7 דברים שלא כדאי להגיד לילדים בקשר לכסף (ודברים שכן)

תקשורת זה חשוב ומגיע לילדים לדעת את האמת, אך לא את כולה. מומחית כספים מתווה גבולות בריאים לנושא הזה, בין אם ילדכם ילדון צעיר ותמים ובין אם הוא בוגר ומבין עניין (כלכלה)

תהילה אלטמן | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

כן, תקשורת זה דבר חשוב ומגיע לילדים לדעת את האמת, אבל לא את כל האמת. מומחית הכספים בת' קובלינר, מחברת רב המכר "הפכו את ילדכם לגאון כספים", בתרגום חופשי, מתווה גבולות בריאים לנושא הזה, בין אם ילדכם רק מתחיל להבין את הנושא המורכב ששמו "כסף" או שהוא כבר בוגר.

אל תספרו לילדים צעירים כמה אתם מרוויחים

גם אם למשפחה שלכם יש קצת יותר מלחם לאכול וקורת גג מעל הראש, משכורת היא דבר שאתם צריכים לשמור לעצמכם. לילדים צעירים אין את הבינה המספקת להבין מהם סכומים כאלה - ובחשיפת מספרים אתם נוטלים את הסיכון שתהפכו לנושא השיחה בגן המשחקים ("אמא שלי מרוויחה כל כך הרבה!"). אותה עצה חלה על הורה אחד שמרוויח יותר מהשני. ילדים יכולים לקשר בין משכורת גדולה יותר לתרומה גדולה יותר למשפחה.

עזרו לילדים להבין שלא לכל המשפחות יש אותו דבר

יש ילדים שמגיעים למסקנה זו כבר בשלב מוקדם, כשהם רואים הבדל בין האופניים / המגפיים / חדר השינה של החבר הטוב לשלהם. כשתגיע העת הנכונה, אולי כדאי לדבר עם הילדים על המשפחות הרבות שחיות מתחת לקו העוני וכמה קשה להן.

אל תרכלו מול ילדיכם על הרגלי הכסף של אנשים אחרים

אם אתם צריכים לפרוק כעס על הדוד חיים הבזבזן או על המשכנתא הגדולה מדי של אחותכם, עשו זאת בשקט ובמרחק בטוח מהאוזניים הכרויות של ילדיכם.

שתפו אותם בדוגמאות שבהן הופעל שיקול דעת נכון לגבי כסף

כמו השנה שבה שהשכנים שלכם החליטו לוותר על יציאה לחופשה מפנקת כדי לתרום את הכסף לצדקה או כמו תכנית החיסכון לדירה שהעמית לעבודה שלכם פתח עבור ילדו.

אל תגידו לילדים כמה אתם משלמים על בייביסיטר

שום דבר לא מערער את סמכותה של השמרטפית כמו לנקוב במחיר שירותיה. אינכם רוצים לשמוע את המילים, "אה, כן, אמא שלי משלמת לך x, אז את צריכה לעשות מה שאני אומר!". כמו כן, חלק מהילדים הקטנים מניחים שהבייביסיטר באה רק בגלל שהיא אוהבת לבלות איתם. אל תהרסו את זה.

אל תבקשו מהם לנחש את מחיר החלב

מכולת יכולה להיות אזור למידה שבו ילדים מפתחים בהדרגה הבנה של עלויות בסיסיות.

אל תגידו לילדים שאין לכם מזומן עליכם כשאתם יוצאים לקנות משהו

שקר קטן עשוי להיראות לא מזיק, אבל אם בסופו של דבר העברתם את כרטיס האשראי שלכם כמה דקות אחר כך, הילד שלכם יתהה אם הוא יכול לסמוך עליכם.

אל תסבירו מדוע לא תקנו את הפריט שהוא מבקש

תשובה כל כך פשוטה כמו "אני לא חושבת שאנחנו צריכים להוציא כסף על זה כרגע" מלמדת שכל רכישה דורשת מחשבה. אם יש לכם גיבוי ("רופא השיניים אמר להתרחק מממתקים דביקים"), אפילו טוב יותר.

אל תגידו לילדכם כמה אתם דואגים לשלם על הלימודים שלו

ילדים ובני נוער עשויים לקרוא את החרדה (הסבירה) שלכם כמסר שהשכלה היא נטל נוראי.

דברו ברוגע על עלויות של לימודי מקצוע, בשלב מוקדם

כאשר ילדכם מגיע לגיל הנכון, העלו את הנושא. אתם כבר יודעים מהן היכולות הכספיות שלכם, שתפו אותו בהן. אולי תרצו אפילו להסביר אם וכיצד אתם מצפים מהילד שלכם להשתתפות כלכלית; מחקרים מראים כי סטודנטים לתואר ראשון המסייעים בתשלום שכר הלימוד שלהם, מקבלים ציונים טובים יותר. אם אתם מצליחים להישאר רגועים במהלך השיחות הללו, סביר להניח שילדכם יוכל גם הוא לעשות זאת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר