יממה לפני ההשבעה

קרבות ותככים ב'יהדות התורה' - מעכבים חתימה על הסכם

יהדות התורה טרם חתמה על הסכם קואליציוני עם הליכוד, כאשר בעוד 24 שעות מושבעת הממשלה החדשה, הסיבה, קרבות פנימיים על חלוקת תפקידים. בשעה זו סבב טלפוני בין חברי ה'מועצת' (ארץ)

אבי רבינא | כיכר השבת |
ישיבת סיעה (ארכיון. באדיבות המצלם, ללא קרדיט)

מפלגת יהדות התורה טרם חתמה על ההסכם הקואליציוני עם הליכוד, כאשר בעוד 24 שעות צפויה להיערך השבעת הממשלה החדשה, ועד אז ייאלצו המפלגות לסכם ביניהם את חלוקת התפקידים.

אלא שעיקר הקרבות הם לא בין הליכוד ליהדות התורה, זאת למרות שהראשונה מסרבת לחלק גדול מדרישותיה של יהדות התורה, אלא דווקא בין החברים בתוך המפלגה.

בתוך כך, ‏בשעות אלו מקיים מזכיר מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל הרב יעקב ולצר, סבב טלפונים בין חבר ׳ה'מועצת', לקראת חתימה אפשרית על הסכם קואליציוני עם הליכוד וכניסה לממשלה.

הקרבות בתוך 'אגודה'

תחילה למה שקורה בתוך אגודת ישראל. על פי הסיכומים, מלבד השיכון והחינוך בידיים של ליצמן ופרוש, למפלגה מגיע עוד לפחות תפקיד אחד נוסף מבין השניים – סגן יו"ר הכנסת או הוועדה לפניות הציבור, כאשר ישנם חילוקי דעות למי זכות הבחירה ראשון.

בשביל זה צריך חזור אחורה לסאגה שהתחוללה לפני כשנה וחצי בנתניה אז התכנסו צירי אגודת ישראל, והתחולל עימות באשר לסדר המקומות. בעוד בויז'ניץ טענו כי המקום השלישי שייך להם, בבעלזא טענו שהם גדולים יותר ומקומו של ח"כ ישראל אייכלר – השלישי ברשימה.

לבסוף הוסכם שנציג ויז'ניץ יעקב טסלר יישאר במקום השלישי ואילו אייכלר במקום הרביעי, אלא שבסיכום בעל פה הוחלט כי כאשר תבוצע חלוקת התפקידים, לנציג בעלזא תינתן זכות בחירה ראשון.

כעת, כאשר הגיעה שעת האמת, בויז'ניץ טוענים כי זכות הבחירה היא של יעקב טסלר, לעומת בעלזא שם טוענים כי על פי הסיכומים הם אלו שצריכים כעת לבחור את התפקיד.

האם אייכלר יבחר בתפקיד סגן יו"ר הכנסת, תפקיד בו שימש בגאון ובהצלחה בכנסת הקודמת, או שמא יעדיף את הוועדה לפניות הציבור? האם יעקב טסלר יקבל לראשונה תפקיד ביצועי, או שיישאר הח"כ היחיד באגודת ישראל ללא תפקיד? אלו שתי שאלות שנותרו פתוחות.

בכירים באגודת ישראל אמרו ל'כיכר': "בכדי למנוע את המחלוקות ומשחקי הכח, הגיע הזמן לעשות פריימריז בתוך אגודת ישראל ולבדוק כמה מהציבור החסידי עומד מאחורי כל חברי כנסת ועל פי זה לקבוע את סדר הרשימה והתפקידים במפלגה".

'דגל' מול 'אגודה'

הקרב הבא בין דגל התורה לאגודת ישראל הוא על החוקה הנורבגי. על פ ההסכם בין הליכוד ליהדות התורה יחוקק חוק נורווגי שיאפשר לשר או לסגן שר להתפטר מחברותו בכנסת לטובת הבא ברשימת סיעתו, ולחזור ולכהן בכנסת מיד עם התפטרותו מתפקידו המיניסטריאלי, כאשר מסגרת החוק תיקבע בתיאום עם סיעת יהדות התורה.

בדגל התורה מביעים חשש כי שר השיכון המיועד יעקב ליצמן המשובץ ראשון ברשימת יהדות התורה יסרב להתפטר מתפקידו לטובת יצחק פינדרוס מדגל התורה המשובץ במקום השמיני. בכיר במפלגה מבהיר ל'כיכר השבת': "אנחנו גם כך בנחיתות מספרית. ניאבק עם השבעת הממשלה להתפטרותו של ליצמן לטובת פינדרוס".

ליצמן עצמו עשוי לדרוש כי מי שיתפטר יהיה זה סגן השר מאיר פרוש. בדגל התורה חוששים כי ברגע האמת בסיעה המרכזית יבהירו שהם צריכים עוד אצבע במליאה ולא ימהרו להתפטר.

הקרב של יעקב אשר

קרב נוסף הוא של ח"כ יעקב אשר יו"ר סיעת יהדות התורה. אשר עצמו דורש מזה זמן רב להחזיק וועדה ביצועית לקדנציה שלמה. בליכוד מוכנים בלשב זה להעניק את וועדת החוקה היוקרתית למשך חצי קדנציה. אשר נאבק בכמה מישורים על מנת להבטיח את החזקת הוועדה למשך קדנציה שלמה.

כאן המקום לציין, כי גם בנושאי דת ישנם חורים בהסכם הקואליציוני, בעיקר סביב פסקת ההתגברות עבור הבטחת חוק גיוס עמיד בבג"ץ, כאשר בליכוד לא מוכנים להבטיח דבר בעניין.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר