ההגבלות על הציבור החרדי

"סגר מגזרי"? הפוליטיקאים החרדים מציגים עמדות הפוכות

לקראת אפשרות של הטלת סגר וכפיית הגבלות תנועה על ערים ושכונות חרדיות - בדק "כיכר השבת" מה דעת הח"כים והשרים של המפלגות החרדיות: חלקם מתנגד נחרצות, אך יש מי שתומכים (בארץ)

אבי רבינא | כיכר השבת |
גפני, דרעי וליצמן, ראשי הסיעות (צילום: אלכס קולמויסקי, יעקב כהן ויונתן זינדל - פלאש 90)

חילוקי דעות בקרב חברי הכנסת החרדים וראשי הרשויות באשר להטלת סגר מוחלט על ערים חרדיות לצד הטלת סגר חלקי בירושלים על השכונות החרדיות בלבד.

יש מי שרואה בהטלת סגר ניסיון להסיט את האש והאשמות על התגברות מגפת הקורונה, ולהעסיר את הלהבות לעבר החברה החרדית.

בנוסף, חברי כנסת חרדים טוענים כי הטלת סגר איננה הפתרון, וכי היא מהווה "סלקציה" נגד החברה החרדית. מקרב השרים וחברי כנסת החרדים נשמעו חילוקי דעות באשר ליעילות הסגר, והצורך להחיל את הסגר למקומות נוספים מלב העיר בני ברק.

תחילה לשרים דרעי וליצמן. שר הפנים ושר הבריאות דחפו להטלת סגר על העיר בני ברק, אך לא ציפו לביקורת צולבת על ההחלטה.

הלוחמים בבני ברק (צילום: דובר צה"ל)

הראשון למתוח ביקורת על הסגר בבני ברק הוא סגן שר החינוך מאיר פרוש. בשיחה עם 'כיכר השבת' אמר פרוש: "המצב שחיילים עם נשקים מסתובבים בעיר בני ברק, אינו סביר ואינו מקובל, לצבא אין שום יכולת לתקשר עם תושבים, בוודאי עם מבוגרים שחלקם המטפלים שלהם לא יכולים להכנס פנימה לעיר".

"לצערי אני שומע על משפחות וארגונים שנתקלו בקשיים לשנע מאכלים לשבת ותרופות חיוניות. הציבור החרדי נשמע להוראות ואם יש הפרות צריך לטפל בהם כפי שמטפלים בכל מקום, צריך לתת למנהיגי העיר שנבחרו את האפשרות לעזור לציבור עם עשרות ארגוני החסד הקיימים בעיר. החלטת הממשלה על סגר בעיר אינה נכונה".

יו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני היה תקיף עוד יותר ואיים כי אם יוטל סגר על ערים נוספות יהדות התורה לא תיכנס לקואליציה עם נתניהו. "לא ניתן למישהו שמנסה לנצל את הסיטואציה הקשה כדי להכפיש את הציבור הכי ממושמע במדינה".

מתנגדים בתוקף (צילום: Flash 90)

לדבריו, הציבור החרדי ממושמע ואין שום סיבה להטיל עליו סגר. "אני עומד בקשר עם כל ראשי הערים החרדיים, הרחובות ריקים, הציבור שלנו ממושמע. חד משמעית".

"אני אומר את הדברים על דעת עמיתיי השר דרעי והשר ליצמן - לא נהיה שותפים של מי שיטיל סגר על המגזר החרדי. זהו קו אדום מבחינתנו ואני מצפה מרה"מ נתניהו לפעול בעניין ולא רק להגיד", כך גפני.

בשיחה עם 'כיכר השבת' הבהיר גפני כי הוא מתנגד להפרדת שכונות חרדיות בירושלים ולהגבלת המעבר בין שכונה לשכונה.

בלשכת דרעי התייחסו להטלת הסגר על ערים חרדיות נוספות ואמרו: "החלטה על סגר תתקבל לאחר דיונים מקצועיים ומעמיקים. יצוין כי השר אריה דרעי תמך בסגר על העיר בני ברק וגם לגבי שאר הערים, ההחלטות יהיו מקצועיות וענייניות".

תומכים. (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

גם בלשכת שר הבריאות יעקב ליצמן אמרו ל'כיכר השבת' כי "הוא זה שביקש ודחף החלטה על סגר בבני ברק וביישובים נוספים. בסוף זו החלטת ראש הממשלה והמטה לביטחון לאומי, השר דרש להטיל סגר לכל מקום בו יש צורך".

ח"כ יעקב אשר אמר ל'כיכר השבת': "לכתחילה בתחילת הענין, הסתייגתי מהטלת סגר על בני ברק. לאחר שהחמיר המצב ועל פי חו"ד של אנשי מקצוע שהסגר עשוי לצמצם משמעותית את קצב ההדבקות, מהראוי היה להפעיל אותו במידה ובמשקל הנכונים וללמוד תוך כדי תנועה אם יש בו תועלת למניעת ההדבקה בעיר"

"לצערי, כעת נראה לגבי בני ברק, שהלכו עם הסגר מדי רחוק, בלי מתודיקה וניהול נכון של מטרות ויעדים לצמצום הנגיף, - לסגור עיר זה קל, - לבלום את ההתפשטות ולדאוג לתושבי העיר זו מטרת העל."

"לגבי ערים אחרות צריך להבין שצעד של הטלת סגר הוא גדול ומהותי ואין מקום 'ללכת עם הרוח' ולהיות פזיזים ואחר כך להצטער על דברים שנעשו. כל עיר ויישוב צריכים להיבחן לגופם מתוך תכנון יסודי, לפסוע 'עקב בצד אגודל' ומחשבה לאורך כל הדרך כדי לקבל החלטות באופן מושכל".

ח"כ ישראל אייכלר אמר ל'כיכר השבת': "אנו מתנגדים בכל תוקף להגדרות מהלקסיקון המלחמתי המכניס ערים ושכונות למצור ומחסור והופך את החרדים לפצצה מתקתקת. אנו בעד עזרה וסיוע לחולים וקשישים ומניעת התפשטות המגיפה, בכל דרך אפשרית, על פי הוראת מרנן גדולי ישראל שליט"א".

ראש עיריית ירושלים משה ליאון התבטא אמש נגד הבקשה לבצע סגר רק על השכונות חרדיות וטען שמדובר בהכללה מגזרית מסיתה ומסוכנת.

הבוקר שינה ליאון את עמדתו לאחר התייעצות עם גורמי מקצוע והודיע כי הוא תומך בסגר על מספר שכונות בעיר: "חייבים לחלק את העיר כדי שלא תהיה תנועה מצד אחד לשני".

‏ראש עיריית בית שמש, עליזה בלוך ביקרה את ההחלטה על הטלת סגר על העיר בית שמש ואמרה: "אי אפשר לשבת בירושלים ולקבל החלטות. אני זו שצריכה לעמוד מול התושבים".

ראש העיר אלעד ישראל פרוש סירב להודיע כי הוא מתנגד לסגר על עירו אך מסר בתגובה לאפשרות של הטלת סגר: ''למה? העסק בשליטה''.

ראש עיריית ביתר עלית מאיר רובינשטיין הקדים את הממשלה והודיע כי הוא מטיל סגר על העיר בעצמו, שנכנסה ללחץ קשה מאז החמרת המצב. "החל מהיום, תתאפשר כניסה לעיר אך ורק לתושבי העיר בלבד". עוד הודיע: "לצורך סיוע לעירנו מול הרשויות השונות שלא עומדות בקצב, ביקשתי למנות את האלוף במיל' מר יוסי בכר שיסייע לנו מול הרשויות לטובת התושבים" מסר ראש העיר.

בתוך כך יצוין כי בערוץ 12 דווח כי ועדת השרים להגדרת "אזור מוגבל", שדנה בימים האחרונים להטיל סגר על ערים בהן חלה התפרצות של נגיף הקורונה, היום שוקלת מהלך שונה. במקום הטלת סגר, השרים בוחנים פרסום הגבלות תנועה נוספות בכל הארץ. בין ההגבלות החדשות שנשקלות: איסור מעבר מעיר לעיר לצורך ביצוע קניות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר