הפילוג שמסעיר את עולם החסידות

הרבי נגד האחיין: עושים סדר במחלוקת המסובכת בסאטמר

נאומו התקיף של האדמו"ר מסאטמר נגד אחיינו, בעקבות הפרת הסיכומים, מעורר הדים רבים בעולם החסידות • 'כיכר השבת' עושה סדר: זה מה שהוביל להתבטאויות החריפות נגד הרב מייזליש (חסידים)

האדמו"ר מסאטמר והרב מייזליש (צילום: David Cohen/Flash90)

"תאוות הכבוד ותאוות השלטון העבירה את דעתו של בן אחותי. הוא עומד בראש המרידה, והוא אחראי לירידה במצב הרוחני של כלל חברי הקהילה. הוא אינו יכול להיות ראש ישיבה".

מילים חריפות אלו, הם רק חלק קטן מתוך נאומו הדרמטי והתקיף של האדמו"ר (מהר"א) מסאטמר, נגד מי שהיה ראש ישיבת סאטמר בעיר בני ברק, הרב חיים צבי מייזליש.

בין היתר, הזהיר האדמו"ר את חסידיו שלא לתמוך בו, וסיים באזהרה כי "מי שיש לו קשר כלשהו, רחוק כקרוב עם מייזליש, אין לו קשר איתי!".

ברקע המחלוקת שהגיעה לשיאה בנאומו של הרבי, ההיסטוריה המורכבת של קהילת סאטמר בעיר התורה והחסידות בני ברק. בנייני המוסדות, שייכים לפלג מהרי"י, אך מרבית החסידים משתייכים למהר"א.


הרב מייזליש, הוא אחיינו של האדמו"ר, בנו של אחות האדמו"רים לבית סאטמר. בנוסף, האדמו"ר מסאטמר נשוי לאחות האדמו"ר מויז'ניץ, בעוד הרב מייזליש חתן של האדמו"ר מויז'ניץ. כך, הוא אחיין האדמו"ר משני צדדים.

במשך שנים, היה הרב מייזליש אחיינו החביב של האדמו"ר, שאף הגיע ארצה על מנת להשתתף בשמחות משפחתיות שערך ואף הכווין את נגידי החצר לסייע ולתרום לו ולמוסדות שבבני ברק. בשנים האחרונות, מאז מונה רב הקהילה, בעקבות פטירת הרב כ"ץ, שהיה מזוהה עם האדמו"ר מהרי"י, החלה ההתערערות.

מאז, נערכו מספר ניסיונות להשכין שלום בקרב הקהילה הבני ברקית, שהתפצלה בין חסידי האדמו"ר, לבין תלמידי הרב חיים צבי (הערש) מייזליש, שלא ההינו להצהיר כי הם אינם חסידי סאטמר אך המתח גאה והלך.

בברכת האדמו"ר, הועד העליון, גוף עם מספר נכבדי הקהילה בארה"ב, נכנס לתמונה הבני ברקית הסבוכה וניסה לכונן שלום בקהילה. עד לפני מספר חודשים, למעט התפרצויות קטנות, המחלוקת נשארה מתחת לפני השטח, ולא תפסה כותרות מחוץ לחסידות.

האירוע התפוצץ לראשונה בל"ג בעומר האחרון, כאשר נטען להקלטה של אחד הגבאים מדבר נגד הרב מייזליש. הסערה התפרצה במלוא עוזה במהלך חג השבועות האחרון, אז נפתח לראשונה בית המדרש הגדול של סאטמר בבני ברק לאחר שלא היה פעיל מאז פרוץ הגל הראשון של הקורונה.

הנהלת המוסדות התמודדה עם אלימות ומכות שפרצו בבית המדרש, עם הזמנת משטרה בעיצומו של החג – וניסתה להציב מאבטחים שימנעו את הכניסה לבית המדרש בשבת שלאחר מכן כדי לנסות להחזיר את השקט והשפיות. כל זה התנהל למראה עיניהם של השכנים ההמומים, ושל רבבות הגולשים שנחשפו לתיעודים שצולמו לפני כניסת השבת ופורסמו כאן ב'כיכר השבת'.

בשל האלימות הגואה, נענתה המשטרה לבקשת הנהלת מוסדות סאטמר והורתה על סגירת בית הכנסת לשלושים יום. כאן, אירע דבר היסטורי בפני עצמו: צד שלישי כביכול הגיש עתירה לבית המשפט נגד היענות המשטרה לבקשת הנהלת המוסדות לסגור את ביהמ"ד. העתירה הוגשה מטעם אנשים המשתייכים לחסידות שמייסדה, ייסד גם את שיטת הקנאות וההתנגדות החריפה למדינה הציונית.

השלב הבא היה מינוי המגשרים, הרב זלמן לייב וולדמן והרב מנחם גשייד. השניים ניסו להגיע להבנות. במקביל, החתימו בועד העליון את הרב מייזליש על שורה של הבנות וסיכומים.

בין היתר התחייב הרב מייזליש שלא יהיה ביתו בית מועד לכל פורץ גדר נגד ההנהלה וירחיק אותם שלא יהיו יועציו ומנהליו, ולא יסתובבו איתו כלל. עוד חתם כי ידרוש ברבים שלא ינהגו באלימות.

בעקבות הפרת ההתחייבויות, ערכו אסיפה בבית האדמו"ר מסאטמר, שם הוחלט לתת סיכוי נוסף לשלום, ושלחו לרב מייזליש שורת דרישות, בהם הרחקת מחרחרי ריב מבית המדרש, והתחייבות כי ימשיך לתהפלל ב'זכרון מאיר' ולא יעבור להתפלל בבית המדרש הגדול, ללא אישור מהרבי.

על מסמך זה, לא חתם הרב מייזליש כלל - ובשבועות האחרונים החל להגיע לבית המדרש, לנהוג שם ברבנות, ולשבת בראש השולחן בסעודה שלישית – דבר שגם אותו אסרו בוועד העליון מאז ומעולם.

אחרי שקיבל מכתב התראה נוסף מחברי הועד העליון, ובכל זאת המשיך להפר את הסיכומים עליהם הורה האדמו"ר מסאטמר, הגיע הנאום התקיף של האדמו"ר, שאמר אתמול בשיחתו הטלפונית לחסידים, "מהיום והלאה הוא כבר לא ראש ישיבה".

"אני אוסר עליו דריכת רגל בכל בתי המדרשות של סאטמר בארץ ובעולם, כולל ת"ת ישיבה קטנה, ישיבה גדולה, בית המדרש סאטמר בירושלים, ובבית שמש, ובבני ברק, בשבת וביום חול, ובכל מסיבה כלשהי שתתקיים בבתי המדרש, כל זה בכוח המרא דאתרא, ובכוח האבות הקדושים".

האדמו"ר הוסיף, "אין אני והוא יכולים לדור במקום אחת". ועל כל אחד ואחד לדעת שמי שיש לו קשר כלשהו, רחוק כקרוב עם מייזליש, אין לו קשר איתי! אבקש מכח אנשי שלומינו שלא לתת לו שום חיזוק בין בדיבור ובין בממון".

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (55%)

לא (45%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

21
אני לגמרי לא מבין מה הויכוח פה? הרי זה ברור לחלוטין שהאדמור הוא הבעל הבית והקובע, ואם אחד מתחתיו - חשוב ככל שיהי' - מתחצף אליו ואינו שומע בקולו, אין מנוס מלפטרו ולהראות לו את הדרך החוצה, ואם יש לו אנשים שיהי' גבר ויעמוד במבחן וילך לבנות מוסדות לעצמו.
צופה מהצד
הטאבו אצל הזלונים מה לעשות תפסיקו לשתות את הדם של הראש ישיבה בעל המידות מזהב
צביקא
20
רוב בנים הולכים אחר אחי האם
מ,א,מ
חה חה צריך להגיד את זה לאדמור...
רכ
19
אבל למה בכלל הם רבו? מה היה הסכסוך?
אחד
18
לא רוצה להיכנס למחלוקת,אבל רצח האופי שעושים לרב מייזליש הוא מגעיל. למדתי אצלו שנה בגיל 14 ואני יכול להעיד שלא היה רב עדין נפש כמותו. עולם תחתון וראש כנופיה...כמה נמוך אפשר לרדת.
Mike
17
הכתבה לא מתחילה להתאים למציאות... זה התחיל כשר' מייזליש החליט להפסיק להיכנע שתחתיבי ההנהלה שהתערבו בחייו המשפחתיים בשביל האינטרסים שלהם...
ללא שם
16
מי היה האדמו"ר הראשון? עשיו היה לו בגדי פרווה, 400 חסידים, והוא רצה להרוג את אח שלו.. ממש עצוב לראות את ההבדל התהומי בין חסידי הבעש"ט לאדמורי"ם של ימינו שעסוקים רק במריבות
איש אמת
15
העולם גלגל חוזר. עשרות שנים גרמתם למחלוקות כאן. עתה תאכלו את פרי הבאושים
המגיב
14
חבל ! שילמדו מהגיס / הדוד מרן האדמו"ר מויזניץ איך לחיות בשלום זה עם זה
בני ברק
13
החסר משוגעים אני, שמביאים פה את השגעונות של המחלוקות האומללה שלהם?
ר4
12
העיקר יש מריבות, אחרת מה יהיה מעניין בחייהם המשעממים? אין תרבות לא קוראים ספרים אז הינה אקשן ובכלל לא משנה ומחלוקת היא פגע רע
ללא שם
11
מחלוקת מכוערת על כסף וכבוד ושומר נפשו ירחק משניהם.
קוגל ירושלמי
10
אתם יודעים את האמת כמה הם היו מוכנים להתפשר בשביל השלום והגבאים פיצצו את כל הסכם שהגעיו בשביל זה הציבור לא קונה את זה כי כולם חיה את זה ויודעים את האמת
יחזקאליסת
9
אתם לא עושים סדר, אלא מציגים רק את הצד של האדמור מסאטמר מבלי להציג את הצד של מייזליש וטענותיו בכלל
מוישה
8
חבל שילמדו מהגיס / הדוד איך לעשות שלום
בני ברק
7
מתפלל בשלומה של מלכות .. אלמלא מוראה איש את רעהו חיים בלעו...
מתפלל בשלומה של
6
הבטלה מביאה לשגעון
מ
5
אהבתי הכותרת עושים סדר במחלוקת. כשמדובר בסאטמארים לכתוב עושים סדר במחלוקת אינו רלוונטי, כי המחלוקת היא פת לחמם, אלא צריך לומר למחלוקת הימיומי, היום נתרם למייזליש
סאטמרקס
4
הרב מייזליש הוא כזה צדיק אני לא מאמין עליו שהוא לא עמד בהסכם את הצד השני אני מכיר לאנשים שלא עומדים בהסכמים
משה קלפהולץ
3
סתם שאלה? לפני זה הרבי דיבר עם הרב מייזליש? לקיים מה שנאמר "שמוע בין אחיכם". ולא "שמוע בקול גבאיכם ומקורביכם". אני מנחש שלא.
9090
אדיוט! אתה לא שמעת את הדרשה? הרבי אומר שהוא כבר שלוש שנים מנסה לדבר איתו והוא מתחצף
חכם
2
כשאחינו התוהים התועים והטועים רואים דברים כאילו בתוכינו ומתרחקים........
אני
1
חבל שלא כותבים גם את ההסבר שיש צד שני למה שאתם מפרסמים, כל מי שגר בבני ברק ומכיר את סטמאר יודע שאנשי הרב מיזליש הם רוב מוחץ של הקהילה ואני יודע את זה לא כחסיד סטמאר אלא כאחד שמכיר הרבה מאוד אנשים שם, וכל המחלוקת זה מקבוצה של אנשים ששולטים על המוסדות ועל מקורבי הרבי מסאטמר וגם שוכרים אנשי תקשורת שמפר
דוד
אז אתה לא מכיר את סטמר.חוץ מהמחותן שיש לאדמור שום קשר אין למייזליש
חחחח

אולי גם יעניין אותך:

עוד בחסידים ואנ"ש: