"כואב מאוד!"

ראש מועצת שומרון, בתגובה לפיגוע: "לבצע פעולת תגמול בכפר"

שעות לפני פיגוע האבן אמש, בו נהרג באכזריות חייל צה"ל, הודה מפקד בכיר "מזנבים בנו באבנים. אנחנו בנויים לספוג, זה לא כואב"; כעת דורשים בימים להחריף את התגובה למעשה (צבא וביטחון)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-י"ח באייר תש"פ | 12.05.20
דבריו המקוממים של הקצין הבכיר (צילום: באדיבות 'כאן 11')

בתגובה לפיגוע לפנות בוקר (שלישי), בו נהרג חייל מאבן שהשליכו עליו מחבלים ביעבד שבשומרון, דורשים בימין להחריף את אופי התגובות הצבאיות לידויי אבנים, במקביל לביצוע פעולת תגמול בכפר.

כזכור, חייל צה"ל עמית בן יגאל הי"ד, בן 21 מרמת גן המשרת כסמ"ר בסיירת גולני, נהרג במהלך פעילות מבצעית של צה"ל בכפר יעבד שבגזרת מנשה, לאחר שאבן כבדה הופלה על ראשו.

שעות ספורות קודם התקרית הקשה, תועד מפקד חטיבת בנימין אל"מ יונתן שטיינברג, אומר את הדברים הבאים, לכתב הצבאי של 'כאן 11' רועי שרון, שהתלווה אליו לפעילות מבצעית: "במהלך המבצע יזנבו בנו בקת"בים ואבנים. איפה שחייבים להגיב - מגיבים, ואיפה שאפשר להמשיך - ממשיכים. אנחנו בנויים לספוג, זה לא כואב". דבריו אלו, יצוין, התייחסו לזריקות אבנים על רכבים ממוגנים.

בעקבות כך שיגר ארגון זכויות האדם הימני 'בצלמו' מכתב לשר הביטחון ולרמטכ"ל, בדרישה לשינוי הנהלים הצבאיים ביחס למקרים שכאלו. "אז כן, זה מאוד כואב", כותבים בעמותה, בתגובה לדברי הקצין: "הבוקר הכאב נראה בצורה הקשה ביותר".

עמית בן יגאל הי"ד. החייל שנהרג (מתוך פייסבוק)

לדבריהם, "איננו באים בטרוניה כלפי האל"מ, אלא כלפיכם: שנו מיידית את הוראות הפתיחה באש, וקבעו ברורות כל מי שמנסה לפגע יקבל מיידית תגובה. גם בנושא הרס בתי מחבלים, יש את המשוואה הארורה הזאת שרק אם מחבל הצליח לרצוח, הורסים את ביתו. אל תרחיבו מדיניות זאת לכלל פעולות צה"ל".

"אודה על דיון דחוף והעברת הנחייה לכוחות בשטח, שמגיבים לכל ניסיון פיגוע, ולא משנה אם הוא באבנים או בנשק חם. ככל שלא - החייל הבא שנופל, לצערי, זה עניין של זמן", חותם יו"ר 'בצלמו' שי גליק.

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן שוחח עם מח"ט אפרים אל"מ יאיר פלאי, חיזק את ידיו ואמר לו בין השאר: "הפעילות המבצעית הזו נעשתה כדי ללכוד חוליית מחבלים שבאופן קבוע יידתה אבנים ובקבוקי תבערה על תושבי מבוא דותן והסביבה. ליבנו עם המשפחה בעת הקשה הזו".

"אנו נמשיך להיאחז בקרקע. לא ניתן לאויב הרצחני לנתק את אחיזתנו כאן", הוסיף דגן, וקרא לממשלה "להורות לצה"ל לבצע פעולת תגמול, כפי שכל מדינה שיש לה כבוד עצמי, כולל ארה"ב, הייתה מבצעת. הכפר ממנו יצא הרוצח צריך להרגיש את נחת זרועה של מדינת ישראל. הריסת ביתו של המחבל איננה מספיקה, ואיננה מהווה הרתעה מתאימה".

שר הביטחון (היוצא) נפתלי בנט עצמו הגיב לפיגוע כך: "סמל-ראשון עמית בן יגאל נפל הלילה בעת שהגן על ביטחון ישראל; צה"ל וכוחות הביטחון ישימו את ידם על המחבלים השפלים שאחראים לכך, ואנו נבוא איתם חשבון".

פעילות צה"ל בכפר יעבד, היום (צילום: דובר צה"ל)

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כזכור לאחר הפיגוע, כי "כפי שקרה בכל המקרים בשנים האחרונות, ידה הארוכה של ישראל תגיע למחבל ותבוא עמו חשבון".

נשיא המדינה ראובן ריבלין הסתפק אף הוא בתגובה מינורית יחסית. "אני סמוך ובטוח שכוחותינו ישיגו את המחבלים השפלים וימצו עימם את הדין", כתב בין היתר.

יצוין, כי נכון לעכשיו בצה"ל סירבו להגיב - במענה לפניית 'כיכר השבת' - לדברי הקצין הבכיר, שהודה בקולו בהתנהלות הפסיבית של הצבא מול ידויי אבנים של מחבלים.

מלשכת שר הביטחון נמסר ל'כיכר השבת', על הדרישה לשינוי ההוראות בצה"ל: "במידה והפנייה תתקבל, נלמד אותה ונשיב במישרין לפונה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר