"היה מופתע"

השב"כ ניסה לגייס יהודי – והוא ישלם פיצויים

צעיר יהודי שנקרא לשיחה במשטרה הופתע לגלות כי היה זה ניסיון של השב"כ לגייסו לשורותיו. הבחור לא ויתר והגיש תלונה ואף תבע אזרחית • השב"כ ננזף והצעיר יקבל פיצוי כספי (ארץ)

אילוסטרציה (צילום: Nati Shohat/Flash90)

שירות הביטחון הכללי (שב"כ), יפצה צעיר יהודי, אותו הוא ניסה לגייס - בניגוד לחוק, בנוסף, המחלקה לתלונות נחקרים במשרד המשפטים, שקיבלה את התלונה קבעה, כי השב"כ צריך לחדד את הנהלים, "לא בכל מקרה רשאי השב"כ לפעול במסווה של פעולה משטרתית".

הסיפור התחיל לפני כשלוש שנים, אז זומן בחור יהודי צעיר לחקירה בתחנת המשטרה על ידי טופס זימון משטרתי, אולם משהגיע לתחנה התברר כי מדובר בשיחת שב"כ, שנועדה לגייסו כמקור מידע.

הבחור שנועץ קודם הגעתו בארגון חוננו, הגיע מוכן והוא ביקש שישלחו אליו זימון כתוב, ולאחר שבוע קיבל טופס זימון משטרתי בו מצוין כי מטרת הזימון הינה חקירה.

אך לתדהמת הצעיר, כאשר הגיע הצעיר לתחנת המשטרה הוא הבין מדובר בשיחת שב"כ, ללא קשר לחקירה משטרתית.

במהלך השיחה בין השניים, ניסה איש השב"כ לגייס את הצעיר ולשכנעו לקיים עימו שיחות קבועות, אך הצעיר לא שיתף פעולה.

יתרה מזו, בשום שלב של התשאול לא נמסר לצעיר כי הוא לא חייב לשתף פעולה בתחקור, כי באפשרותו לעזוב את המקום, כי דבריו לא ישמשו כנגדו וכי אם יעזוב את התחקור לא יופעלו נגדו סנקציות כלל.

דבר זה מנוגד לקביעת הבג"ץ כי שימוש בזימון משטרתי - הוא מנוגד לחוק, ואסור לשב"כ להשתמש בדרך זו כדי לגייס אליה אנשים.

הבחור הצעיר, החליט באמצעות עורך דינו להגיש תלונה למבת"ן (המחלקה לתלונות נחקרים במשרד המשפטים), והן לקצין תלונות הציבור של משטרת מחוז צפון בה אירע המקרה. שכאמור היום (שני), הצדיקה את התלונה.

בנוסף, פנה הצעיר לתביעה אזרחית בבית משפט השלום בצפת, יחד עם תובע נוסף שעבר מקרה דומה. לאחר משא ומתן בתביעה האזרחית עם באת כוח השב"כ וללא הגשת כתב הגנה מצדם, הוסכם על דחיית תביעת הצעיר בתמורה לתשלום פיצויים של 6,500 שקלים, מידי השב"כ.

בשב"כ מסכמים את השנה (צילום: דוברות שב"כ)

כאמור, כעת, לאחר שלוש שנים, התקבלה תגובת מבת"ן לתלונה שהגיש הצעיר באמצעות ארגון חוננו, בה התקבלו טענותיו. במבת"ן החליטו שלא לפתוח בהליכים משפטיים או משמעתיים נגד עובדי שירות הביטחון הכללי, אולם הודיעו כי יפנו לשב"כ לשם חידוד נהלים והפקת לקחים.

עו"ד מנשה יאדו מארגון חוננו מסר "הקביעה של מבת"ן כי השב"כ לא רשאי לזמן אדם לשיחה על גבי טופס זימון משטרתי משתלבת עם הפסיקה שקיבלנו לאחרונה, לפיה כאשר נדרשת המשטרה לבצע פעולות עבור השב"כ היא לא אמורה להחליף את שיקול דעתה בשיקול דעת השב"כ, אלא להפעיל שיקול דעת עצמאי. שורת הדין מתבררת, לא בכל מקרה יכול השב"כ רשאי לפעול כלפי בני אדם במסווה של פעולה משטרתית, ועל כך אנו מברכים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר