יהדות התורה חתמה על ההסכם

הרבי מויז'ניץ נפגש עם נתניהו; בליכוד הסכימו לשינוי סעיף

אחרי סאגה ועיכובים ממושכים: יהדות התורה חתמה על ההסכם הקואליציוני להצטרפות לממשלה • רבני דגל התורה נפגשו עם הגר"ח קנייבסקי והגרי"ג אדלשטיין; המועצת החסידית אישרה (חרדים)

אבי רבינא | כיכר השבת |
(צילום: באדיבות קול ברמה)

ממשלת נתניהו גנץ מתגבשת: ראש הממשלה בנימין נתניהו וראשי יהדות התורה חתמו הערב (רביעי) על ההסכם הקואליציוני. מוקדם יותר חתמה הליכוד על ההסכם מול מפלגת ש"ס.

על פי ההסכם עם יהדות התורה, יושווה תקציב החינוך החרדי לחינוך הכללי, עצמאות החינוך החרדי תישמר, חוק הגיוס יחוקק יחד עם הליכוד ויתאפשר ללומדי תורה ללמוד כרצונם, יישמר הסטטוס קוו בנושאי דת ומדינה.

לאחר מאבק ממושך של בכירים באגודת ישראל ובתוכם אדמו"רים בכירים, בליכוד נכנעו והסירו את הסעיף המורה על יעדים ותמריצי גיוס בחוק הגיוס שיחקוק.

הנוסח החדש עליו חתמו החברים ומתפרסם לראשונה ב'כיכר השבת' הוא: "עם כינון הממשלה יחוקק חוק להסדרת מעמדם של תלמידי הישיבות על פי הצעת משרד הביטחון וצה"ל עם התיקונים הנדרשים נוכח ההכרה בחשיבות לימוד התורה כאשר הממשלה תפעל ברוח המדיניות שבמדינת ישראל לא יגבילו את מכסת לומדי התורה".

עוד נכתב כי "חרף האמור לעיל, לאחר חקיקת חוק הגיוס האמור, תגבש הממשלה להצעת שר הביטחון חוק חדש ומקיף בדבר גיוס לצה"ל ושרות לאומי בהתאם למיתווה רחב ועדכני התואם את צרכי החברה בישראל על גווניה ורבדיה בהסכמת סיעות הקואליציה".

לסיום סעיף זה נכתב כי "היה ותהיה פגיעה מכל סיבה שהיא, לאחר חקיקת החוק בהסכמה האמורה, יפעלו ראש הממשלה ו"גוש הליכוד" ביחד ובמחוייבות הדדית לתיקון הפגיעה, וזאת נוכח ההכרה בחשיבות לימוד התורה, כאשר הממשלה תפעל בהתאם לרוח המדיניות שבמדינת ישראל לא יגבילו את מכסת לומדי התורה".

אמש, מוצאי ל"ג בעומר, הגיע באישון ליל האדמו"ר מויז'ניץ לפגישה אישית והיסטורית עם ראש הממשלה בנימין נתניהו במעונו הרשמי בבלפור. את הפגישה חשף העיתונאי ישראל כהן ברדיו 'קול ברמה'.

לפי הדיווח של ישראל כהן, הפגישה הנדירה, הייתה במטרה להבטיח את השמירה על הסטטוס קוו בנושאי הדת וחוק הגיוס, לקראת החתימה על הסכם קואליציוני עם אגודת ישראל.

מנגד גורמים בחסידות ויז'ניץ טענו בשיחה עם 'כיכר השבת' כי העיסוק לא היה בנושא הגיוס. "מדובר בפגישה בנושא חשוב וקריטי לרבי, ללא קשר לעניינים פוליטיים".

אל הפגישה שנשמרה בסודיות מוחלטת הגיע הרבי לבקשתו במיוחד מחצור הגלילית והיא התנהלה בארבע עיניים למעלה מ-45 דקות, כשבסיומה ליווה נתניהו את האדמו"ר.

בתחילת השיחה נכחו במקום ח"כ יעקב טסלר, נציג חסידות ויז'ניץ בכנסת, ומוטי בבצ'יק - יועצו של השר יעקב ליצמן.

מדובר בביקור ראשון של חבר מועצת גדולי התורה במעון הרשמי בבלפור ובפגישה ראשונה של האדמו"ר מויז'ניץ עם נתניהו. הפגישה סללה את הדרך לחתימה של הסיעה החסידית על ההסכם הקואליציוני וכניסה לממשלה.

במקביל, אמש נועדו רבני 'דגל התורה', הגאון רבי יוסף אפרתי והגאון רבי נתן זוכובסקי עם גדולי ישראל של דגל התורה מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי וראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין וקיבלו מהם את הסכמתם וברכתם לחתימה על ההסכם הקואליציוני בין יהדות התורה לליכוד.

באגודת ישראל, ערך מזכיר מועצת גדולי התורה הרב יעקב וולצר סבב טלפוני בין חברי מועצת גדולי התורה. בשעה האחרונה (רביעי) אישרו חברי המועצת את ההסכם הקואליציוני.

יצוין כי החתימה על ההסכם הקואליציוני התעכבה אחרי שאחד מבכירי האדמו"רים מהחצרות הגדולות, עיין ארוכות בהסכם ודרש מספר שינויים באשר לחוק הגיוס.

ההסכם שכבר אושר אמש על ידי רבני דגל התורה, התעכב עד לשעה זו בשל הניסיונות לשנות מספר נקודות בסעיף על חקיקת חוק הגיוס.

פסקת ההתגברות אמנם לא תחוקק על פי ההסכם הקואליציוני. אך ישנם מספר שינויים שעשויים להיטיב עם החרדים, אותם נפרסם במהלך הערב.

בהסכמים הקואליציוניים שנחשפו לראשונה ב'כיכר השבת' נכתב בין היתר באשר לתפקידים, כי בידי יהדות התורה יהיה "משרד הבינוי והשיכון (כולל כל הסמכויות שהיו במשרד לפני העברת הסמכויות למשרד האוצר בשנת 2015), כולל רשות מקרקעי ישראל וכן חברת דירה להשכיר". במשרד יחזיק יעקב ליצמן.

יו"ר וועדת הכספים בכנסת יהיה משה גפני. בנוסף, לסיעת יהדות התורה יהיו שני סגני שרים במשרדים הבאים: סגן שר במשרד החינוך וסגן שר במשרד התחבורה. האחד למאיר פרוש והשני לאורי מקלב.

במשרדים בהם יכהן סגן שר מטעם יהדות התורה, לא יכהן סגן שר נוסף.

באשר לקרב אותו ניהל ח"כ יעקב אשר לקבל וועדה ביצועית לקדנציה שלמה, סוכם כי סיעת יהדות התורה תקבל את ראשות וועדת החוקה חוק ומשפט במשך 15 החודשים הראשונים לכהונת הכנסת וכן את ראשות הוועדה לפניות הציבור במשך 15 החודשים הראשונים לכהונת הכנסת.

ח"כ מטעם סיעת יהדות התורה יכהן כסגן יו"ר הכנסת במשך 28 חודשים החל מיום הקמת הממשלה. חבר כנסת מטעם סיעת יהדות התורה יכהן כחבר בוועדה למינוי דיינים.

ראשי 'יהדות התורה' השר יעקב ליצמן וח"כ משה גפני הגיבו לאחר חתימת ההסכם: "לאחר תקופה לא פשוטה ומורכבת של מערכות בחירות חוזרות ונשנות, הגענו בשעה טובה ובעזרת השם להסכם קואליציוני בין 'יהדות התורה' והליכוד, כבסיס לשותפות בממשלה ה-35. יהדות התורה פעלה לאורך כל הדרך להקמת ממשלת ימין בראשות נתניהו כפי שאכן הצלחנו ההסכם קיבל אישור מועצות גדולי התורה".

"הסיעה שמרה על עקרונותיה בהסכם הנוכחי כפי שהיה בהסכם הקודם, בשמירת זכויות הציבור החרדי, עולם התורה, מערכת החינוך החרדית, שמירת הסטטוס קוו, הצביון היהודי ומסורת ישראל, פתרון מצוקת הדיור, שמירת השבת וקדשי ישראל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר