דרמה פוליטית-משפטית

צפו בשידור חוזר: 11 שופטי בג"צ דנים בעתירות נגד נתניהו

בג"צ דן בעתירות שהוגשו נגד הרכבת ממשלה בידי נתניהו, בגין כתב האישום שהוגש נגדו וכן בעתירות שהוגשו נגד ההסכם הקואליציוני בין 'הליכוד' ו'כחול לבן' • הדיון הועבר בשידור חי (חדשות)

כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-ט' באייר תש"פ | 03.05.20
הדיון בבג"צ, הבוקר (צילום: לע"מ)

דרמה פוליטית משפטית: בג"צ החל היום (ראשון) לדון בעתירות שהוגשו נגד הרכבת ממשלה בידי בנימין נתניהו, בגין כתב האישום שהוגש נגדו ובו עבירות שיש עמן קלון וכן בעתירות שהוגשו נגד ההסכם הקואליציוני בין 'הליכוד' ו'כחול לבן'. "כיכר השבת" העביר את הדיון בשידור חי.

הרכב מורחב בן 11 שופטים ידון בעתירות שהוגשו בשל החשיבות הציבורית ובשל כך הוא גם יועבר בשידור חי לציבור. בראש ההרכב תעמוד נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות, ולצידה המשנה לנשיאה השופט חנן מלצר, והשופטים ניל הנדל, עוזי פוגלמן, יצחק עמית, נעם סולברג, דפנה ברק-ארז, מני מזוז, ענת ברון, ג'ורג' קרא ודוד מינץ.

הדיון הראשון יחל היום בשעה 10:00 בבוקר ובו יישמעו טענות הצדדים בעתירות נגד כהונת ראש ממשלה תחת כתב אישום, ביום שני יישמעו טענות הצדדים בעתירות נגד ההסכם הקואליציוני בין הליכוד וכחול לבן.

בחלק מהעתירות דורשים העותרים מבג"צ לאסור על חבר כנסת שהוגש נגדו כתב אישום בעבירות שיש עמן קלון לכהן בתפקיד ראש הממשלה. עתירה נוספת דורשת מהנשיא ראובן ריבלין כי לא יטיל את הרכבת הממשלה על נתניהו. בעתירות נוספות שהוגשו דורשים העותרים לבטל את ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לכחול לבן, בנימוק שהוא חותר תחת עקרונות יסוד בשיטת המשטר בישראל.

נתניהו מצדו טען בתגובה כי העתירות מהוות ניסיון לפגוע בזכות הציבור לבחור מי ינהיג אותו ולכן אין לביהמ"ש סמכות לפסול אותו כאשר חוק יסוד הממשלה קובע את ההיפך. סיעת 'הליכוד' טענה בתגובתה כי "הלכת דרעי-פנחסי אינה חלה על ראש הממשלה" וכן התערבות בשיקול דעתו של הנשיא היא פגיעה בזכויות יסוד.

כחול לבן טענה בתגובתה נגד העתירות כי "צוק העתים מחייב התייחסות מיוחדת שבמסגרתה הערכים המעצבים את חיינו בדרך שגרה נסוגים בפני ערוכים חשובים לא פחות בשעת חירום".

גם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט טען כי אין מניעה משפטית להטיל את הרכבת הממשלה על נתניהו, למרות כתב האישום שהוגש נגדו. עוד טען מנדלבליט כי לא ניתן לפסול את ההסכם הקואליציוני.

ביום חמישי יסתיים המנדט שניתן לכנסת להרכיב ממשלה, כך שאם לא תוגש לנשיא ריבלין הבקשה להרכבת ממשלה ועליה חתימתם של 61 ח"כים לפחות, ישראל תלך לבחירות רביעיות. בנתיים, ב'כחול לבן' ימשיכו לקדם את החקיקה שתאפשר את הרכבת הממשלה כפי ההסכם בינם ובין הליכוד.

במערכת הפוליטית מעריכים כי אם השופטים יפסלו סעיפים טכניים בהסכם הקואליציוני, הממשלה המושתפת - תקום. אך אם הם יפסלו את הרוטציה בין נתניהו וגנץ, הרי שהדבר יוביל לבחירות רביעיות, כך גם לכאורה יקרה אם בג"צ יקבע כי נתניהו לא יכול להרכיב ממשלה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר