בצל הקורונה

הצעת חוק: נתוני האשראי בקורונה יימחקו

שתי הצעות חוק חברתיות משמעותיות לאזרח, בפרט בתקופת הקורונה, אושרו בשעה האחרונה בקריאה טרומית. מאחורי שתי ההצעות עומדים חברי כנסת מיהדות התורה וש"ס (ארץ)

אבי רבינא | כיכר השבת |
(צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

שתי הצעות חוק חברתיות משמעותיות לאזרח, בפרט בתקופת הקורונה, אושרו בשעה האחרונה בקריאה טרומית במליאת הכנסת. מאחורי שתי ההצעות עומדים חברי כנסת מיהדות התורה וש"ס.

את ההצעה הראשונה יזמו חברי דגל התורה משה גפני, אורי מקלב ויעקב אשר: הצעת חוק נתוני אשראי.

על פי החוק, בנק ישראל לא ישמור נתוני אשראי שנאספו בתקופת משבר הקורונה ולא ימסור אותם.

כמו כן, מוצע לקבוע כי בנק ישראל ימחק נתונים כאמור שנשמרו במאגר לפני כניסתו לתוקף של התיקון המוצע. לפי המוצע, נתונים כאמור שנמסרו ללשכת אשראי או ללשכת מידע על עוסקים, לא יובאו בחשבון לעניין עריכת דוח אשראי, מתן חיווי אשראי ודירוג אשראי.

ההסדר המוצע יחול על נתונים שנאספו מיום 1.3.2020 עד 1.7.2020, ומוצע להסמיך את שר המשפטים, באישור ועדת הכלכלה, להאריך את התקופה האמורה אם מתקיימות נסיבות המצדיקות זאת, ובלבד שסך כל תקופות ההארכה לא יעלה על 6 חודשים.

בהוראת בנק ישראל, הבנקים הקפיאו את תשלומי המשכנתאות. כתוצאה מכך, הלווים שבפועל אינם משלמים את המשכנתא, חוששים שדירוג האשראי שלהם ייפגע. עוד הם חוששים כי פגיעה בדירוג האשראי שלהם עשויה להקשות עליהם לחזור לתפקוד נורמלי.

ח"כ גפני אמר במליאה: "אנחנו כמדינה לא יכולים לעמוד מהצד ושאנשים יפלו בגלל החוק היבש, זה בלתי מקבל על הדעת."

47 תמכו בחוק ללא מתנגדים וההצעה תועבר לוועדת הכלכלה.

הצעת חוק נוספת, לא פחות חשובה היא של ח"כ משה ארבל מש"ס: "חוק סיוג הגבלת חשבון והגבלת לקוח בשל שיקים שסורבו בתקופה שהוכרזה מחלה מידבקת מסוכנת".

חוק שיקים ללא כיסוי מאפשר למפקח על הבנקים לקבוע בעת הכרזה על מצב חירום, לגבי המדינה כולה או לגבי שטח מסויים, כי בנק לא יגביל חשבון ובעליו בשל שיקים שסורבו בתקופה שיקבע.

הצעת החוק מבקשת לקבוע, כי מצב חירום בשל התפרצות מחלה מידבקת יכלל במצבי החירום המאפשרים למפקח על הבנקים להפעיל את סמכותו האמורה. עוד מוצע לקבוע, כי במצב חירום כאמור סמכותו של המפקח תהיה רחבה יותר ותכלול גם סוגי לקוחות או חשבונות שיקבע, וכן שאם המפקח הפעיל סמכותו בעת התפרצות מחלה מידבקת, לא יימנו השיקים שסורבו בתקופה שנקבעה, אף לאחר תום התקופה. כמו כן ההצעה מבקשת לקבוע כי הנתונים לגבי שיקים שמתקיימים לגביהם התנאים כאמור, לא יועברו למאגר נתוני אשראי לפי חוק נתוני אשראי.

בדברי ההסבר נכתב: "חוק שיקים ללא כיסוי קובע כי חשבון יהיה מוגבל ובעליו יהיה מוגבל אם סורבו במשך שנים עשר חודשים עשרה שיקים או יותר שנמשכו על החשבון בתנאים שקבועים שם. להגבלת החשבון משמעות מרחיקת לכת. מעבר לאיסור על משיכת שיקים, הרי שהגבלת החשבון משבשת את מהלך עסקיו של הלקוח, פוגעת במוניטין שלו וביכולת ההתנהלות הכלכלית שלו ואף עשויה להביא לפגיעה בזכויות יסוד ולביטחון כלכלי וקיומי. בישראל 276 אלף עסקים ללא מועסקים, חלק מהם עצמאים אשר מנהלים חשבון אחד לעסק ולמשק הבית. מכאן שהירידה החדה בהכנסות כנגד שיקים לפירעון העלולה להביא להגבלת החשבון ובעליו עלולה להשפיע גם על משפחות רבות ולמנוע מהם צרכים קיומיים.

תכליתה של ההצעה היא לאפשר לאזרחים שנפגעו במהלך משבר הקורונה להמשיך לנהל את עסקיהם ולהשתקם כלכלית לאחר מיגור המגיפה. זאת לאור הפער הצפוי בין סוף תקופת המאבק במחלה המידבקת לזמן התאוששות המשק והשווקים הכלכליים."

ח"כ משה ארבל אמר במליאת הכנסת: "ההגנה שמעניק חוק שיקים ללא כיסוי לבעלי העסקים ,היא מוגבלת מאוד ולא מותאמת למשברים כלכליים ארוכים וקשים כמו משבר הקורונה. ההגנה של 3 חודשים בלבד למי שנאסר עליו לפתוח את בית העסק היא לעג לרש. כולנו מבינים שבעל עסק כזה לא הגיעה למצב הקשה בשל התנהגות כלכלית חסרת אחריות או הימור עסקי שלא צלח".

48 תמכו ללא מתנגדים וההצעה תועבר לוועדת הכלכלה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר