עשרות חרדים נעצרו

החוק שיעצור את הברחות עלי הגת מישראל

אחרי שעשרות חרדים נעצרו בחו"ל, כשנתפסו מבריחים גת, עלים המותרים בישראל אך בחו"ל נחשבים לסם, ח"כ משה ארבל יוזם חוק שצפוי למנוע את המשך ההברחות (אקטואליה)

ישי כהן | כיכר השבת |
עלי גת (צילום: שאטרסטוק)

סגן יו"ר הכנסת, ח"כ משה אבל, יוזם תיקון חוק שיעצור את הברחות עלי הגת מישראל וזה לאחר שעשרות חרדים נעצרו בשנתיים האחרונות בזמן שניסו להבריח עלי גת מישראל לאירופה. לרוב, העצורים נפלו ב'עוקץ' ולא ידעו על העלים שהוכנסו להם לתיקים.

החוק, שיעלה מחר (ראשון) לדיון בוועדת שרים לענייני חקיקה, קובע כי בפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], התשל"ג–1973, אחרי סעיף 15 יבוא: "שידול לייבוא או ייצוא חומר הנחשב לסם במדינה אחרת.

"לא ישדל אדם באמצעות כסף, שווה כסף או טובת הנאה אחרת, לייבא ממדינה אחרת או לייצא אל מדינה אחרת חומר שיבואו או יצואו הוא עבירת סמים לפי דיני אותה מדינה ובלבד שדינה מאסר שלוש שנים או עונש חמור מזה".

בדברי ההסבר להצעת החוק, כותב ח"כ משה ארבל: "הצעת חוק זו נועדה לשנות את המצב החוקי הקיים, לפיו במקרה בו אדם משדל אדם אחר לייצא חומר הנחשב לסם במדינה אליה החומר מיוצא, או לייבא חומר הנחשב לסם במדינה ממנה החומר מיובא, אינו עובר על החוק על אף הניצול והסיכונים הגלומים בתופעה.

ח"כ משה ארבל (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)

"ייבוא או ייצוא של חומר אסור למדינה או ממדינה בה החומר נחשב לסם, מביא צעירים רבים לסיכון משמעותי של מאסר ממושך במדינה זרה. לדוגמה, לפי דו"ח של משרד החוץ, כ-110 ישראלים נעצרו מאז נובמבר 2018 בשל ניסיונות של ייצוא או ייבוא של גת.

"גת הוא חומר הנחשב חוקי בישראל אך במדינות אירופה הוא נחשב לסם. לפיכך, ישנם אזרחים רבים הנשפטים לתקופות מאסר ממושכות במדינות זרות בשל ייבוא גת".

עוד נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק: "קיימת כיום תופעה של מפעילים ישראלים אשר משדלים צעירים מאוכלוסיות מוחלשות לייצא או לייבא חומרים כאמור תמורת טובות הנאה בדמות טיסה חינם וסכום כספי סמלי. אותם צעירים מסכימים לסיכון בלתי סביר והרבה פעמים מוצאים עצמם כלואים במדינה זרה, חסרי אונים ללא כל עזרה מאותם מפעילים – תלויים המון פעמים במשרד החוץ אשר מוגבל ביכולתו להביא לשחרור העצורים. אותם אזרחים מנוצלים מגיעים מאוכלוסיות מוחלשות, כגון: קטינים החוסים במעונות נוער, חרדים, יוצאי אתיופיה ועוד.

בכירת משרד החוץ מזהירה מהברחות הגת

"במטרה לבלום את התופעה, יש לתת מענה בחקיקה ולקבוע כי מפעילים המשדלים אזרחים לייצא או לייבא חומרים כאמור יואשמו במסגרת הליך פלילי ויהיו חשופים לעונש הקבוע בפרק ג' לפקודה. כאמור, כיום אותם מפעילים אינם נחשבים לעבריינים על אף שהם מנצלים באופן חמור אזרחים רבים אשר לא מודעים לסכנות הגלומות בהברחת החומרים.

"הגדרת השידול כמעשה פלילי, תוביל להרתעה בקרב אותם מפעילים ובכך תוביל לצמצום התופעה המתמשכת של ניצול צעירים מאוכלוסיות מוחלשות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר