היסטוריה ואקטואליה

כשההסכמה של הרבנים רק "מזיקה" לספר

תלמיד חכם בן דורנו שקיבל הסכמה מגדולי ישראל, שחלקם חזרו בהם ממנה; וגם, דברי שר התורה כי אין להתייחס להסכמות, כותבי ההסכמה אינם בודקים כלל את הספר (יהדות)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

התחלנו לעסוק בפולמוס כתיבת הסכמות לספרי קודש. פעמים שנתינת ההסכמה הינה עומדת לרעת המחבר, במקרה שכותב ההסכמה חוזר בו מההסכמה. כזה מקרה ארע לגאון רבי יעקב צבי בוצ'קובסקי מקרית ספר, מחבר ספר "בעצתך תנחני".

את ספרו עיטרה הסכמה של המשגיח הגה"צ רבי דב יפה זצ"ל וראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין.

ספר 'בעצתך תנחני', מהדורה ראשונה (hebrewbooks.org)

וכך נכתב בהסכמות:

"לכבוד הרב הגאון.. שמחתי על חכמתו היקרה וכבר מסרתי לאחרים. והלואי שינוצל חיבורו היקר להתעלות בעבודת השי"ת, ולהנצל מהרבה טעויות מזיקות. ברב כבוד וידידות, דב יפה

• • •

קשה להאריך ודרכי לקצר. דברי הגה"צ שליט"א דלעיל אינם צריכים חיזוק. י' גרשון אדלשטיין

בסוף ההסכמה נוספו שלוש שורות על דעתו של הגרי"ג אדלשטיין, שהוסיף המחבר:

"הגאון הגדול שליט"א עבר על כל הספר וחיזק את ידי בכל עוז להפיצו ברבים, באומרו שזהו זיכוי הרבים גדול מאד. תלמידיו ובאי ביתו בעידו בפני שהוא שיבח את הספר בכל פה ועודד אותם לקנותו".

אולם כמה שבועות לאחר שיצא, בעיתון 'יתד נאמן' מיום ג' ה' אדר תשע"ב (בעריכת הר"ר נתן זאב גרוסמן) הובא מכתב הבהרה מאת רבי דב יפה אודות הספר 'בעצתך תנחני', וכך נכתב:

הבהרת דברים

בענין ההסכמה ממני אודות הספר "בעצתך תנחני", ולאחר מכן נודע לי שגדולי תורה ויראה שליט"א מערערים עכ"פ על חלק מהדברים הנדפסים בספר, על כן אין להסתמך על הסכמתי כלל.

דב יפה

ההסכמה של הגרי"ג אדלשטיין והגה"צ רבי דב יפה (hebrewbooks.org)

מכיוון שאנו מתרחקים מענייני לשון הרע ורכילות כמו מאש, (וק"ו בימים אלו של עשרת ימי תשובה) לא נעסוק "בכל" הפולמוס על "הגורם" המרכזי "לחזרתו" של המשגיח הגר"ד יפה מההסכמה, וכן לא נחקור מדוע אותם גורמים שהצליחו לשכנע את המשגיח הגר"ד יפה לחזור בו, לא הצליחו לשכנע את ראש הישיבה הגרי"ד אדלשטיין לנהוג כך מטעמים מובנים...

• • •

בעניין ההסכמה לספרים תורניים, מעניין ביותר, ציטוט מהאתר החרדי "המכלול", בו נטען בשם מרן שר התורה רבי חיים קנייבסקי שבאשר לשאלה: "האם הסכמות הניתנות לספרים הן ראיה לכך שניתן לסמוך על הספר?", השיב: "בזמננו אין ראיה כלל, כי ההסכמה שנותנים למחבר הספר הוא מצד גמילות חסדים, וכותבי ההסכמות אינם בודקים כלל את הספר, ולפעמים סומכים על חזקת המחבר כידוע".

מתוך האתר החרדי "המכלול" המשמש חלופה חרדית ל'ויקיפדיה'
  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, השם דגש על ההיסטוריה התורנית של ארץ ישראל, מדריך טיולים, ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר