נלחמים בתופעה

פה אחד: 20 שנות מאסר על שידול לייצוא גת

עשרות צעירים חרדים יושבים בבתי כלא בעולם אחרי ששידלו אותם להבריח לשם גת - שאינו נחשב לסם בישראל. הצעת החוק של משה ארבל תנסה לשים סוף לתופעה הכאובה (ארץ)

יוני גבאי | כיכר השבת |
ח"כ משה ארבל, היום בכנסת (צילום: מתוך שידורי ערוץ כנסת)

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק לתיקון פקודת הסמים המסוכנים (שידול לייבוא או ייצוא חומר הנחשב לסם בחו"ל), של חבר הכנסת משה ארבל.

מוצע לתקן את פקודת הסמים המסוכנים ולקבוע ששידול של אדם לייבא ממדינה אחרת או לייצא אליה חומר שיבואו או יצואו הוא עבירת סמים שעונשה מאסר של שלוש שנים לפחות, לפי דיני אותה מדינה, הוא עבירה פלילית שעונשה עשרים שנות מאסר או קנס.

בדברי ההסבר נכתב: "הצעת חוק זו נועדה לשנות את המצב החוקי הקיים, לפיו במקרה בו אדם משדל אדם אחר לייצא חומר הנחשב לסם במדינה אליה החומר מיוצא, או לייבא חומר הנחשב לסם במדינה ממנה החומר מיובא, אינו עובר על החוק על אף הניצול והסיכונים הגלומים בתופעה".

"ייבוא או ייצוא של חומר אסור למדינה או ממדינה בה החומר נחשב לסם, מביא צעירים רבים לסיכון משמעותי של מאסר ממושך במדינה זרה. לדוגמה, לפי דו"ח של משרד החוץ, כ-60 ישראלים נעצרו מאז נובמבר 2018 בשל ניסיונות של ייצוא או ייבוא של גת. גת הוא חומר הנחשב חוקי בישראל אך במדינות אירופה הוא נחשב לסם. לפיכך, ישנם אזרחים רבים הנשפטים לתקופות מאסר ממושכות במדינות זרות בשל ייבוא גת".

ארבל הסביר, "קיימת כיום תופעה של מפעילים ישראלים אשר משדלים צעירים מאוכלוסיות מוחלשות לייצא או לייבא חומרים כאמור תמורת טובות הנאה בדמות טיסה חינם וסכום כספי סמלי. אותם צעירים מסכימים לסיכון בלתי סביר והרבה פעמים מוצאים עצמם כלואים במדינה זרה, חסרי אונים ללא כל עזרה מאותם מפעילים – תלויים המון פעמים במשרד החוץ אשר מוגבל ביכולתו להביא לשחרור העצורים. אותם אזרחים מנוצלים מגיעים מאוכלוסיות מוחלשות, כגון: קטינים החוסים במעונות נוער, חרדים, יוצאי אתיופיה ועוד."

לדברי ח"כ משה ארבל: "על פי נתונים שקיבלתי ממשרד החוץ בתקופה שמנובמבר 18 לפברואר 20, נעצרו בחוץ לארץ 110 ישראלים על הברחת גת. חלקם סולקו בתוך כמה ימים אבל חלקם נשפטו לחודשים בכלא או לשנים בתלות במדינה בה נתפסו והכמות אשר הוברחה".

"המפעילים יודעים לפנות היטב אל צעירים וקטינים ממשפחות במצוקה, ברוב הפעמים בני העדה האתיופית או חרדים. לצעירים הללו שמימיהם לא נסעו לחופשה ולא ראו מטוס מבפנים, מוצע עולם ומלואו. טיסה לחו"ל בחינם בתוספת כמה אלפי שקלים ,רק בשביל להעביר חומר שהצעירים הללו מכירים ויודעים שהוא חוקי".

41 תמכו ללא מתנגדים וההצעה תועבר לוועדת חוקה להמשך.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר