המתווה המסתמן

שלבי היציאה מהסגר: מתי ואיך חוזרים לשגרה?

לפי המתווה של צוות מומחי המל"ל, היציאה המסתמנת תורכב משישה שלבים: מסעדות יפתחו רק עם 100 חולים ביום ותלמידי כיתות ה' ומעלה, כולל הישיבות, לא יחזרו ללימודים עד חנוכה (בארץ)

חיה כהן | כיכר השבת |
(צילום: Alex Eidelman on shutterstock)

שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר הבוקר (שלישי) כי הסגר לא יסתיים בעוד עשרה ימים. "גם אם יתרחשו עד אז שינויים לטובה כאלו או אחרים, לא יוסר הסגר - מתוך תהליך הפקת הלקחים מהיציאה מהסגר הקודם". אדלשטיין הוסיף כי "היציאה מסגר הנוכחי תיעשה באופן הדרגתי ואחראי. לא יעזרו שום לחצים, הפתיחה של המשק ושל כל מרקם החיים שלנו תהיה הדרגתית".

למרות שסיום הסגר הולך ומתרחק, הממשלה כבר בוחנת את אסטרטגיית היציאה שתמנע סגר שלישי, לאחר שמתווה היציאה מהסגר הקודם החזיר את המשק לשגרה באופן כמעט מידי - מה שהתברר כטעות שהובילה לאלפי נדבקים ביום ולסגר הנוכחי.

צוות המומחים בראשות פרופסור אלי וקסמן ממכון ויצמן, אשר מייעץ למל"ל, ניסח מתווה יציאה מדורג שהוגש היום לממשלה. לפי המתווה, החזרה תתבצע בשישה שלבים והפעם הצמידו המומחים יעדים מספריים שיאפשרו את המעבר לשלב הבא, מה שלא קרה במתווה הקודם. מדובר בחזרה לשגרה ארוכה והדרגתית. כמה ארוכה? יוחלו הקלות רק לאחר שמספר החולים יפחת מ-2,000 בכל יום ועד חנוכה לא מסתמנת חזרה ללימודים של תלמידי כיתות ה' ומעלה.

מתווה וקסמן: שישה שלבים עד לפתיחת המשק

השלב הראשון הוא הסגר. ההקלות הראשונות במסגרת השלב השני יחולו רק לאחר שהחולים ירדו למספר נמוך מ-2,000 ביום. כשזה יקרה, יאושרו לפתיחה משרדים וענפי תעשייה ללא קבלת קהל ומערכת החינוך תפעל רק עד כיתה ב'. בשלב השלישי, כשמספר המאומתים יירד ל-1,000 ביום עם ירידה של 20 אחוזים בשבוע, חנויות רחוב והשווקים יוכלו להיפתח.

בשלב הרביעי, עם 400 נדבקים ומטה ביום, תאושר פתיחת קניונים, עסקים ומשרדים עם קבלת קהל, כיתות ג'-ד' יחזרו ללימודים והמפגשים המשפחתיים והחברתיים יורחבו. השלב הרביעי מעט טריקי, כי הוא אמור לסמן את השליטה במגפה וקטיעה אפקטיבית של שרשראות ההדבקה - מערך שעד כה פועל באופן כושל.

רק בשלב החמישי, עם 100 חולים ופחות ליום, יוכלו מסעדות וענפי התיירות לשוב לפעילות, במסגרת "הניהול השוטף של המגפה", ובשלב השישי והאחרון שהוא "ניהול ארוך טווח של המגפה", מתוכננת פתיחת ענף האירועים והמופעים - וזאת בתנאי שמספר החולים יישאר יציב על 100 חולים חדשים ביום במשך שלושה שבועות רצופים, מה שלא יקרה לפני שנת 2021.

מתווה וקסמן מנסה לאזן בין הנזקים שנגרמים למשק ולחברה ולבין סכנות ההדבקה ועד ה-12 באוקטובר המתווה עוסק בבלימה, טיפול במוקדי התחלואה ובידוד אזורים עם מספר חולים גבוה.

לדברי וקסמן "הצלחת המתווה תלויה באימוצו על כל שלביו, בהיערכות מפורטת של כל משרדי הממשלה למימושו, ובגיוס הציבור לשיתוף פעולה. התפיסה לפיה ניתן לנהל את המגפה עם אלפי נדבקים חדשים ביום, ולחכות שבתי החולים יתריעו על עומס - שגויה. היא הביאה אותנו למשבר הנוכחי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר