ביתר, מודיעין ועמנואל

ח"כ משה ארבל דורש: פיקוח על ההגבלות ביו"ש

סגן יו"ר הכנסת, ח"כ משה ארבל, דורש מהמשנה ליועמ"ש, רז נזרי, לאפשר פיקוח של הכנסת על הגבלות הקורונה ביהודה ושומרון כדוגמת הערים ביתר עילית, מודיעין עילית ועמנואל

ישי כהן | כיכר השבת |
ח"כ משה ארבל (צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן)

"קיימת חשיבות עליונה שמקומם וזכויותיהם של תושבי יהודה ושומרון לא יישכחו מחוק הקורונה ותהיה בו התייחסות נאותה לצורך בפיקוח פרלמנטרי ראוי על החלטות מתחום זה המתקבלות על ידי מפקד הפיקוד", כך מבקש ח"כ משה ארבל, סגן יו"ר הכנסת, מהמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד רז נזרי.

מכתבו של ח"כ ארבל מגיע בשל העובדה כי בערי יו"ש, כדוגמת הערים החרדיות ביתר עילית, עמנואל ומודיעין עילית, מי שמקבל את ההחלטות על הגבלות הוא מפקד הפיקוד, כך שלכנסת אין אפשרות לפקח על ההגבלות בערים אלו.

ארבל כותב בפתח מכתבו לנזרי: "בימים אלו דנה ועדת החוקה, חוק ומשפט בהצעת חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש מדובר בהצעת חוק ממשלתית המבקשת להסדיר את סמכויות הממשלה להתקין תקנות בשל נגיף הקורונה, בכפוף למגבלות של פיקוח פרלמנטרי ואיזון ראוי בין חירויות הפרט לצורך הדחוף להיאבק בנגיף".

לדבריו: "חוק הקורונה המוצע לא כולל בחובו התייחסות ראויה ומקיפה למגבלות המוטלות באזור יהודה ושומרון על מאות אלפי אזרחים ישראלים מכוח צווי מפקד כוחות צה"ל באזור. בחודשים האחרונים, פרסם מפקד פיקוד מרכז עשרות רבות של צווים והחלטות שנועדו לאפשר את המאבק בהתפשטות נגיף הקורונה באזור יהודה ושומרון, בו לא מוחלים באופן אוטומטי דברי החקיקה שחוקקו בערוצים הרגילים ע"י כנסת ישראל ובחקיקת משנה.

"בין היתר, פרסם מפקד הפיקוד צו בדבר סמכותו להכריז על שטחים מוגבלים, בדומה לממשלת ישראל בשטחים בקו הירוק, והכריז על תחום השיפוט של המועצה המקומית ביתר עילית כשטח מוגבל".

"מדובר בסמכויות מרחיקות לכת המופקדות כיום בידיו של אלוף פיקוד שאינו נבחר ואינו אחראי כלפי הציבור", מדגיש ח"כ ארבל: "בניגוד לממשלה ולכנסת. לצערי, המצב החוקי הקיים כיום, טרם החלת ריבונות בשטחי יהודה ושומרון, אינו מאפשר בעת זו להשוות את הליך החקיקה בשטחי יהודה ושומרון להליך החקיקה הכללי.

"יחד עם זאת, קיימת חשיבות עליונה שמקומם וזכויותיהם של תושבי יהודה ושומרון לא יישכחו מחוק הקורונה ותהיה בו התייחסות נאותה לצורך בפיקוח פרלמנטרי ראוי על החלטות מתחום זה המתקבלות ע"י מפקד הפיקוד. למשל באמצעות מתן כלי פיקוח נאותים בידי ועדת החוץ והביטחון של הכנסת על ההחלטות".

לדבריו: "כפי שלא ייתכן שהחלטות בדבר הטלת סגרים והגבלת עסקים לא תיבחנה ע"י הכנסת, לאור הפגיעה בזכויות הפרט הטמונה בהן, כך נכון שהחלטות אלו המתקבלות ביחס לאזרחים ישראלים ביהודה ושומרון תיבחנה בצורה דומה ע"י ועדה מוועדות הכנסת".

"אבקשך לעמוד על סוגיה חשובה זו טרם קידום החוק לקריאה שנייה ושלישית במליאה ולסייע ביד וועדת החוקה, חוק ומשפט לשמור על זכויותיהם של אזרחי ישראל המתגוררים ביהודה ושומרון", סיכם ח"כ משה ארבל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר