הנדל"ן למגורים בתקופת הקורונה - לאן פני השוק?

לאחר הירידה בביקושים בימים אלה, יבוא ביקוש אדיר שימצא היצע קטן יותר; לכן, המחירים יעלו ומי שיכול לנצל הזדמנויות היום – ירוויח (נדל"ן, שיווקי)

כיכר בשיתוף בראשית | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

בימים אלה של משבר בריאות שמלווה במשבר כלכלי, הציבור מבולבל גם מלאן פני שוק המגורים. ואולם, דווקא בתחום זה אפשר להיות יותר רגועים – ענף המגורים בישראל התנסה כבר כמה פעמים מצב של האטה ארוכה יחסית בבנייה כמו בתקופות סבבי מלחמה בעזה, אז הוטל סגר על שטחי יהודה ושומרון שמנע כניסת עשרות אלפי פועלים לתחומי הקו הירוק; תקופת המחאה החברתית ב-2011 שנמשכה כמה חודשים או תקופת ההמתנה ב-2014 ליוזמת מע"מ אפס של יאיר לפיד שכיהן אז כשר האוצר. אם צעדי המניעה של משרד הבריאות יימשכו עוד כמה שבועות ואף חודשיים, שוק הדיור יתמודד עם זה.

"אין ספק, שהבלבול בקרב ציבור רוכשי הדירות קיים, ולבי עם רוכשי הדירות שנמצאים באי וודאות לגבי המשך תהליך הקנייה או האם צפוי עיכוב באכלוס. כעת ענף הבנייה מוגדר כענף חיוני הפועל גם בימים אלו, בכל מקרה אני מאמינה כי ימצאו פתרונות הולמים וקבלנים יבצעו את ההתאמות הדרושות. דברי קארן מן, בעלת חברה לשיווק פרויקטים למגורים.

לדבריה, יש מקום לאופטימיות: "להבדיל משווקים אחרים, כמו שוק ההון, שוק הדיור בנוי על טווחים ארוכים (הקמת בניין מגורים נמשכת כשנתיים פלוס), ולכן משברים נקודתיים משפיעים רק זמנית על השוק הזה. מה שקובע זה בסופו של דבר – ההיצע והביקוש. למרות הקשיים שנתקלים בהם הקבלנים בימים אלה, כמו מחסור בכוח אדם, אפשר להניח שלאור ניסיון העבר של משברים עמם התמודד שוק הנדל"ן למגורים בהצלחה, פרויקטים הסתיימו, גם אם היה איחור מה במסירת הדירות, ופרויקטים חדשים רבים יצאו לדרך".

מחירי הדירות יעלו או יירדו?

מן: "כפי שציינתי, שוק הדיור מושפע קודם כול מהיצע וביקוש. לאחר שמשבר הקורונה יחלוף, ההערכה היא שגם הביקושים יגדלו בצורה משמעותית והם יפגשו היצע נמוך יותר, לכן הצפי הוא לעליית מחירים.

במילים אחרות, מי שיכול לקנות דירה היום שיעשה את זה עכשיו; זה מה שעושים המשקיעים למשל, שבמצבים של משברים בשוק ההון ובבורסות, הם פונים לנדל"ן, שנחשב הרבה יותר בטוח ומשקיעים שם את הכסף שהוציאו מהבורסות המרוסקות. המשקיעים גם מבינים שקבלנים יילכו לקראתם היום עם הנחות כלשהן, ולאחר המשבר הם ייהנו מנכס ששווה הרבה יותר.

יש לציין, שהקבלנים והיזמים גם סופגים עלויות נוספות משום שהם לא יכלו לייבא חומרי בנייה זולים יחסית מסין ונאלצו לייבא חומרי בנייה יקרים יחסית ממדינות אחרות, וזו סיבה נוספת לעליית מחירים צפויה.

לסיכום, אומרת קארן מן: "ישראל היא מדינה צעירה יחסית והאוכלוסייה בה גדלה בקצב מהיר; כבר שנים יש מחסור בדירות שגם פרויקט 'מחיר למשתכן' לא מצליח לענות עליו. לכן, בניגוד אולי לענפים אחרים כמו התעופה והתיירות, שיהיה להם קשה להתאושש, ענף הנדל"ן למגורים יהיה הראשון להתאושש. על פי מומחי הבריאות, משבר הקורונה יחלוף כבר בקיץ הקרוב. אנחנו עם ש'אוהב לחיות' וגם המשבר הזה, גם אם הוא קיצוני ולא מוכר, יעבור. וכאמור, מי שישכיל לזהות עכשיו את ההזדמנויות הקיימות בימים אלה בשוק הדירות - ירוויח".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר