד בכולל שלא פועל לפי ההנחיות של משרד הבריאות וממשיך לפעול לפי המתכונת הרגילה. השאלה היא האם במקרה כזה אני יכול להישאר בבית (כי אני חושש מהידבקות בנגיף) ולסמן נוכחות כאילו הגעתי לכולל?

תשובת הרב לאו: "חס ושלום. לסמן משהו שהוא לא אמת זה אסור. תגיד לראש הכולל שיש לך הנחיה הלכתית שאסור לך להיות במקום צפוף ומסוכן".

  • בעלי בן 55 חולה אסטמה. הוא ממשיך ללכת לתפילות ונשאר כל היום בכולל. האם הוא יכול להתפלל מהבית או שהוא כן צריך לצאת לכולל?

תשובת הרב לאו: "הוא צריך לשבת בבית, אין שום היתר לצאת החוצה".

  • האם סופר סת"ם לא הולך בימים אלו למקווה?

תשובת הרב לאו: "תלוי אם מדובר בכתיבת ספר תורה, שאפשר להשאיר את שם השם לפעם אחרת, או שמדובר בכתיבת תפילין ומזוזות שבהם הכתיבה צריכה להיות רציפה, ולכן אם אתה מקפיד על טבילה בכל מצב ישנם מקוואות שפועלות לפי ההוראות של משרד הבריאות, שם אפשר לטבול".

  • האם מבוגרים בני 70-80 יכולים להגיע לבית הכנסת או שיתפללו בביתם? אם ע"פ ההנחיות אמורים להישאר בביתם ובכל זאת מגיעים איך ניתן להעיר להם (קצת אי נעימות)?

תשובת הרב לאו: "אנשים מעל גיל 80 נמצאים בסיכון גבוה יותר מאשר אנשים שהם מעל גיל 70, ולכן כל אחד צריך לבחון את מצבו הבריאותי, ולנהוג בהתאם להנחיות של משרד הבריאות".

  • באזורי ישנו מנין שבשל המצב מתפללים ערבית מיד אחרי מנחה, שניהם לאחר פלג המנחה. האם להתפלל עמהם או שעדיף להתפלל איתם רק מנחה ולהתפלל ערבית ביחידות?

תשובת הרב לאו: "אם זה המניין היחיד שיש באזור שלך, תתפלל איתם, ואחר כך אומר קריאת שמע כראוי, ואם ישנם עוד מניינים באזור בשעה מאוחרת יותר, עדיף".

  • הילדים שלנו (בני שנה ושנתיים) לומדים בגנים פרטיים. התשלום ניתן כבר לגננות בצ'קים בתחילת השנה וכעת, לאור המצב הילדים בבית. האם הגננות אמורות להחזיר את הצ'קים או שמגיע להן תשלום מסוים אחר?

תשובת הרב לאו: "על פניו הן לא אמורות להחזיר את התשלום משום שהן נותנות את השירות שלהן רק מי שאינו מאפשר זאת זה משרד הבריאות, ולכן גם כאן יש שאלה של מנהג המדינה, ולכן נכון לעכשיו אל תבטלו את הצ'קים".

  • כבוד הרב דוד לאו, מדוע באה עלינו המגפה הזאת? ומה צריך לעשות כדי שתיפסק הקורונה?

תשובת הרב לאו: "הקדוש ברוך הוא היחיד שיודע נסתרות, ולכן אנחנו צריכים לשאול את עצמינו מה עלינו לתקן, וללמוד מוסר השכל מהעניין הזה".

  • גיסי קרא לי לבר מצווה שהוא עושה לבנו, עקב המצב הבר מצווה כמובן בבית, אך יהיו שם יותר מעשר איש, השאלה היא, האם ללכת, מכיוון שעל אף המצב, מסתבר שהוא יפגע... או שלא ללכת בכל זאת?

תשובת הרב לאו: "אתה יכול להגיע ולעמוד מרחוק, להגיד מזל טוב, אך לא להישאר שם, משום שגם אתה וגם אחיך מחוייבים לשמור על ההמלצות של משרד הבריאות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר