תקופת הקורונה

הוראת שעה: פתרון סכסוכים עסקיים בדרכי גישור

בתום דיון ארוך בוועדה חוקה בו הוצגו המלצות המרכז הישראלי לגישור ובוררות, לקידום הליכי גישור בסכסוכים עסקיים בתקופת הקורונה, החליט היו"ר ח"כ יעקב אשר לפעול לקידום הוראת שעה, במסגרת הצעת חוק משותפת לקואליציה ולאופוזיציה (חדשות)

גדעון פישר, יעקב אשר, יחיאל ויינרוט ומתן גוטמן בוועדה (צילום: ללא קרדיט)

ועדת החוקה דנה במתווה לפתרונות אלטרנטיביים לבתי המשפט, בסכסוכים עסקיים בצל הקורונה, שהציע צוות מחקר של המרכז הישראלי לגישור ובוררות. המתווה מבקש למנוע את העברת סכסוכי הקורונה העסקיים לבתי המשפט העמוסים ובמקום זאת להעבירם למערכת אלטרנטיבית של גישור ובוררות.

המתווה התבסס על הצלחתו של ההסדר החדשני הפועל לאחרונה בענייני משפחה וצמצם בשיעור ניכר את העומס על בית המשפט. בדיון נכחו גם היועמ"שים של המרכז - עו"ד גדעון פישר ועו"ד יחיאל ויינרוט.

ד"ר מתן גוטמן מצוות המחקר של המרכז הישראלי לגישור ובוררות אמר בוועדה כי "מה שקורה זה קורונה משפטית. מדובר במציאות שאיש לא הכיר שתביא לגל של תביעות בישראל ובעולם. אנו צפויים לחוסר ודאות משפטי, לפסיקות סותרות בערכאות השונות, ולעינוי דין עד אשר שתתגבש הלכה בעליון".

דוד בועז, מצוות המחקר במרכז, לשעבר, ראש אגף התקציבים במשרד האוצר, קרא לקבלת החלטות מהירות "אנחנו מציעים פתרון שמתיר את הפלונטר מהיר ויעיל ומאפשר למשק לחזור לעצמו. אם מערכת הסכסוכים תיפתר מהר המשק יחזור לשגרה. הטיפול המהיר הוא לב העניין. אם לא נתניע אף פעם לא נגיע".

הצעת המרכז הישראלי לגישור ובוררות זכתה לחיזוק מגופים כלכליים רבים בהם התאחדות התעשיינים, ארגון לה"ב ארגוני העצמאים והעסקים בישראל, לשכת שמאי המקרקעין, לשכת יועצי המס, איגוד התאגידים העירוניים ונוספים. (ציטוטים נבחרים בהמשך)

כמו כן, עו"ד ארז קמיניץ
המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ציין כי "אנחנו אכן מרגשים שמגיעות תביעות וכדאי עסקית לצדדיים לחזור לשולחן המשא ומתן". ליאת שטרק, נציגה נוספת של משרד המשפטים בדיון, ענתה לשאלת היו"ר ח"כ אשר על היוזמה לקדם הוראת שעה והציפייה שהממשלה תתמוך - השיבה שהממשלה רוצה לקדם יישוב סכסוכים בדרך אלטרנטיבית.

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר: "במהלך משבר הקורונה צפויות להגיע לבימ"ש תביעות רבות על הפרות הסכמים וצריך למצוא את הדרך שכולם ייפגעו כמה שפחות, יש פה מצב ששני הצדדים לא אשמים וצריך לייצר אמון ופשרה ביניהם, זה יחסוך הרבה כסף למדינה.

"יש לקחת בחשבון שעסקים נופלים בדרך ואת עוגמת הנפש וההשפעות החברתיות, ננסה להרים את הכפפה ולהכין הצעת חוק קטנה רזה וגמישה שתאפשר לשלוח כמה שיותר אנשים להתגשר בתקופת הקורונה, אין קואליציה ואופוזיציה בעניין הזה".

"כמו כן בכוונתי לקדם את הצעת החוק שיזם ח"כ הרב משה גפני ושאני הצטרפתי אליה, לאפשר לבתי הדין לדון כבוררים בדיני ממונות בהסכמת הצדדים. זה יסייע לצדדים ויפחית עומס מבתי המשפט".

גם חבר הוועדה, ח"כ אלי אבידר תמך ביוזמה ואמר : "לאור חשיבות הנושא והמצב, אני מציע שנעשה הצעת חוק משותפת לקואליציה ולאופוזיציה – נביא אותה כהצעת חוק של כולנו כי הדבר הזה רק יכול לקהל ולא להזיק. "


ציטוטים נבחרים מהדיון:

עו"ד וח"כ לשעבר איילת נחמיאס ורבין, סגנית נשיא התאחדות התעשיינים: "אנחנו מברכים על המהלך ורואים את עצמנו שותפים מלאים בניסיון להסדיר מהלכים משפטים אלטרנטיביים. אנחנו רוצים לייצר רשת ביטחון למשק ולפתור את הדברים בדרכים מועילות וחדשניות. יש לרתום את המערכת הבנקאית ותחומים נוספים למהלך הזה".

עו"ד רועי כהן נשיא לה"ב לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל: "המהלך הזה הוא עוד כלי כדי למנוע קריסה של עשרות אלפי עסקים ממשבר הקורונה. זה דבר הכרחי וזה צו השעה. זו קריאת השכמה למדינת ישראל – כדי שלא יהיה צונאמי של קריסת עסקים. אני קורא למדינה - תובילו את הגישור, תובילו לכך שנוכל לשחרר את אי הוודאות הכלכלית, תנו לנו פתרונות. ועדת קמיניץ שלחה את הצדדים להתמודד לבד עם עצמם, זה לא יעבוד ככה, תנו לנו מנגנון מסודר ונוכל לצלוח את המשבר הזה"

רו"ח ירון גינדי נשיא לשכת רו"ח – "אנחנו מברכים בכל לשון על היוזמה שיכולה להציל עסקים רבים בישראל. היום בעלי העסקים פתוחים ב 360 מעלות בסכסוכים עסקים – מול ספקים, מול הלקוחות, מול בעלי הנכסים וגם מול הבנקים. זהו פתרון הוליסטי שיוכל גם לאחד את מכלול הבעיות ולפתור אותן. אני רואה גם ייתרון ענק בכך שהמגשרים והבוררים בקיאים בתחומי הבוררות הם מגיעים מהעולם העסקי ויודעים איך הוא פועל".

יצחק בורבא יו"ר איגוד התאגידים העירוניים: "אנחנו צפויים לצונאמי של תביעות שיורגש בקרוב. אנשים נמצאים בתקופת ביניים שבה מתדיינים, שולחים מכתבים ומחממים מנועים, בקרוב מאוד יהיה גל תביעות, ולכן קיימת דחיפות ברמת ה SOS להביא פתרון. רק באמצעות הליך גישור מסודר נוכל להגיע לתוצרים מהירים ולא נקלע לסחבת של בתי המשפט".

נטלי לוי מהנהלת בתי המשפט : "האמון שהמערכת נתנה בכלי של הגישור הוא אמון שלא מוגבל. האפקטיביות של הכלי הזה יוצאת מגדר הרגיל, המערכת אוהדת את הכלי הזה, נותנת בו אמון ונוכל לתת מענה מקצועי מצוין להליכים מרובים מאוד".

הוראת שעה לתקופת הקורונה לפתרון סכסוכים עסקיים בדרכי גישור

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר