הפילוג שמסעיר את עולם החסידות

הרבי נגד האחיין: עושים סדר במחלוקת המסובכת בסאטמר

נאומו התקיף של האדמו"ר מסאטמר נגד אחיינו, בעקבות הפרת הסיכומים, מעורר הדים רבים בעולם החסידות • 'כיכר השבת' עושה סדר: זה מה שהוביל להתבטאויות החריפות נגד הרב מייזליש (חסידים)

שאול כהנא | כיכר השבת |
האדמו"ר מסאטמר והרב מייזליש (צילום: David Cohen/Flash90)

"תאוות הכבוד ותאוות השלטון העבירה את דעתו של בן אחותי. הוא עומד בראש המרידה, והוא אחראי לירידה במצב הרוחני של כלל חברי הקהילה. הוא אינו יכול להיות ראש ישיבה".

מילים חריפות אלו, הם רק חלק קטן מתוך נאומו הדרמטי והתקיף של האדמו"ר (מהר"א) מסאטמר, נגד מי שהיה ראש ישיבת סאטמר בעיר בני ברק, הרב חיים צבי מייזליש.

בין היתר, הזהיר האדמו"ר את חסידיו שלא לתמוך בו, וסיים באזהרה כי "מי שיש לו קשר כלשהו, רחוק כקרוב עם מייזליש, אין לו קשר איתי!".

ברקע המחלוקת שהגיעה לשיאה בנאומו של הרבי, ההיסטוריה המורכבת של קהילת סאטמר בעיר התורה והחסידות בני ברק. בנייני המוסדות, שייכים לפלג מהרי"י, אך מרבית החסידים משתייכים למהר"א.

מהומות בבית המדרש בבני ברק. ארכיון (באדיבות המצלם)


הרב מייזליש, הוא אחיינו של האדמו"ר, בנו של אחות האדמו"רים לבית סאטמר. בנוסף, האדמו"ר מסאטמר נשוי לאחות האדמו"ר מויז'ניץ, בעוד הרב מייזליש חתן של האדמו"ר מויז'ניץ. כך, הוא אחיין האדמו"ר משני צדדים.

במשך שנים, היה הרב מייזליש אחיינו החביב של האדמו"ר, שאף הגיע ארצה על מנת להשתתף בשמחות משפחתיות שערך ואף הכווין את נגידי החצר לסייע ולתרום לו ולמוסדות שבבני ברק. בשנים האחרונות, מאז מונה רב הקהילה, בעקבות פטירת הרב כ"ץ, שהיה מזוהה עם האדמו"ר מהרי"י, החלה ההתערערות.

מאז, נערכו מספר ניסיונות להשכין שלום בקרב הקהילה הבני ברקית, שהתפצלה בין חסידי האדמו"ר, לבין תלמידי הרב חיים צבי (הערש) מייזליש, שלא ההינו להצהיר כי הם אינם חסידי סאטמר אך המתח גאה והלך.

בברכת האדמו"ר, הועד העליון, גוף עם מספר נכבדי הקהילה בארה"ב, נכנס לתמונה הבני ברקית הסבוכה וניסה לכונן שלום בקהילה. עד לפני מספר חודשים, למעט התפרצויות קטנות, המחלוקת נשארה מתחת לפני השטח, ולא תפסה כותרות מחוץ לחסידות.

האירוע התפוצץ לראשונה בל"ג בעומר האחרון, כאשר נטען להקלטה של אחד הגבאים מדבר נגד הרב מייזליש. הסערה התפרצה במלוא עוזה במהלך חג השבועות האחרון, אז נפתח לראשונה בית המדרש הגדול של סאטמר בבני ברק לאחר שלא היה פעיל מאז פרוץ הגל הראשון של הקורונה.

הנהלת המוסדות התמודדה עם אלימות ומכות שפרצו בבית המדרש, עם הזמנת משטרה בעיצומו של החג – וניסתה להציב מאבטחים שימנעו את הכניסה לבית המדרש בשבת שלאחר מכן כדי לנסות להחזיר את השקט והשפיות. כל זה התנהל למראה עיניהם של השכנים ההמומים, ושל רבבות הגולשים שנחשפו לתיעודים שצולמו לפני כניסת השבת ופורסמו כאן ב'כיכר השבת'.

בשל האלימות הגואה, נענתה המשטרה לבקשת הנהלת מוסדות סאטמר והורתה על סגירת בית הכנסת לשלושים יום. כאן, אירע דבר היסטורי בפני עצמו: צד שלישי כביכול הגיש עתירה לבית המשפט נגד היענות המשטרה לבקשת הנהלת המוסדות לסגור את ביהמ"ד. העתירה הוגשה מטעם אנשים המשתייכים לחסידות שמייסדה, ייסד גם את שיטת הקנאות וההתנגדות החריפה למדינה הציונית.

השלב הבא היה מינוי המגשרים, הרב זלמן לייב וולדמן והרב מנחם גשייד. השניים ניסו להגיע להבנות. במקביל, החתימו בועד העליון את הרב מייזליש על שורה של הבנות וסיכומים.

בין היתר התחייב הרב מייזליש שלא יהיה ביתו בית מועד לכל פורץ גדר נגד ההנהלה וירחיק אותם שלא יהיו יועציו ומנהליו, ולא יסתובבו איתו כלל. עוד חתם כי ידרוש ברבים שלא ינהגו באלימות.

בעקבות הפרת ההתחייבויות, ערכו אסיפה בבית האדמו"ר מסאטמר, שם הוחלט לתת סיכוי נוסף לשלום, ושלחו לרב מייזליש שורת דרישות, בהם הרחקת מחרחרי ריב מבית המדרש, והתחייבות כי ימשיך לתהפלל ב'זכרון מאיר' ולא יעבור להתפלל בבית המדרש הגדול, ללא אישור מהרבי.

על מסמך זה, לא חתם הרב מייזליש כלל - ובשבועות האחרונים החל להגיע לבית המדרש, לנהוג שם ברבנות, ולשבת בראש השולחן בסעודה שלישית – דבר שגם אותו אסרו בוועד העליון מאז ומעולם.

אחרי שקיבל מכתב התראה נוסף מחברי הועד העליון, ובכל זאת המשיך להפר את הסיכומים עליהם הורה האדמו"ר מסאטמר, הגיע הנאום התקיף של האדמו"ר, שאמר אתמול בשיחתו הטלפונית לחסידים, "מהיום והלאה הוא כבר לא ראש ישיבה".

"אני אוסר עליו דריכת רגל בכל בתי המדרשות של סאטמר בארץ ובעולם, כולל ת"ת ישיבה קטנה, ישיבה גדולה, בית המדרש סאטמר בירושלים, ובבית שמש, ובבני ברק, בשבת וביום חול, ובכל מסיבה כלשהי שתתקיים בבתי המדרש, כל זה בכוח המרא דאתרא, ובכוח האבות הקדושים".

האדמו"ר הוסיף, "אין אני והוא יכולים לדור במקום אחת". ועל כל אחד ואחד לדעת שמי שיש לו קשר כלשהו, רחוק כקרוב עם מייזליש, אין לו קשר איתי! אבקש מכח אנשי שלומינו שלא לתת לו שום חיזוק בין בדיבור ובין בממון".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר