כך תעברו את החג בבריאות וקלילות פיזית

רוחמה פרנקל, דיאטנית קלינית יועצת לאגף התזונה במשרד הבריאות למגזר החרדי, מגישה לכם המלצות וטיפים איך לעבור את ימי החגים ללא קילוגרמים עודפים ובתחושה קלילה (בריאות)

רוחמה פרנקל | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

מגפת הקורונה חידדה לכולנו, שחובת ההשתדלות במצוות "ונשמרתם", למניעת תחלואה, כוללת בתוכה גם שמירה על תזונה נכונה ואורח חיים בריא, ולא שמירה על מרחק ומסכות בלבד. ההשתדלות שלנו, בתקופה זו היא לתת תשומת לב יתירה גם לאיכות וכמות המזון שאנו אוכלים. אם בשנים קודמות אמרתם "אחרי החגים", הרי שהפעם כדאי להתחיל כבר עכשיו.

3 כללים יסייעו לכם לעבור את החגים ללא קילוגרמים עודפים

כלל ראשון:

הפחיתו את עומס הסוכרים בסעודות

דגנים שאינם מלאים כמו פתיתים, פסטה אורז, אטריות ותפוחי אדמה ועוד תורמים סוכר לארוחה. עכשיו תנסו לחשב את כמות הסוכרים שאתם מכניסים לגופכם רק בסעודה אחת: חלה גפילטע פיש, סלטים תפוחי אדמה, שקדי מרק, אטריות, קניידלך, קרפלעך, פשטידות, אורז, פתיתים, קוסקוס, תפוח אדמה, על זה תוסיפו את כמות הסוכרים שבמנת הקינוח, ליפתן, מוסים, גלידות ואת המשקאות המתוקים – הרי שמדובר בצריכת כמות אדירה של סוכרים בסעודה אחת, מה שהופך את סעודות החג למלכודת סוכרים. אבל עוד לא גמרנו את החשבון, מה עם העוגות שאוכלים בקידוש, והממתקים והחטיפים שנאכלים בין הסעודות?.

הסוכרים והדגנים שאינם דגנים מלאים, הם גורם משמעותי לעליה במשקל בתקופה זו. כל סעודה מסעודות השבת והחג נפתחת בבציעה על לחם משנה.. די בפרוסת חלה זו, כדי למלא את מכסת הדגנים והסוכרים בסעודה. רעבים, לא תישארו. תוכלו לשבוע מהמנות הרבות הנוספות המוגשות בסעודות כגון: סלטים, דגים, מרק, עוף, ומנות נוספות שמפורטים בהמשך. המלצה: השנה השתדלו להפחית את עומס הסוכרים שאתם אוכלים בסעודות החג

מה במקום ?

סלטים- במקום סלטים על בסיס דגנים ותפוחי אדמה שהם כאמור תורמים סוכרים בחרו בסלטים על בסיס ירקות טריים או מבושלים, בתיבול טבעי עם שמן זית ועשבי תיבול. ירקות חיוניים לעיכול תקין, ועוד יותר ברצף של סעודות כבדות ועתירות.

תוספות למנה עיקרית – במקום אורז, תפוחי אדמה או פשטידות, המגיעים לאחר החלה, הסלטים, הדגים, המרק ו.... למי נשאר מקום פנוי? במקום זאת איכלו תוספות מירקות מבושלים או אפויים, זה וודאי ייצא טעים .

קינוחים- מגוון הקינוחים, שהם לרוב עתירי שומנים וסוכרים, באים בתוספת לסעודות החג שגם הן כלשעצמן גדולות ועשירות, וגורמים לעומס יתר. במקום קינוחים כבדו את השבת והחג בפירות מיוחדים, שנקנו במיוחד לכבוד החג או בסלט פירות עשיר.

כלל שני:

שננו: משקה קל- מחיר כבד!

המשקאות 'הקלים' נחשבים כ"אם כל חטאת" בהיבט בריאותי. והם קשורים בקשר הדוק למחלות כרוניות, השמנה, סכרת, מחלות לב, כבד שומני ומחלות נוספות. וכן לעליה בעששת השיניים. הם "תורמים" לגוף כמויות נכבדות של סוכר . בכוס משקה מתוק יש כארבע כפיות סוכר, ובפחית יש כשמונה כפיות סוכר.

מומלץ להימנע משתיה מתוקה מכל סוג, כולל גם תרכיזים ומיצי פירות טבעיים, ולהרוות את הגוף בשתיית מים

הכינו מים חגיגיים: לכבוד שבת וחג אפשר לשדרג את המשקאות ולהכין כדי מים עם פלחי פירות העונה ,מיץ לימון ועלי נענע וגם סודה ללא תוספת סוכר.

לאלו שמתקשים להפסיק את השתיה המתוקה בבת אחת, עשו זאת בהדרגה עד למניעה מוחלטת. החליטו שבחג הקרוב אתם קונים בקבוק אחד או שניים של שתיה מתוקה לכל המשפחה. מי שמתקשה לשתות מים, יכול למהול את המיץ בהדרגה עד שניתן יהיה לעבור למים בקלות רבה יותר

שננו: משקה 'קל' -מחיר כבד

כלל שלישי:

תאכלו. אל תנשנשו.

רבותינו בגמרא במסכת יומא (ע"ה, ב) אמרו: "בתחילה היו ישראל דומין כתרנגולים שמנקרין באשפה עד שבא משה וקבע להם זמן סעודה". מכאן למדים, שדרכה של תורה היא לאכול ארוחות קבועות, ולא אכילה "נשנושית" ומתמשכת, ללא סוף. בקרב ילדים- אכילה "נשנשנית" של חטיפים וממתקים, עלולה לגרום לתיאבון מופחת בארוחות עצמן, המביא לצריכה מועטת של המאכלים המזינים.

ומה במקום? בין הסעודות ארגנו לכם בצורה מסודרת ומרוכזת צלחת של פירות. וקבעו לצלחת כזאת מקום ועת – איכלו ממנה בישיבה ליד שולחן ובצורה מרוכזת. אפשר לשלב גם קרקרים, או פופקורן ביתי, וכן אגוזים ושקדים טבעיים

בברכת מועדים לשמחה,

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר