אאא

הכנת לחם מחמצת, פוקצ'ה, לחם בננה וצורות לחם אחרות (בצק פיצה, לדוגמא) מאפס, הפכה לבילוי הקורונה הבלתי רשמי. ולמה לא? ההסגר מלחיץ ולאפייה יש יתרונות מרגיעים שהוכחו מדעית. עם זאת, לפחמימות כמו גלוטן, אין שם טוב. אז ראשית, חשוב שתדעו שהן לא ממש מזיקות לגוף שלכם.

פחמימות נחשבות לחומר מזין ומשמשות כמקור אנרגיה מרכזי בגופנו. הן מספקות לגוף גלוקוז, שעל ידי אינסולין הופך לדלק המשמש לתמיכה בתפקוד הגוף באופן כללי ובזמן פעילות גופנית.

הפחמימות זכו לרייטינג נמוך בשנים האחרונות, יתכן שעקב העלייה בפופולריות של התזונה הקטוגנית - שיטת התומכת באכילת הרבה מזונות העתירים בשומן וכמעט ללא פחמימות. תרבות הדיאטה הקטוגנית, בשילוב עם החלקים הפחות מגובים במדע של תנועת הוולנס, הטילה ענן אפל על צריכת פחמימות בכל צורה שהיא.

אבל על פי "חדשות ארה"ב" ודוחות עולמיים, דרך חכמה הרבה יותר לאכול היא לעקוב אחר התזונה הים תיכונית. למעשה, היא נקראת התזונה (או סגנון החיים) הבריא ביותר. התזונה הים תיכונית מאופיינת בצריכת שפע של פירות וירקות, דגים, שמן זית ולחם.

כמובן שלא כל סוגי הלחם - וצורות הפחמימות - זהים. הלחמים הבריאים ביותר עשויים מדגנים מלאים. כלומר, הגרעינים עדיין מכילים סובין, נבט ואנדוספרם. רכיבים אלה מאכלסים את מרבית החומרים המזינים המועילים שאנו מקבלים מהדגנים, כמו סיבים, ויטמין B, אבץ, מגנזיום, ברזל ונחושת. לחם לבן וכיכרות אחרות העשויות מדגנים מעודנים ומעובדים מאד נמוכים באיכותם התזונתית.

אך תחת מטריית הדגנים המלאים, הסגנון הספציפי של לחם שמומחי תזונה מציינים כי הוא עדיף על השאר, עשוי מדגנים נבוטים. דגנים מונבטים הם בעצם דגנים מלאים שהחלו לנבוט, מה שהופך את החומרים המזינים שבהם לזמינים יותר.

"לתהליך הנביטה יש השפעה ישירה על התכונות התזונתיות של הזרע והדגן, מה שאומר שלחם דגנים מונבט עשוי להיות בעל יתרונות ייחודיים על פני לחמים מלאים מסורתיים", אומרת ד"ר שרון פאלמר. נביטה מגדילה את הזמינות הביולוגית של חומרים מזינים כמו זרחן, ברזל, אבץ, סידן, מנגן, אשלגן, מגנזיום וחומצה פולית. היא גם מעלה את רמת הוויטמינים A ו-C, חומצות האמינו, הסיבים התזונתיים והתרכובות הפנוליות. "בעיקרון, היא מקלה על העיכול של חומרים מזינים", היא מוסיפה.

עקבו אחר קריטריונים אלה כaאתם מחפשים לחם בריא:

לפני שאתם ניגשים לחנות המכולת על מנת להצטייד בלחם דגנים מונבט, זכרו כי המונח "תבואה מונבטת" יכול לשמש ככלי שיווקי והוא אינו מוסדר (ובנוסף הוא מגה טרנדי). כך תוכלו לוודא שמה שאתם קונים אכן מזין:

המרכיב הראשון צריך להיות 100% קמח מלא מכל סוג שהוא ולא "קמח חיטה מועשר". יש בו לפחות 2 גרם סיבים ו-3 גרם חלבון ומעלה למנה, פחות מ-4 גרם סוכר ואפס גרם שומן רווי למנה.