אאא

בימים האחרונים פורסמו ההנחיות בנוגע לתפילות הימים הנוראים בבתי הכנסת, כאשר על פי המתווה, כמות המתפללים תלויה בגודל המבנה, בכמות הפתחים, ובישיבה בלבד בתוך קפסולות עד 20 עם סימון פיזי סביב הקפסולה.

זו מציאות שתחייב התארגנות של מניינים במרפסות, בפארקים ובחצרות, כפי שכבר אנחנו מכירים בערים החרדיות - שם בכל שבת מתקיימות תפילות במגוון מקומות, רק שבימים הנוראים, ההשלכות של מציאות זאת רבות. הצורך בחזנים, בעלי קוראים ובעלי תוקע נוספים לצד דילמות ושאלות שמגיעות לפתחם של הרבנים ופוסקי ההוראה השונים.

מי שמשתף אותנו בשאלות המגיעות מהשטח הוא הרב שלמה רענן, מנכ"ל עמותת 'איילת השחר', שהפנה את השאלות הבאות אל פוסקי ההלכה השונים.

בעניין תקיעת שופר באלול ובר"ה הבעל"ט: 

א. מחמת חשש של הדבקות המסוכן שבעתים בזמן נפיחת האוויר לשופר על ידי בעל התוקע - האם אפשר להניח מסכה או מסננת על פתח השופר או שבעל התוקע ישאיר את המסיכה על פניו (פיו)? 

ב. נכון שפתח השופר יפנה כלפי מטה? 

ג. האם נכון לכתחילה לתקוע רק 30 תקיעות, והאם נכון לדלג על הפיוטים?

ד. ברצוני לברר האם במסגרת תפילות שאנו מארגים בעשרות ישובים וקיבוצים חילונים יש להקל להקפיד יותר??? 

תשובות הגר"י זילברשטיין

התשובה כפי שהתקבלה מהגאון רבי יצחק זילברשטיין, חבר מועצת גדולי התורה רב שכונת רמת אלחנן בבני ברק ומומחה בענייני הלכות רופאים ורפואה:

א. אי אפשר לתקוע עם מסכה, זו חציצה.

ב. בוודאי שלא יתירו לתקוע פחות ממאה קולות, מקסימום יבקשו ריחוק.

ג. גם בפיוטים מסתבר שלא יקצצו, ובפרט בעת שצריך רחמי שמים, אולם עדיין מוקדם לדון בזה, כי כל יום הדברים משתנים.

על השאלה האחרונה "להקל להקפיד יותר", השיב כי היא לא מובנת, מה הכוונה.

תשובות הגר"מ שפרן 

הגאון רבי מנדל שפרן, אב בית דין בבית הדין לענייני ממונות הישר והטוב בירושלים, פוסק וראש הישיבה הכלל חסידית "נועם התורה" שבבני ברק משמש גם כדיין בבית הדין של הרב לנדא.

א.

  1. בצד הפה אסור להיות חציצה וגם אינני חושב שזה יכול לעזור לחיטוי בין אדם לאדם.
  2. אולי שריה באלכוהול יכול לעזור בין אדם לאדם. זה צריך לשאול מומחה כיון שהשופר מלא חריצים. ואולי יש חומר מחטא אחר.
  3. על פתח השופר מקום יציאת הקול מותר להניח מסננת בד. זה לא חציצה וגם לא משנה הקול אולי מוריד מעוצמת הקול ואין בזה חשש.

ב. מותר לסובב את פתח השופר כלפי מטה.

ג. אם יש הוראות לגמור מהר מספיק שלושים קולות וזה אם לא אומרים חזרת הש"ץ. אבל עדיף לומר חזרת הש"ץ בלי יוצרות ואז תוקעים עוד שלושים קולות על סדר הברכות.  

אפשר לקצר ביוצרות או לא לאומרם כלל. אבל חושבני שהציבור לא יוותר על חלק מהיוצרות שהש"ץ אומר בנעימה.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

ד. להקפיד על הוראות הבריאות חייבים בישובים חרדיים דתיים וחילוניים אותו דבר.

תשובות הרב גרשון בעס 

הרב גרשון בעס, מרא דאתרא 'קהילות יעקב': לשאלתך, אם יש בעי' לכסות אז השופר ע"י "מסכה" כשבדקנו ראינו שאינו משנה קול השופר וא"כ לדעתי אין כאן בעי'.

לשאלתך אם למעט בתקיעות  ולמעט בפיוטים לדעתי לא ניחא לי למעט. אם עשויים כל מה שמבוקש ללבוש מסכות ולהרחיק אחד מן השני, כבר יצאנו ידי חובתנו של ונשמרתם מאוד לנפשותיכם. אני מאוד חושש שלהקל במנהגי ישראל מחליש את העניין ולשנה אחרת יהיה סיבה אחרת שיחשבו למעט שכבר ראינו אשתקד שאינו כ"כ חשוב. ידוע שמבדיעבד נעשה לכתחילה וחכם רואה את הנולד ואם אין סיבה רציני למעט אז לדעתי אינו נכון למעט.

הרב שלמה אבינר

הרב שלמה אבינר, מבכירי רבני הציונות הדתית:

א. זו חציצה

ב. אפשר

ג. לא לדלג.

ג. אפשר מול חלון פתוח

ה. מול חלון פתוח