בעקבות ההסתה

אסור לנו להיגרר לתלונות בכייניות / טור דעה

האם זאת התוצאה שהציבור החרדי רוצה וצריך לשאוף אליה? יחסים של פחד בין חרדים לחילונים? בין החרדים לתקשורת הכללית? / נחמיה רוזנפלד על ההיעלבויות המזויפות (חרדים)

נחמיה רוזנפלד | כיכר השבת |
נחמיה רוזנפלד (צילום: אהרלה קרומבי)

אלה ימים רגישים. הציבור החרדי נע בין עוד סרטון של שוטרים שמתנהגים בבריונות, לאיומים בסגר על ערים חרדיות ודיווחים מוטים בתקשורת. העצבים של כולנו מתוחים עד קצה גבול היכולת. כל מילה לא במקום, כל איור מיותר, כל בדיחה לא מוצלחת הופכים בין רגע לסערת רשת שמאיימת לפרום עוד קצת את החיבור הרעוע ממילא.

היה אפשר לוותר על הטור הזה ולהזכיר את קלישאת ה"זאב זאב", כדי להסביר את הנזק שגורמים הנעלבים לשווא שיוצרים דרמות העלבות מיותרות, אבל הבעיה לא מסתיימת בכך שלא יקשיבו לנו בפעם הבאה.

למעשה, רוב התלונות בתקופה האחרונה היו מוצדקות. אם זה הסערה שקמה בעקבות דבריה של רינה מצליח, אם זה הכעס על השוטרים שעיכבו את הילדה החרדית בירושלים ועל תגובת המשטרה לאירוע ולצערנו לא חסרים אירועים אמיתיים של יחס לא ראוי לציבור החרדי על רקע היותו חרדי.

יתרה מכך, גם בכלי התקשורת מפנימים את הביקורת הצודקת על השימוש בתמונות אילוסטרציה של חרדים ללא הקשר לאירוע המדווח והחלו לפעול לתיקון העוול. כך הצהיר לאחרונה העורך הראשי של מאקו, וכל פעלו בימים האחרונים באתר גלובס וגם באתר הארץ בעקבות הערה מכובדת שהפנתה את תשומת ליבם של העורכים.

אתמול בערב העלתה עיריית תל אביב פוסט מאויר שמתאר את סיכויי וסיכוני ההידבקות בקורונה. בין הדמויות היתה גם דמות של אדם חרדי, בריא, שנהג לפי הכללים וחבש מסיכה. אך לרוע מזלו, השכן החילוני שלו – נשא הקורונה היה ללא מסיכה וכך עלו סיכוייו של החרדי להידבק בקורונה ל70%. כן, מה שקראתם: עיריית תל אביב שמה את החרדי בצד הטוב של המשוואה ומי שסיכן אותו והפר את הכללים היה דווקא חילוני.

הפוסט של עיריית תל אביב (צילום מסך מתוך פייסבוק)

אך באורח פלא, או שלא באורח פלא היו מי שבחרו להיעלב בכל זאת ולגרור סערת רשת מזוייפת על פוסט הגזענות של עיריית תל אביב. עברו כמה שעות ומפעילי הדיגיטל של עיריית תל אביב הסירו את הפוסט. חבל.

יהיו כאלה שישמחו מהתוצאה שתיגרם לטווח ארוך ויגידו "כן, שיפחדו מהחרדים ולא יתעסקו איתנו בכלל". בדרך כלל האינטרס שלהם ברור, האימה בין המגזרים משרתת אנשים מאוד מסויימים. אבל האם זאת התוצאה שהציבור החרדי רוצה וצריך לשאוף אליה? יחסים של פחד בין חרדים לחילונים? בין החרדים לתקשורת הכללית?

נכון, אנחנו חייבים לעמוד על שלנו, לדרוש יחס הולם ולגנות בחריפות פגיעה לא ראויה ומכלילה בציבור החרדי. אבל יחד עם זה מוטלת על כל אחד מאיתנו האחריות להפחית סטיגמות, לאפשר לעובדים חרדים להרגיש בנוח במקומות עבודה מעורבים, ליצור אוירה תקשורתית נעימה שנותנת במה לחרדים לא רק בנושאים חרדיים.

כדי שנוכל לדרוש צדק במקרים בהם נעשתה עוולה, אסור לנו להיגרר לתלונות שווא בכייניות והיעלבויות מזויפות. זה רק פוגע במטרה ומונע תיקון אמיתי.

נחמיה רוזנפלד, יועץ תקשורת ושותף ב'רוזנפלד שכטר תקשורת'

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר