דוח מדאיג

אנטישמיות הקורונה: יהודים מפיצים מחלות

נגיף הקורונה הביאה לגל אנטישמיות חדש בעולם, כולל האשמת היהודים בהפצת המגיפה; גריפת רווח כספי; הרעלת המוסלמים והשוואת מדינת ישראל ל"COVID-1948" (חדשות)

"החיסון משחרר", בקריקטורה על שערי אושוויץ (צילום: מתוך טוויטר)

אנטישמיות הקורונה: דוח מדאיג שפורסם היום (שלישי) חושף את היקף העליה בהסתה האנטישמית ברחבי העולם בעקבות התפרצות נגיף הקורונה.

מדובר בדוח שפורסם על ידי מרכז קנטור באוניברסיטת תל אביב, וממנו עולה כי התפרצות המגיפה הביאה גם לשלל תיאוריות המאשימות יהודים ואת מדינת ישראל בהפצת הנגיף, או לחלופין בגריפת הון כתוצאה מפיתוח החיסונים.

הדוח מתבסס על מאות דיווחים שהגיעו מרחבי העולם. בעולם הערבי, מאשימים בעיקר את מדינת ישראל בעוד תומכי תאוריית הגזע העליון בארה"ב ואירופה, מתמקדים בעם היהודי.

"אנטישמיות זו שיש בה שיבה לאנטישמיות הקלאסית, כוללת תיאוריות קונספירציה לצד עלילות דם ימי-ביניימיות שחזרו במתכונת מחודשת במאה ה-21", כותבים המחברים.

מדביקים פלסטיני עם COVID-1948 (מתוך טוויטר)

בין היתר, הם מתארים את מדינת ישראל כנגיף COVID-1948, וקובעים כי מדובר באיום החמור ביותר על שלום העולם; טוענים כי ישראל מדביקה פלסטינים במכוון, וכי הציונים ירוויחו מהנגיף, שיהרוג מיליוני מוסלמים ואיראנים.

בארה"ב, האנטישמיות מתמקדת ביהודים החרדים עם שלל טענות כי הם אינם נזהרים כי הם מעל החוק - לצד טענה כי היהודים נדבקו יותר מיחסם באוכלוסיה, כעונש.

החסיד לא קיבל שירות: "אתה מפיץ קורונה" (צילום: מתוך טוויטר)

מחקר באוניברסיטת אוקספורד העלה כי כחמישית מהציבור באנגליה מאמינים שהיהודים גרמו להתפרצות המגפה. בצרפת, הציגו קריקטורה עם שרת הבריאות לשעבר, אנייס בוזין היהודייה, מרעילה באר.

אחרים הפיצו גרסה עדכנית של "הפרוטוקולים של זקני ציון" עם האשמת היהודים בהפצת הנגיף כדי לערער את הסדר העולמי, למוטט את הכלכלה ואז להוציא את התרופה שתעשיר אותם.

מפגינים נושאים קריקטורה אנטישמית (מתוך טוויטר)
"זה לא הסינים, אלו היהודים" (מתוך טוויטר)

ראש מרכז קנטור באוניברסיטת תל אביב, פרופ' דינה פורת, אמרה כי "מוטיבים משותפים אלה מהווים המשכיות להאשמות אנטישמיות מדורות ומאסונות עולמיים קדומים, ויוצרים שוב את דמות היהודי המוכרת מכבר".

"יחד עם זאת, האנטישמיות מתוצרת הקורונה היא אינטנסיבית יותר ועוצמתית יותר. היא נמשכת ברצף זה כמה חודשים ומעידה על רמה גבוהה של חרדה ופחד בקרב אוכלוסיות רבות. ולמרות זאת, יש לראות את המצב בהקשר הכללי, והוא שגם אחרים מואשמים בהפצת הנגיף: הסינים, אנטנות הדור החמישי והרשויות שכביכול אינן עושות די. ארצות מסתגרות בגבולותיהן, כל זר חשוד ואין יותר הגירה מבחוץ".

לדברי ד"ר ג'ובאני קאר, "אסונות עולמיים כבר יוחסו ליהודים ולישראל וסביבם התפתח שיח אנטישמי, כמו תיאוריות הקונספירציה לפיהן הציונים אחראיים לנפילת התאומים, או הדיווחים הכוזבים שחיילים ישראלים קוצרים אברים מגופות של פלסטינים".

הוא הוסיף כי "הגל הנוכחי של אנטישמיות הינו חסר תקדים משום שהתפשט באמצעות הרשתות החברתיות במשך זמן קצר סביב משבר הקורונה והתחלף במהירות לשיח אחר על פי השינויים החברתיים והפוליטיים: ממשבר הקורונה למשבר החברתי על רקע הגזענות בארצות הברית חלפו ימים ספורים, אבל השיח האנטישמי נוכח באותה עוצמה והגורמים האחראיים להפצתו התאימו נרטיבים אנטישמיים להקשר החברתי המשתנה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר