צפו בהצצה

המבחן הקובע: הלוחמים המוכנים למלחמה הבאה בצפון

הכירו את בוחן רף פצ"ן, שהראשונים לגשת אליו, היו חטיבת הצנחנים ובתחילת החודש תרגלו אותו כוחות שריון והנדסה. ליווינו אותם מיריית הפתיחה, וראינו עד כמה ייחודי המבחן הזה (צבא)

מערכת אתר צה"ל | כיכר השבת |
(צילום: דובר צה"ל)

כשזה נוגע לזירה הצפונית ולאויב מעבר לקו הגבול, כללי המשחק משתנים לא מעט. בין אם מדובר באויב "רואה ואינו נראה" שהתגבש בשנים האחרונות, או בטכנולוגיה מבצעית חדישה שמפתח כל צד - יש דרישה מתמדת מבחינת צה"ל ופיקוד הצפון בפרט ללמוד ולהכין את כוחותינו למערכה הבאה.

אותה הבנה חלחלה בקרב דרג המפקדים בפיקוד הצפון ובזרוע היבשה, שיחד, מתחת לפני השטח, בנו בוחן חדש לגמרי. תכליתו להעמיד את לוחמי צה"ל במצבי קיצון מול אתגרי חיזבאללה, ולבדוק עד כמה הם חדים, חזקים ומוכשרים בשביל להתמודד פנים אל פנים מול ארגון הטרור.

לאחר שאוגדה 98 תרגלה את בחני ה"רף" בקרב כל הגדודי הצנחנים והקומנדו שתחתיה, היא העבירה את השרביט לאוגדה 162 בפיקוד הדרום - הראשונים היו לוחמי שריון והנדסה של חטיבה 401, ובימים אלה עומדת למבחן חטיבת הנח"ל.

"הבוחן ילווה אותנו כל השנה ויעברו אותו כל גדודי היבשה של צה"ל", מסביר אל"ם ישראל פרידלר, מפקד בסיס האימונים של פיקוד הצפון. "במהלכו מדמים לחימה בחזית הצפונית, והוא כולל שבוע שבוחן את הגדוד כולו - הן מבחינת תקשוב, חיל האוויר ומודיעין".

באימון שלפנינו נבחנים הכוחות על ידי נציגים מטעם המרכז לאימונים באש ופיקוד הצפון כאחד, ואת התוצאות ישקללו בסוף מפקדי האוגדות בעצמם. עם סיום כל שבוע כזה, יקבל כל גדוד תוכנית עבודה מסודרת, בה יוצגו כלל הישגיו ויצוינו החלקים בהם עליו להשתפר. "המיקוד הוא בחיזוק הלוחם שבקצה כאינדיבידואל ושל היחידה המבצעית כמכלול", מדגיש רס"ן ערן זהרנגי, קצין אג"ם במרכז לאימונים באש.

"יש לנו רף גבוה, פיקוד הצפון וזרוע היבשה שמים חותמת לכשירות של הגדודים, ואם יימצא גדוד שאינו מוכן, הוא יעבור את הבוחן שוב עד שיהיה כשיר למשימה", מבהיר מפקד בסיס האימונים.

בזרוע היבשה, מובילים את הבוחן כחלק ממיקוד מפקד הזרוע לשנה זו בהשחזת הקצה המבצעי ובניית יסודות הלוחם ליצירת "יסודות מבטון" בקרב הלוחמים ברמות הנמוכות. זרוע היבשה מציבה רף כשירות ליחידות הלוחמות מדרג הגדוד אשר לפיו נבחנים בבוחן. בכדי להפיק את הלקחים בצורה הטובה ביותר מהבוחן ולמקסם את האפקטיביות המבצעית שלו, היחידות הנבחנות ואנשי המרכז הלאומי לאימונים ביבשה, יחד עם אנשי אלביט מערכות, מבצעים תחקור מעמיק של פעולות הכוחות בשטח זאת לצורך חניכתם המקצועית.

"האתגר שלנו כמפקדים הוא לחשוב על תרחישים שיהיו ועדיין לא קרו - ולאנשים שטרם חוו אותם", מוסיף אל"ם פרידלר. "אנחנו קשובים למה שקורה בגזרות ולמה שהאויב מתכנן לעשות. יש לנו יכולות לנצח ולהבין, ובהתאם מנסים לבנות מודלים מדמים ולהעמיס על המפקדים והחיילים כמה שאפשר - כדי להכין אותם לדבר הקרוב".

"מאז הקיץ אנחנו נמצאים בתהליך למידה מעמיק עם כל הצבא במטרה להבין מה זה בכלל אומר להילחם בלבנון", מסביר סא"ל יניב פרידמן, קצין ההדרכה בפיקוד הצפון ואחד ממובילי הבוחן. "אחרי חודשים של הכרת ה'שפה' והטכניקות, לקחנו את בסיס האימונים אליקים - והפכנו אותו ל'שדה קרב' של ממש".

ואכן, כדי להתאים את התרחישים למציאות אפשרית, הוחלפו כלל התשתיות בבסיס האימונים, הוטמעו אלמנטים טכנולוגיים מיוחדים ופותחו שיטות תרגול חדשות, כך שמהרגע שמפקד או לוחם ידרוך ב"שטח האויב" - הוא ייכנס לסיטואציה עד הסוף, וכך גם יתאמן טוב יותר.

"היינו בין הפלוגות הראשונות שקיבלו את הפקודה לבוחן", משחזר סרן ניר יגור, מפקד פלוגה ג' בגדוד הצנחנים 101. "התחלנו מסכת של הכנות מרמת המפק"ץ ועד לגדוד כולו - שיעורים שגם עברו וגם העבירו מפקדי הצוותים בהקשרי מודיעין ונושאים מבצעיים נוספים הרלוונטיים לבוחן, נוהלי קרב פלוגתיים ואפילו מודל גדודי שהכין אותנו למה שניתקל בו בשדה הקרב".

"העובדה שפירקנו את כל תחנות הבוחן לשיעורים שהלוחמים היו מחויבים לעבור - ורק אז ביצענו את הקפצת התרגול הראשונה - הכינה אותנו היטב למה שפגשנו בשטח", מדגיש סרן יגור. "בסופו של דבר, זה גם מה שיבחן את ההתנהלות שלנו בזמן אמת".

ההכלאה שבין בוחן לתרג"ד הייתה בשביל סרן יגור הפעם הראשונה בה תרגל יחד עם פלוגתו במסגרת גדודית: "גם ההכנות וגם המבחן שיפרו את הרמה המקצועית שלנו בהרבה, ובחלק של הסיכום יצאנו עם לא מעט מסקנות ולקחים טובים עד רמת הלוחם בקצה. כפי שהם עמדו באתגרים שהציב בפניהם הבוחן, אני סומך על הלוחמים שלנו שיוכיחו עצמם באתגרים שיצפו לנו בהמשך הדרך".

מאחר שגדודי השריון וההנדסה מתניידים בכלי רק"ם כבדים, בשטח הררי וסלעי, נבנה לצורך הבוחן מתקן לש"ב חדש, המותאם לתמרון עם פלטפורמות רק"ם וכלים הנדסיים. כוחות ההנדסה פגשו בבוחן לראשונה אתגרים שלא נתקלו בהם לפני כן, ותרגלו באופן "רטוב" תמרון שמטרתו סיוע לכוחות הלוחמים.

בין היתר, הם התמודדו עם מיגון שטחי כינוס, התבצרות בשטח אויב, פריצת מעבר דרך המכשול ההנדסי בגבול לבנון והשמדת תשתיות תת-קרקע. הם אף דימו תרחישי אמת שונים, ביניהם תרגילי דימוי אויב, תרגיל תקיפת טנקים במטרות, התנסו באירוע רב נפגעים וכן במצבים כמו מארבים וירי נ"ט.

"נוצרת אווירה תחרותית בין הגדודים, אבל זו תחרות בריאה שדוחפת אותם למקסימום ולהוכיח שהם טובים. הבוחן ממש לא פשוט פיזית או מנטלית, וזה בדיוק מה שניסינו להשיג ולהראות כאן", מסכם סא"ל פרידמן. "הציפייה מהכוחות", מחזק את הדברים רס"ן זהרנגי, "היא להצטיין ולהבין את כל מה שעומד מאחורי הבוחן המהפכני הזה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר