הרב הראשי בראיון מיוחד • צפו

הגר"ד לאו: 'לא מצליח להבין את הנקודה בחלק מהקהילות'

הרב הראשי לישראל, הגאון רבי דוד לאו, דוחה בשיחה נרחבת ל'כיכר השבת' את ההאשמות כי המניע להגבלות הוא התנכלות לקיום המצוות, ותוהה על חלק מהקהילות המאפשרות התקהלויות. צפו (ארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
הראיון המלא עם הרב הראשי לישראל (צילום: כיכר השבת)

בשיחת חג נרחבת שמעניק ל'כיכר השבת' הגאון רבי דוד לאו, הרב הראשי לישראל ונשיא בית הדין הגדול, הוא דוחה בתקיפות את הדיבור הנפוץ ברחוב החרדי כביכול כמה מן ההגבלות נובעות מאנטי-דתיות ורצון לפגוע במצוות החגים.

בדבריו, אף מאשים הגר"ד לאו את 'מכחישי הקורונה' כי התנהגותם עולה בחיי אדם, ומודה כי אינו מבין חלק ממנהיגי הקהילות המאפשרים התקהלויות בחצרותיהם. "אולי התמונה לא מספיק ברורה להם", אומר הרב הראשי.

כבוד הרב נמצא כבר שנים רבות ברבנות הראשית, בשנתיים האחרונות גם כנשיא בית הדין הגדול, ונדמה כי תקופת הקורונה היא העמוסה ביותר מבחינה הלכתית.

אני מסכים ולא מסכים. משום שמצד אחד יש לנו אתגרים ושאלות במשך כל השנה, פעם בנושאים תורניים ופעם בנושאים ציבוריים, אבל מצד שני בתקופת הקורונה אנו מתמודדים עם כמות גדולה יותר של שאלות.

כשאנחנו מסתכלים מהצד, מדובר באירוע חסר תקדים, שלא היה כמותו במאה השנים האחרונות, בתי כנסת נסגרים וכו'. נראה שמשהו קורה כאן...

אני חושב שהקב"ה מדבר אלינו, וכשאנחנו לא מבינים אותו, הוא משתמש בשפה מסוימת כדי להראות לנו שביכולתו של נגיף קטנטן לשנות סדרי עולם.

ישנה תחושה של "רדיפת דת", משום שהסגר נופל דווקא על יום הכיפורים ועל החגים

לא, לא. הם ממש לא רצו את זה, ולא על זה דיברו. התחושה היתה שעדיין המצב נמצא בשליטה, בין היתר בגלל שאנשים רבים חזרו לעבודה, ולא רצו לבצע סגר נוסף. גם הם לא ציפו למספרים כאלו של נדבקים.

בשיחות שלי איתם הם מביעים חרטה על כך שהסגר לא נעשה בחודש אב - שאמנם גם אז זה לא היה קל, אבל לפחות היינו פותחים את שנת הלימודים בצורה מסודרת ומתקרבים לחגים באופן סביר.

הרב יכול להרגיע את הצופים, ולומר להם שהוא היה חלק מהשיחות, וראה שאף אחד לא כיוון את הסגר דווקא לתקופת חגי תשרי?

בוודאי. אני יכול לומר שגם ראש הממשלה ושר הבריאות, הקודם והנוכחי, פרופסור גמזו ומנכ"ל משרד הבריאות, הם אינם אנשים שהתכוונו נגד הדת, וחלקם בעצמם 'אנשי בית כנסת', שמתפללים מדי יום.

לצערי, לא כולם ממושמעים, ודווקא הציבור הדתי והחרדי שומר על ההנחיות בצורה טובה יותר. כפי שאמרתי בהזדמנות כלשהי, שברחובות בני ברק לא ניתן כמעט לראות אנשים ללא מסכות.

הרב בוודאי יודע ורואה תיעודים מ'טישים' וממעמדי סליחות בהם משתתפים המונים...

אני חושב שמדובר במיעוט, כי רוב הציבור מקפיד ומבין את הסכנה. אני לא מצליח להבין את הנקודה של חלק מהקהילות, שלראשיהן יש את המחשבות שלהם... אולי התמונה לא מספיק ברורה להם.

ועדיין רואים, גם בחברה החרדית, את מכחישי הקורונה; אנשים שחושבים שאין כלום ושאין קורונה. מה המסר של הרב לאותם אנשים?

אדם צריך לדעת שיש דברים בהם לא מנסים להתחכם. התחכמות צריך לעשות בסוגיה (תורנית), לא בנושא של פיקוח נפש, שבו יש כלל הלכתי שצריך להתייעץ עם הרופאים ואנשי המקצוע.

כל אותם מכחישים אינם נוהגים לפי ההלכה, שמחייבת אותנו לבדוק את הנתונים עם הרופאים. ובוודאי שהזילות הזו עולה לנו בחיי אדם.

בחצי השנה האחרונה ראינו הסתה רבה נגד הציבור החרדי בנושא הנגיף, כשבחלק מכלי התקשורת מאשימים אותנו בהפצתו. איך מסבירים להם את הנושא?

הייתי לפני שבועיים בתל אביב והלכתי ברחוב יחד עם אבי מורי, והיינו שני האנשים היחידים עם מסכה, כשמסביבנו הצטופפו המוני אנשים ללא מסכות.

אני אומר לאנשים, שהביטוי של 'קשוט עצמך תחילה' צריך להיות מקוים. לכן, כשדיברתי עם ראש הממשלה, הדגשתי לו שאם אין אפשרות אחרת, נסגור את בתי הכנסת בכאב רב - אבל הציבור לא יציית, כי הציבור רואה התקהלויות במקומות אחרים כמו הפגנה ובטיילת, והדבר הזה גורם לחוסר אמון.

"לכן גם ביקשתי מהגורמים השונים לאכוף את הנושא בצורה הגיונית, כדי שלא נראה חלוקת דו"חות ביום הכיפורים", סיפר הגר"ד לאו.

יצוין, כי במהלך השיחה חשף הרב הראשי את הדברים הבאים: "כולם חשבו שבתקופת המגפה המתחים יעלו, ויהיו יותר תיקי גירושין, אך המציאות הפוכה: נסגרו כמויות גדולות של תיקי גירושין שנפתחו קודם, פשוט נסגרו".

צפו בראיון המלא

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר