הגביר המעגן

הרבנות הראשית לביה"ד בשוויץ: הגביר המעגן צריך לתת גט

הרבנות הראשית פנתה לאחד הרבנים בציריך במכתב דרמטי לגבי סרבן הגט הרמן פריד, בו נכתב כי הרבנות רואה בחומרה רבה הליכה לבתי דין אחרים בחו"ל אחרי בריחה מהארץ (עולם)

קובי אטינגר | כיכר השבת |
הרשי פריד (צילום: ארכיון 'כיכר')

במכתב חריג במיוחד כותב הרב הראשי לישראל, הגאון רבי דוד לאו, לאב"ד ציריך הרה"ג חיים משה לוי, כי הוא רואה בחומרה שבית דינו דן בעניין סרבן הגט - הגביר הרמן פריד.

הרשי (הרמן) פריד (68), דמות מוכרת כנגיד בחסידות ויז'ניץ ומקורב לאדמו"ר הקודם, בעל ה'ישועות משה' זצ"ל, היה נשוי לסוזן (מלכה) ויזל (66) במשך למעלה מעשרים שנה, עד שזו ביקשה להיפרד ממנו, אלא שהוא סירב לתת גט.

לטענתו של פריד, שכאמור יצאה עליו הודעת חרם מצד בית הדין הרבני הגדול, הסיבה לסירוב לתת גט היא סוגיות כספיות שבינו ובין רעייתו - הממאנת לדון עמו בדבר ודורשת לקבל גט ללא תנאים ודיונים מוקדמים.

כעת הרבנות הראשית, מגבה את האישה העגונה במכתב שנשלח ע"י יועצו הבכיר של הרב הראשי הרה"ג ר' רפאל פרנק, שכותב: "אחדשה"ט וכטו"ס בתפילה לימים טובים נתבקשתי ע"י כבוד הרב הראשי לישראל ונשיא בית הדין הגדול הגר"ד לאו לפנות אל כת"ר בעניינו של הנ"ל (הרמן פריד)".

בתחילה מספר הרב פראנק, כי "עניינו נידון במשך תקופה ארוכה במסגרת בתי הדין הרבניים בישראל. ראשית בבית הדין האיזורי בתל אביב ולאחר מכן בפני בית הדין הרבני הגדול בירושלים שדן בעירעור שהגיש מר פריד".

"הדיינים קיבלו את החלטתם לאחר ששמעו את שני הצדדים ואת באי כוחם. ההחלטה לחייבו ליתן גט לאשתו ניתנה בשתי הערכאות של בית הדין".

"לצערי", כותב הרב פראנק, "כדי לא לקיים את החלטת בית הדין ולשחרר את האישה מעגינותה הוא ברח מישראל ומסרב ליתן גט לאשתו. הוא תולה את מתן הגט בדרישה כספית של מליוני דולרים. אגב כל עניני הרכוש בינו ובין אשתו נידונו כבר בישראל בפני בתי המשפט האזרחיים לאחר שהיה זה הוא שפנה אליהם בבקשה לדון בכך. הם פסקו עניני חלוקת הממון באופן חלוט".

המכתב של הרב פראנק

הרב פראנק ממשיך וכותב: "לדעת כבוד הרב הראשי. ראשית אין זה מן הראוי שבתי דין ידונו במחלוקת שבין איש ואשתו מבלי לשמוע את שני הצדדים. כמו"כ תורת ישראל חד היא, ולא יתכן שבתי דין ידונו בדבר שכבר נידון ויש לגביו פסק דין חלוט".

"אם כה יהיה המצב. האנדלרמוסיה שתיווצר תקעקע את כל יסודות ההלכה. בי דינא בתר בי דינא לא דייקי וחיישינן לזילותא דבי דינא".

"חבל", מוסיף הרב פראנק, "שבארה"ב ישנם בתי דין שהחלטותיהם לא מקובלות גם על בתי דין החשובים וגדולי ישראל במקומם, והם במחי יד מבטלים דין מישראל."

"אני מניח שהתעו את כת"ר במידע לא נכון בכך שהודיעו לו שהגט מושלש בפני בית הדין. אם רצונו של הבעל ליתן גט מדוע שלא ימנה את בית דינו של כת"ר ב"כתבו ויתנו" שיתנו את הגט לאשה, הרי מלאכה זו ידועה לכם ואתם מומחים בתחום זה, מדוע יש לשלוח את האשה לבית דין בלתי מוכר לקבל מידיהם את הגט?".

"ביה"ד דהכא", מסביר הרב פראנק לאב"ד ציריך, "פסק את פסקו על נידוי וחרם כלפי הנ"ל בכל מקום שהוא, כבוד הרב הראשי אינו מבין כיצד ישנם כאלה המפקפקים על החלטות בית הדין ששמע את צד האשה וראה את דמעתה וצערה. אין זו דרכה של תורה"

"אני פונה אל כת"ר בשם הרבנים בישראל שדנו והכריעו בתיק זה לסייע לאותה גלמודה היושבת בדד ומצפה לגאולתה.

החרם והנידוי שהוטל על מר פריד בתוקפו כל עוד לא שיחרר את האשה מעגינותה וכל עוד לא נתן את הגט".

ולסיום הוא מוסיף: "נשיא בית הדין הגדול מכיר בחשיבות שיתוף הפעולה ההדדי בין בת הדין בישראל לבתי הדין ברחבי תבל. והאמת והשלום אהבו".

התגובה של הרשי פריד

מכתבו של הרה"ר לאו כולל טענות שכבר הוכחו כשקריות 'שחור על גבי לבן'. התנהלות ידועה לשמצה זו היא המשך ישיר זהה להתעללות המזעזעת והאכזרית באב המבוגר והחולה שפורסמה לאחרונה.

הטענה במכתב של הרה"ר לאו ש"הבעל הרמן פריד הוא שפנה תחילה לבית המשפט" היא שקר. האשה סוזן פריד היא הראשונה שפנתה לבית המשפט לפסוק בעניני הרכוש. היא הגישה לבית המשפט את התביעה בשנת 2013, וניתן בה פסק דין. (נספח 1 – תביעת הממון של האשה סוזן פריד לבית משפט בשנת 2013).

הטענה במכתב של הרה"ר לאו ש"כל עניינו הרכוש בין הבעל לבין אשתו נידונו כבר בפני בתי המשפט האזרחיים" היא גם שקר. כשנה לאחר שהגישה האשה את תביעתה לבית המשפט, הגיש הבעל את התביעה. אך התביעה לא התבררה ונסגרה מבלי שנידונה והוכרע בה. (נספח 2 – תביעת הממון של הבעל הקשי פריד לבית משפט בשנת 2014 והחלטה על מחיקתה).

יצוין כי הבעל נאלץ לפנות לבית המשפט כיוון שהיה מנוע חוקית מלפנות לבית דין צדק, שכן ע"פ חוק המדינה החילוני לבית המשפט נתונה הסמכות כאשר התביעה ממונית הוגשה אליו לראשונה.

כפי שנכתב במכתב של הרה"ר לאו, הבעל הפקיד גט בבית דין צדק "בית יוסף" בניו יורק ובעקבות זאת הוחלט על ביטול הסנקציות נגד הבעל. הגט יימסר לאשה מיד לאחר שתסכים לדון על פי דין תורה בתביעות הממוניות, כלומר בלי קשר לתוצאת הדיון. (נספח 3 – פסיקת בית דין צדק "בית יוסף" על הפקדת הגט וביטול הסנקציות נגד הבעל הרשי פריד).

הטענה במכתב של הרה"ר לאו ש"מדוע יש לשלוח את האשה לבית דין לא מוכר לקבל מידיהם את הגט" היא שקר נוסף. בית דין "בית יוסף" בארצות הברית הוא בית דין צדק חרדי מן המכובדים והידועים, אשר הגיורים והגטין שנערכים על ידו מוכרים על ידי הרבנות הראשית ובית הדין הרבני. זאת כפי שעולה מהמכתב אליו של ועדת הרבנות הראשית להכרה בבתי דין בחו"ל, בו האיום לבטל את ההכרה שכבר קיימת בבית דין "בית יוסף". (נספח 4 – מכתב ועדת הרבנות הראשית להכרה בבתי דין בחו"ל אל בית דין צדק "בית יוסף").

כמובן שבית דין צדק "בית יוסף" פועל רק ע"פ אמיתות דין תורה ולכן לא נכנע למכתב האיום. האשה מרימה יד בתורת משה ופונה לערכאות, אך בית הדין הרבני מגבה אותה. זוהי התוצאה של מינוי דיינים על ידי ועדה שמורכבת מנציגי חברי כנסת חילונים ונציגות ארגוני נשים פמנסטיות. (נספח 5 – תשובת בית דין צדק "בית יוסף" אל ועדת הרבנות הראשית להכרה בבתי דין בחו"ל).

לסיכום, הרשי פריד מוכן בכל עת, כפי שהוא מוכן כבר שנים, ליתן גט לאשתו מיידית. מצער מאוד שבמקום שהרה"ר דוד לאו ישתף פעולה עם בית דין צדק המכובד "בית יוסף" וההרב חיים-משה לוי שליט"א, לעזור לזוג מבוגר לסיים את המחלוקת ביניהם לאחר שבע שנים קשות, הוא מעדיף את שיקולי האגו והמונופול שלו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר