אבל כבד

הגרא"י שווי זצ"ל; רבה של שכונת קראון הייטס בניו יורק

הגאון החסיד רבי אהרן יעקב שווי, רבה של שכונת 'קראון הייטס', הלך לעולמו בערב שבת, לאחר שנדבק בנגיף המסוכן, והוא בן 85 בפטירתו. 'קיבל הוראות ייחודיות מהרבי' (דיין האמת)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
(צילום: מנדי קורנט, חב"ד אינפו)

הגאון החסיד רבי אהרן יעקב שווי, רבה של שכונת 'קראון הייטס', בניו יורק וחבר הבד"ץ 'שכונת המלך', הלך לעולמו בערב שבת, לאחר שנדבק בנגיף המסוכן, והוא בן 85 בפטירתו.

הרב אהרון יעקב שוויי נולד בשנת תרצ"ד בעיר אבו פינלאנד לאביו, המרא דאתרא של העירה, הגאון רבי מרדכי אליהו שווי ולאמו מרת בוניא.

אביו, נולד למשפחה ליטאית חשובה בעיירה דוינסק - שם התגורר גם הגאון הרגוצ'בי, בעקבותיו התחבר הנער הצעיר לחסידות, ונשא את בתו של החסיד ר' מנחם מענדל דימונד.

בשנת תש"ב - בעיצומה של השואה הנוראה, והוא בן 7, נפטר אביו. אהרן יעקב הקטן, ברח עם אמו לאוזבקיסטן, שם גרו בכפר קטן. בגיל מאוחר יותר, נשלח ללמוד בישיבת תומכי תמימים סמרקנד בתנאי עוני ודוחק.

בישיבת תומכי תמימים המחתרתית בסמרקנד החל לשקוד על לימודיו, ובכישרונותיו הצליח להשלים את חוק לימודיו, והפך לאחד מחשובי הבחורים.

כשנשלח על ידי אמו כילד לסמארקנד הבטיחה לו אמו שתבוא לבקר. לאחר כשנה כאשר אמו הגיעה לבקרו, היא מצאה את בנה ממתין בתחנת הרכבת.

כאשר שאלה אותו, מנין ידעת שאני מגיע? ענה: הבטחת שתבואי, אז כל יום בשעה שהגיע הרכבת עמדתי כאן והמתנתי.

סיפור זה, נהפך לאבן יסוד בחב"ד - ובהרבה מן ההתוועדויות, מספרים את הסיפור הנ"ל, ומדמים אותו לדרך שעלינו לצפות לביאת המשיח. על הסיפור הזה, אף נערכה ההצגה על פיו על ידי חיידר 'גן ישראל' בבארא פארק.

בהיותו בסמארקנד זכה להסתופף בקרב גדולי החסידים ששהו שם בשנות המלחמה כר' דוד הארדאקער ועוד.

בשנת תש"ו, יצא יחד עם כל תלמידי הישיבה את גבולות רוסיה במה שמכונה בחב"ד "יציאת רוסיה תש"ו", והמשיך את לימודיו במחנה הפלטים בפוקינג. למד גם בישיבות תומכי תמימים בפריז בברינואה ובמונטריאול.

לאחר המלחמה היגר עם אחיו ר' ברוך שלום שוויי והרב אייזיק שוויי – לארצות הברית. ובשנת תשי"ג כבר הסתופף בישיבת תומכי תמימים במונטריאול.

לפי הסיפורים, הרב שווי, קיבל הוראות מיוחדות מהרבי מליובאוויטש זצ"ל, ובניהם הוראה אישית להתפלל באריכות ובעבודה, כשכתב לרבי שקשה לו להתפלל כל שבת באריכות נענה: שיעשה הפסקה קודם תפלת מוסף.

במהלך השנים כהן כרב של קעמפ גן ישראל ניו יורק. כמו כן עסק בעריכת ספרים לדפוס, ערך את ספרי אחיו הגאון הרב אייזיק שוויי, ואת ספרי הרב יצחק רייטפורט ועוד. וגם כיהן כר"מ בישיבת תומכי תמימים בקראון הייטס.

ביום ראשון כ"ב חשון תשס"ג, בחרו תושבי שכונת קראון הייטס ברוב גדול את הרב אהרן יעקב שוויי כמרא דאתרא וחבר בית הדין, כאשר לאחר ספירת פתקי ההצבעה התברר שהרב שוויי זכה בלמעלה מתשעים אחוז מהקולות.

עם היבחרו התפרסם כי בנועם הלכותיו הוא מצליח לעשות פלאים בענייני שלום בית, והרב נהפך לאישיות פופולרית בקרב הקהילה.

בני הקהילה מספרים ל'כיכר השבת: "הרב היה דוגמא ומופת לביטול והתקשרות לרבי, וכל ימיו היה חדור בציפיה לגאולה האמיתית והשלימה. לקח חלק פעיל לעודד ולחזק את העוסקים בפרסום בשורת הגאולה, ותמך במוסדות שחרטו על דגלם את נושא הגאולה כמו עיתון בית משיח, חדר אור מנחם בשכונה ועוד".

הלוויתו התקיימה בערב שבת, ולפני כן פורסמה קריאת הבד"צ בשכונה שלא להגיע להשתתף בהלוויה מחשש להידבקות. במקום זה מסע ההלוויה עבר בכל רחובות השכונה, והתושבים עמדו בפתחי הבתים כשהם נפרדים מרבם הנערץ.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר