ארגמן, אלשיך והשאלות

בכיר שב"כ לא העיד בפרשת אום אל-חיראן

ראש השב"כ נדב ארגמן מנע מבכיר בארגונו להעיד במח"ש, בניגוד לעמדת רוני אלשיך, שאל-קיעאן אינו מחבל, כך נחשף ב'ישראל היום'. שב"כ: "שיתפנו פעולה באופן מלא" (חדשות)

אלשיך וארגמן. ארכיון (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

ראש השב"כ נדב ארגמן אסר על האחראי מטעם השב"כ לחקירת אירוע אום אל-חיראן להעיד בפני מח"ש, זאת, על רקע מסקנתו הנחרצת כי יעקוב אבו אל-קיעאן לא היה מחבל וכי אירוע הדריסה שבו מת השוטר ארז (עמדי) לוי, לא היה פיגוע, כך חושף הבוקר (רביעי) תחקירן "ישראל היום" עקיבא ביגמן.

לפי הדיווח של ביגמן, בהחלטה זו נפגעה חקירת מח"ש בנושא באופן משמעותי, היות שהגורם המקצועי הבלעדי מטעם השב"כ, דמות בכירה שהיתה אחראית על כל מחוז הנגב, בדרגה המקבילה לתת אלוף - לא הופיע בפניהם ולא מסר את המידע שברשותו.

בדצמבר 2017, כשנה לאחר האירוע באום אל-חיראן, שבו נהרגו השוטר ארז (עמדי) לוי ותושב המקום יעקוב אבו אל-קיעאן, פורסם ב"ישראל היום" כי עוד בליל האירוע עצמו, עמדת השב"כ שהוצגה למפכ"ל קבעה כי אבו אל-קיעאן לא היה מחבל וכי יש לסווג את האירוע כתאונה מבצעית. גורמי השב"כ הבכירים שהוקפצו לאירוע חקרו בשטח את השוטרים, את בני המשפחה וכן גורמים אחרים בזירה. מסקנתם היתה חד משמעית: אין אינדיקציה לכוונות טרור ולא לקשר עם דאעש. מסקנות אלו נמסרו בזמן אמת למשטרה.

לאחר שנמסרו המסקנות למשטרה, הגיעה קריאה בהולה לגורמים בשב"כ מהמפכ"ל אלשיך: בואו בדחיפות למטה הארצי. מדובר היה בשעות הבוקר של 18 בינואר, שעות רבות לפני הלוויית השוטר ארז עמדי לוי ז"ל, שבה הכריז אלשיך על קשר כביכול בין הדורס יעקב אבו אל- קיעאן לדאעש. כשהגיעו הגורמים למפכ"ל, ציפתה להם הפתעה: צמרת המשטרה התכנסה כדי לקבוע כיצד להתייחס לאירוע.

המפכ"ל, כך נודע ל"ישראל היום", אמר במעמד כולם לגורמי השב"כ כי האירוע היה פיגוע שמאחוריו עומד דאעש. הגורמים נותרו בשלהם: מה שדיווחנו הוא האמת, מדובר בתאונה. "מותר להגיד 'מצטערים, טעינו', אמרו למפכ"ל, 'לא מתים מזה'".

עתה, נודע כי לא רק שעמדת הגורם המקצועי בשטח שערך את החקירה נדחתה על ידי המפכ"ל אלשיך, אלא שבכירי השב"כ, ובראשם ראש השירות נדב ארגמן עצמו, מנעו ממנו בהמשך להופיע ולהעיד בפני מח"ש. יתרה מכך, כפי שנודע לנו, דו"ח האירוע שקבע שלא מדובר בפיגוע הגיע לשולחנו של ראש המרחב, שהיה אז מאיר בן שבת, המכהן היום כראש המל"ל. בן שבת לא חתם על הדו"ח, והוא נותר מוגדר כ"אירוע בבדיקה", אף על פי שלא נמשכו הבדיקות בנושא. בן שבת שמע גורמים אחרים בשירות, ובסופו של דבר העביר דו"ח שבו סיכם כי אין בידיו לקבוע מסמרות בנושא.

בהחלטה המסכמת של מח"ש בפרשה, במאי 2018 ,שבה הוחלט לא להעמיד לדין את השוטרים שירו באבו אל-קיעאן, הוזכרה עמדתו: "שירות הביטחון הכללי, אשר בין היתר, תחקר את הזירה בשעות הראשונות שלאחר האירוע, החליט שלא להמשיך בחקירת האירוע, תוך שהבהיר, על פי החומר שהיה בפניו באותה עת, כי אין ביכולתו לקבוע אם האירוע האמור היה פיגוע אם לאו".

כזכור, בטרם מונה למפכ"ל המשטרה, כיהן רוני אלשיך כסגן ראש השב"כ. גורם המכיר את הנעשה אמר: "זה פשוט הזוי. בכירי השב"כ מגינים על החבר שלהם. כמו בפרשת קו 300. העלימו את חוות הדעת שקבעה שזה לא פיגוע. מח"ש לא היו מודעים לקיומו! אני לא יודע איך הם יכולים לישון בלילה".

מהשב"כ נמסר: "כפי שנמסר כבר בעבר, שב"כ שיתף פעולה באופן מלא והעביר למח"ש את כלל החומרים של שב"כ הנוגעים לחקירת האירוע".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר