היסטוריה ואקטואליה

היחס להרצל? ראוי להיות לא פחות מבנימין נתניהו

רבים תהו על פשר היחס שהעניק הרב קפלן להרצל, אך אחד מראשי הישיבות הסביר זאת כך: "הרב קפלן העריץ את הרצל הפוליטיקאי - כמו שהמגזר החרדי מעריץ את נתניהו!" (חדשות)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
נתניהו והרצל (צילום: Marc Israel Sellem/POOL, פלאש 90, מתוך ויקיפדיה)

סדרת המאמרים על משנתו הבהירה של הגאון רבי אברהם אליהו קפלן מגאוני תנועת המוסר והזכרתו בספרו "בעקבות היראה" את שמו של חוזה מדינת היהודית בנימין זאב הרצל - עוררה רבים לתהות מדוע ישנה הערצה של הרב קפלן אצל גדולי תורה מוכרים, והפליאה הרבה היאך יהודי חרדי ת"ח התבטא כך על הרצל שאינו שמר תורה ומצוות.

לאחר ששאלתי בעניין את מו"ר ראש הישיבה שלמדתי אצלו, שהינו מגיע מהמגזר הליטאי שמשפחתו הקרובה היא מ"אצולת דגל התורה", הוא הבהיר לי את דעתו במשפט אחד קצר: "הרב קפלן העריץ את הרצל הפוליטיקאי, בדיוק כמו שהיום המגזר החרדי מעריץ את בנימין נתניהו!".

ואכן אם נדייק בדברי הרב קפלן שמדגיש שהרצל לא למד אותנו תורה, הלכה מוסר או חכמת ישראל, אלא רק לומר את המילה "עברי אנוכי" בגאווה - ניתן להבין את ההרגשה החיובית של יהודי העולם כלפי הרצל בשנים שהיו פוגרומים רבים באירופה, ובזכותו הייתה תקווה לאומית ליהודים.

כידוע בימינו ישנה הערצה מופלגת במגזר החרדי לבנימין נתניהו, העיתונאי עו"ד אבי בלום התבטא כמה פעמים על היחס האוהד לביבי שפעמים הוא יותר מהיחס לגדולי ישראל [!].

בלום[1] טען שבטורו השבועי הוא יכול "לגעת בשולי אדרתם" של גדולי ישראל ויותר מכך, ולפליאתו הוא אינו מקבל שום תגובות נזעמות, ואילו ברגע שהוא מזכיר ביקורות כלפי ביבי נתניהו, הרי שהוא מקבל מבול של תגובות היאך הוא מתבטא כנגד יקיר ליבם של המגזר החרדי.

כל זה קורה בשבועונים שאינם מפלגתיים, לעומתם - ביומונים המפלגתיים שחיים על ליבו של ביבי, היחס והאהדה כלפיו הוא גבוה ביותר – סיפר לי מו"ר ראש הישיבה האמור שהוא מזדעזע כל שבוע מחדש לקרוא ב"יתד נאמן" יחס חיובי ביותר כלפי בנימין נתניהו תוך התקפה עזה על מתנגדיו מהפרקליטות.

זכורני בתקופת הגל הראשון של הקורונה שביבי האוכל טריפות ונבלות אמר שעם ישראל ינצח את הקורונה "בעזרת ה", והותקף על כך בידי התקשורת השמאלנית.

או אז העיתונות החרדית עטפה אותו בצלופן מרשרש, וענתה לאותם שמאלנים כגמולם, השיא ששמעתי בשיחה פרטית של ראש כולל מוכר בעיר מודיעין עילית שאמר לא פחות ולא יותר מהמילים הבאות: "ביבי יש לו סייעתא דשמיא, הוא אמר 'בעזרת ה', והוא קרוב לדת'".

מסתבר שהיחס האהדה, והפולחן סביבו החל מאז שמרן הגראמ"מ שך זי"ע תמך בו לראשות הממשלה, ומאז הציבור החרדי כרת אתו ברית (למעט כמה בגידות מצידו), כמובן שהוא עומד בהסכם והוא מזרים תקציבי ענק למוסדות החרדים, ולכן מסתבר "המון העם" סבור שהוא הוא המושיע, והיחס ואהדה כלפיו הם חיובים.

כידוע הפוליטיקאים ה"ה דרעי וגפני בעל כורחם מתחייבים לבוחר החרדי שוב ושוב מידי ערב בחירות שהם ילכו עם בנימין נתניהו והאמת ברורה לכל – ביום שהמפלגות החרדיות ילכו עם מתנגדי ביבי, הרי שהם יאבדו שלושים אחוז ממצביעיהם.

הקוראים המבוגרים עוד זוכרים מבחירות תשנ"ו את הכינוי יְדִ֣יד ה' שהציבור החרדי שרו והקדישו לביבי: "לְבִנְיָמִן אָמַר יְדִיד ה' יִשְׁכֹּן לָבֶטַח עָלָיו", כולם שכחו שהשיר במקורו נכתב עבור המועצה האזורית מטה בנימין, ומאז בכל חתונה השיר הושר בגאון רב (יש לציין שתקופה מסוימת כשביבי בגד בפוליטיקאים החרדים, הרי שהפסיקו לשיר את אותו השיר מטעמים מובנים).

הקוראים היותר מבוגרים עוד זוכרים את היחס האוהד כלפי מנחם בגין שלראשונה הכניס את "אגודת ישראל" לקואליציה ולמנעמי השלטון, וזכה בלוויתו לנציגות חרדית מכובדת.

כמוכן שכל זה הוא יחס מובן מאליו לפוליטיקאי שמעניק תקציבים לציבור החרדי, ונותן לו את ההרגשה הלאומית מפלגתית - כזה יחס סבר הרב אברהם קפלן שיש לתת להרצל, שהוא לא רב, לא דתי, אלא אך ורק פוליטיקאי מוצלח שעזר לעם היהודי.

[1] איני זוכר היכן שמעתי אותו, מסתבר שהיה זה בתוכניתו השבועית ברדיו קול חי ביום חמישי

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, השם דגש על ההיסטוריה התורנית של ארץ ישראל, מדריך טיולים, ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר