"היהודים מפיצים את הנגיף"

חיי הקורונה בלייקווד: 'בתי כנסת נסגרו בגלל האנטישמיות'

החנויות סגורות, העסקים מושבתים, משפחות מתקשות לשלם את שכר הדירה ובתי הכנסת שננעלו מחשש לאנטישמיות של הגויים המקומיים שיאשימו את היהודים בהפצת הנגיף • סיקור מיוחד (עולם)

אריאל ליבא | כיכר השבת |
בתי הכנסת בלייקווד, נעולים (צילום: Lakewood News Network ובאדיבות המצלם)

העיר החרדית לייקווד שבארה"ב עוברת ימים קשים, לאחר שבשבועות האחרונים מאות מתושביה נדבקו בנגיף ה'קורונה', עשרות שוכבים בבתי החולים מחוברים למכונות הנשמה, וכ-50 מטובי זקניה נפטרו מהנגיף הקטלני.

לייקווד, הממוקמת במדינה ניו ג'רזי הסמוכה לניו יורק, מתמודדת כעת עם התפשטות הנגיף כשהיא נמצאת במקום השני בחומרתה אחרי מדינת ניו יורק השכנה, שנמצאת בראש המדינות המתמודדות עם הנגיף. מתוך הערים במדינת ניו ג'רזי, לייקוד ממוקמת גם פה כעיר השנייה בחומרתה במדינה.

תושבי לייקווד שומרים על 'ריחוק חברתי' בתור לחנות מזון

85,301 מקרים של הידבקויות נרשמו עד כה במדינה ו-4,202 מקרי מוות. בעיר לייקווד נרשמו נכון ליום ראשון 1,263 מקרים של חולי קורונה וכ-50 נפטרים.

העובדה שהעיר נמצאת במקום השני ברשימת הערים עם חולי הקורונה במדינה, גורמת לאמירות אנטישמיות שנשמעות מפי התושבים הגויים, שמאשימים את תושביה החרדים בהפצת הנגיף - למרות הקפדתם על שמירת כל כללי הבריאות וההרחקות החברתיות.

"כאשר הרבנים יצאו בפסק שלא להתפלל במניין כלל", אומר יזם הנדל"ן המצליח תולי קלצקין בשיחה עם 'כיכר השבת', "ואפילו אם יישמרו כל הנחיות הבריאות וההרחקות - אי אפשר שלא לומר שהאנטישמיות נלקחה אף היא בחשבון כגורם שהשפיע על ההחלטה, זה מורגש באוויר גם מחוץ ללייקווד ובאזורים אחרים".

רבני לייקווד על התפילות במרפסות

בעקבות הוראות הרבנים, אין מניינים ובתי כנסת שפתוחים כלל, וגם אם יש, מדובר בקומץ מאוד קטן. לגבי התפילה בציבור ביו"ט, היו חילוקי דעות בנושא, ורק לקראת השבת האחרונה, מושל מדינת ניו ג'רזי פיל מורפי נתן אישור לקיום תפילות במרחב ציבורי תוך שמירה על "ריחוק חברתי" וכל כללי הזהירות - אך עד אז היו חילוקי דעות בנושא.

"כל בתי הכנסת והפארקים שלנו נעולים וסגורים", אומר משה זיינס, עיתונאי Lakewood News Network, ל'כיכר השבת', "אזורים שלמים שבדרך כלל מלאים באנשים בימים רגילים - כעת ריקים לחלוטין. חנויות בגדים שבהם יש תמיד המולה רבה וקניות של ערב פסח, היו סגורות".

"הפארקים סגורים". צילום: Lakewood News Network

רוב החנויות והעסקים בניו ג'רזי סגורים מזה כמה שבועות והערכה היא כי הם יישארו סגורים לפחות עד חודש סיון. בשונה ממדינות אחרות בארה"ב, שם המצב לא כל כך חמור - שבהן החנויות והעסקים ייפתחו כנראה בשבוע-שבועיים הקרובים.

"בלייקוד, בימים שלפני פסח, כשכולם מנקים את המטבחים והבתים שלהם, אנשים רבים הולכים למסעדות, פיצריות ומאפיות כדי לאכול משהו", אומר זיינס ל'כיכר השבת', "השנה, כל המסעדות, חנויות הפיצה והמאפיות שלנו - הצטמצמו להזמנות ואיסוף במקום בלבד.

"בנוסף, מספר חנויות שבדרך כלל מלאות בקונים לפני הפסח - נסגרו, מכיוון שהיה מחסור בעובדים שהיו בריאים ומוכנים לעבוד עכשיו. גם עכשיו, כשפסח נגמר, מסעדות רבות נשארו סגורות".

אמצעי הזהירות שננקטים בחנויות

איש העסקים החרדי תולי קלצקין, בעלי חברת הנדל"ן 'וסטורס' מתאר ל'כיכר השבת' את הקשיים בהם ניצבים בעלי העסקים: "כמעט כל אחד מרגיש את ההשפעה של נגיף הקורונה על הכיס", הוא אומר, "כל אנשי העסקים מרגישים את זה, בפרט בתחום הנדל"ן, בו אני מתעסק.

"קודם כל מבחינת הדיירים שמתקשים לשלם את השכר דירה, מבחינת השיפוצים שהופסקו, כל הפרויקטים תקועים, אין אישורים, אין התקדמות - מה שיכול להוביל למיתון, משבר כלכלי בתחום הנדל"ן".

אבל יש לדעתו גם בשורה טובה: "מחירי הנדל"ן שהיו גבוהים מאוד, כנראה ירדו בצורה דרסטית מה שיכול להיות הזדמנות עבור משקיעים חדשים".

בשבוע האחרון, בחסדי שמים, חלה ירידה במספר האנשים החולים במצב קשה. לפי גורמי ההצלה, המקרים הקשים של חולים בציבור החרדי במצב קשה ומונשמים פחתו לאחרונה.

תולי מרגיש שהגל העיקרי והקשה על הציבור החרדי כבר מאחוריהם. "גם פה וגם בניו יורק", הוא אומר, "שמענו על פחות אנשים שנפטרו - אמנם עדיין יש לצערנו, אבל חלה ירידה בכמות הנפטרים בהשוואה לחג הראשון שבו היו הרבה יותר מקרי מוות".

"זו התחלה טובה", מסכם קלצקין באופטימיות זהירה.

צילום: Lakewood News Network
צילום: Lakewood News Network
תושבים משמחים אנשים שבבידוד
אזור סטרילי בקופות - לקוח אחד כל פעם
אזורי הקניות שוממים

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר