"להחזיר את המוחות"

ארה"ב ביטלה אשרות עבודה; ישראל: "זו הזדמנות"

בכנסת דנו היום, בצו שהוציא נשיא ארה"ב בו הוא ביטל היתרי עבודה של ישראלים העובדים בתחום ההייטק. בוועדה קראו לנצל את ההזדמנות ולהחזיר את "המוחות" - הביתה (חדשות)

יוני גבאי | כיכר השבת |
טראמפ (צילום: שאטרסטוק)

בשל נגיף הקורונה, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, החליט להשעות זמנית היתרי עבודה רבים שניתנו לאלפי ישראלים העובדים בארה"ב, בתחומי הטכנולוגיה וההייטק. בכנסת דנו היום (שני) בהצעתו של ח"כ משה ארבל (ש"ס), שהסביר כי זו הזדמנות להחזיר את המוחות הישראליים בחזרה הביתה.

ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, קראה למשרדי הפנים, הבריאות והחוץ ולמרשם האוכלוסין להקל את שיבתם לארץ, של אותם ישראלים שאשרת העבודה שלהם - הושעתה.

לאחרונה פרסם נשיא ארה"ב צו, המשעה היתרי עבודה מקצועיים לזרים, בהם מדענים ואנשי תעשיית ההייטק והסייבר.

הנימוק להשעיית האשרות הוא האבטלה המזנקת בארה"ב בעקבות משבר הקורונה. בהודעתו כתב הנשיא כי "אשרות עבודה מהוות איום בלתי רגיל לתעסוקה של עובדים אמריקאים", והממשל טוען כי ישחרר 525.000 משרות.

כידוע, ישראלים רבים מתגוררים כיום בארה"ב, עובדים בחברות אמריקאיות בתחומי הטכנולוגיה השונים ומחזקים בכך את המשק האמריקאי.

המגבלות החדשות של טראמפ, בשילוב עם מגפת הקורונה שעודדה יהודים במדינות שנפגעו לשקול עלייה, מהווה הזדמנות פז בעבור מדינת ישראל לפעול כדי להשיב לישראל אזרחים ישראלים שעברו לארה"ב מטעמי פרנסה ולימודים, לעודד השקעה בישראל ועלייה לישראל של יהודים מרחבי העולם ולקלוט בישראל עובדים איכותיים בתעשיות הטכנולוגיה העילית.

לטענת ארבל: "תעשיית ההייטק האמריקאית מתנגדת למהלך, בטענה שהתעסוקה בה גבוהה והאבטלה נמוכה, ואף יש מחסור בעובדים. חברות הטכנולוגיה מסתמכות על אשרות מסוג-H-1B, בעיקר להעסיק עובדים זרים בתחומי המדע וההנדסה המתנגדים לאשרות אומרים שהחברות ניצלו את מתן האשרות על מנת להחליף עובדים אמריקאים".

יו"ר הוועדה, דוד ביטן (הליכוד) קרא לשרי הפנים, הבריאות והחוץ ומנהל רשות האוכלוסין לעשות את כל הפעולות הדרושות, כך שאנשי ההיטק והמהנדסים יוכלו להגיע לישראל תוך כדי הקורונה.

לדברי ביטן: "יש להגמיש קריטריונים ולהקל על הגעתם לישראל". הצו יהיה תקף מידית ועד סוף 2020. צו זה מאריך את תוקף הצו שניתן באפריל ומוסיף כניסה לארה"ב של כל זר ומשפחתו באמצעות האשרות הבאות מושעית ומוגבלת - J, H-1B, H-2B, למתמחים, אנשים בהכשרות, מורים, יועצי קמפוס, עבודת קיץ".

יו"ר ועדת החוץ והביטחון, צבי האוזר (כחול לבן) הדגיש את ההכרח להוריד חסמים, "מדובר במנוע צמיחה אדיר שאסור למדינת ישראל לפספס הזדמנות זאת".

"בשנות ה-80", טוען האוזר, "ראש הממשלה יצחק שמיר סגר את שערי הגירת היהודים מברית המועצות לארה"ב, וציין כי ליהודים יש מולדת במדינת ישראל. בצעד זה הוא שינה את פניה של המדינה ל-25 שנים הבאות. כך גם צריך להסתכל על המהלך - חזרה של ישראלים ויהודים הביתה. מציאות זו יכולה להקפיץ אותנו ל-25 שנים הבאות".

בדיון השתתף מייקל אייזנברג, חבר הנהלת ישיבת ההסדר הר עציון וארגון "השומר החדש", שציין כי אי ודאות יוצרת הזדמנות.

"צריך לייבא את כל המהנדסים למרכזי פיתוח בארץ, לחשוב על מסלולים מקוצרים לאשרות, לעבודה בהיי-טק ולייעל את עבודת הקונסוליות. מדינה שרוצה לשגשג חייבת עולם טכנולוגי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר