"לבריאות" עם הרב בנימין פישר

פרופ' רהב בראיון מטלטל: אלו תופעות הלוואי של הקורונה

פרופ' גליה רהב, מייסדת יחידות בתחום הקורונה בתל השומר, בראיון חג מיוחד עם הרב בנימין פישר על הגל השני של ה'קורונה' - החוויות הקשות, תופעות הלוואי המסובכות ורגשות האשם • צפו (TV)

(צילום: כיכר השבת)

פרופ' גליה רהב, מנהלת מערך הזיהומים ומייסדת יחידות בתחום הקורונה בבית החולים תל השומר, בראיון חג מיוחד ב'אולפן כיכר', בתוכנית 'לבריאות' עם יו"ר 'מגן לחולה', הרב בנימין פישר על הגל השני של מגיפת ה'קורונה'.

במהלך הראיון, משתפת פרופ' רהב את "החוויות הקשות" שלה מהמגיפה כשהיא מדגישה כי במהלך החודשים האחרונים, הם למדו המון אך עדיין לא יודעים המון, ומספרת על רגשות האשם של אנשים צעירים, שהדביקו את הוריהם - וגרמו למותם, וכעת מתקשים להתמודד עם זה.

בנוסף, היא מפרטת את כל תופעות הלוואי ממנה סובלים המחלימים מהנגיף ועד מתי הם נחשבים "מחוסנים", ומדגישה כי אצלם 95% מהחולים שמתו - מתו מהקורונה ולא "עם קורונה".

הרב בנימין פישר: מה אנחנו יודעים היום, בחול המועד סוכות, שלא ידענו בחול המועד פסח, שישה חודשים לאחר פרוץ המגיפה?

פרופ' גליה רהב: "אני חושבת שקודם כל, למדנו המון ואנחנו לא יודעים המון. זה באמת נגיף חדש, התנהגות חדשה של מחלה שאף אחד מאיתנו, הרופאים, שחי היום, לא ראה כזה דבר.

"זה בכל הרמות, הן ברמת ההתפשטות, כל מי שאומר ש'זה כמו שפעת', תראו לי מחלה שתופסת בכל בית חולים בערך 4 מחלקות, ושיש מיון נפרד לקורונה, אין אף מחלה כזו שהגיעה לכזה מצב. עם כזה מספר של חולים קשים, וכזו מחלה שהביאה לסגר על מנת להוריד את המספרים, כאלו מקרים של תמותה.

"היום ישראל חצתה את כל הגרפים מבחינת חולים חדשים, פי שתיים מהמדינה שיש בה הכי הרבה חולים חדשים, מבחינת מקרי תמותה חדשים אנחנו מקום 2 בעולם. באמת מבחינת הגודל והעוצמה - לא היה לנו דבר כזה.

"בהתחלה זה וירוס, ואחר כך זו מערכת דלקתית ומערכת קרישה, מחלה משונה שפוגעת בהרבה מצבים בגוף, דרכי ההתמודדות איתה מאד מאד קשים. נכון שיש לנו כל מיני תרופות שמאריכות חיים, אולי יש לנו תרופה שמורידה תמותה, אבל אין לנו תרופה כמו אנטיביוטיקה לדלקת ריאות".

הרב בנימין פישר: מה המקור לחילוקי הדעות האלו סביב הנגיף? למה יש כל כך הרבה מכחישי קורונה?

פרופ' גליה רהב: "תקשורת זה דבר מעולה, אבל אני חושבת שזה חוסר אחריות, לבוא ולהכחיש את הקורונה. איך אפשר להכחיש את זה? בואו לבית החולים תראו את המחלקות והמתים. רק אתמול כמה חולים מתו לנו. אני אתמול ישבתי ב-11 בלילה לארגן שיביאו עוד תרופות שנגמרו לנו כי הגיעו כל כך הרבה חולים.

"אני חושבת שגם המכחישים מתמעטים ומבינים שזה לא כמו שפעת. נכון שיש כאלה שבעד מדיניות עדר, שמאמינים בואו נדבק כולם, מה שאומרים ה"מודל השבדי". הרבה מדענים כל אחד נהיה לנו מומחה קורונה עם מודלים שונים ואף אחד לא ממש קולע.

"הייתה דעה כזו בבריטניה, לעשות את חיסון העדר וירדו מזה מיד, כי הבינו שזו מחלה שאנו לא יודעים איך היא תתנהג, ושכדי להגיע לחיסון עדר מספיק זה ייקח כמה שנים.

"הייתי בוועדה בכנסת שצרחתי שם מול כל אלו שהיו בעד חיסון עדר, חלקם מדענים נחשבים שאמרו משפטים קשים שלא נורא שאנשים קשישים ימותו. היה לי קשה לשמוע את זה. הם לא צודקים כי זה ייקח שנים עד שכולם יידבקו ואי אפשר להיות שנים במצב כזה.

"בנוסף, אלו שנדבקים חושבים שזה נגמר, אך ממש לא! אנחנו רואים היום כל כך הרבה תופעות אצל אנשים, שאפילו חלק קל או היו א-סימפטומטיים. אנחנו רואים הכי שכיח ירידה קוגניטיבית, קושי בריכוז, לא זוכרים, מתקשים ללמוד. עייפות קשה, חום נמוך, נשירת שיער - אלו אנחנו רואים המון, אין מספיק מידע לומר אחוזים, אך אנחנו רואים את זה הרבה.

"תסמונת התשישות הכרונית, שאני מטפלת המון בקרב תלמידי ישיבה שחולים במחלה הזו, אפילו רופאים לא מאמינים במחלה הזו כי אין בדיקה עבורה, אני רואה אותה עכשיו בלי סוף. זו בעיה אחת שנראית כאילו לא רלוונטית, אך היא מאד רלוונטית

"יש גם תופעות בלב, איבוד ראיה, שיתוקים, המון התקפי לב, אנחנו רואים הרבה חולים עם קורונה שמפתחים התקפי לב".

הרב בנימין פישר: הרבה שואלים מי מת מקורונה או עם קורונה, ולא ברור האם הקורונה באמת זו שהביאה למוות, מה דעתך על כך?

פרופ' גליה רהב: "אני עוברת על כל המקרים אצלנו בשיבא ומכירה את כל החולים, ולפעמים קשה לדעת אם בן אדם שיש לו סרטן וגם קורונה, ואומרים שמת מהסרטן וזה לא נכון, עם הסרטן היה יכול לחיות עוד שנה. אצלנו 95 אחוז מהחולים שמתו, מתו בגלל קורונה, ואני יודעת שהנתונים של קופת חולים כללית בנושא, דומים".

הרב בנימין פישר: יש אלפים של בחורי ישיבות שנדבקו ורק אחד הגיע לחדר מיון, רבים יגידו שכדאי להידבק וגמרנו...

פרופ' גליה רהב: "קודם כל הם בעצמם אולי יעברו את זה עכשיו, אבל אף אחד לא יודע מה יהיה לטווח ארוך עם ההשלכות. בנוסף, מה עם 'ואהבת לרעך כמוך'? הם חולים והם עלולים להדביק את החברים שלהם, שאולי יחלו יותר קשה, ועוד הם מביאים את זה הביתה. התחלואה בקרב גילאי 70 פלוס חרדים, עלתה ל-40 אחוז, וזה בפירוש עבר לאנשים מבוגרים ואין צורך לומר שהם בסיכון.

"אחד הדברים שאני רואה בקורונה זה רגשי אשם קשים, יש לי אנשים צעירים שהדביקו את ההורים שלהם והם נפטרו בגללם והם הולכים עם ההרגשה הזו כל החיים. אתם מסכנים את עצמכם, ואת היקרים שלכם. עשו את המצווה הזו ואהבת לרעך - לפחות כמוך".

הרב בנימין פישר: הדבקה חוזרת, מי שכבר נדבק והייתה לו בדיקה חיובית ובדיקת נוגדנים של ערך גבוה של נוגדנים האם הוא מוגן? בנוסף, האם מי שחלה בקורונה יכול להסתובב חופשי ללא מסכות?

פרופ' גליה רהב: "אנחנו הרבה לא יודעים, אנחנו מכירים את הוירוס הזה חצי שנה בלבד. אנחנו יודעים מקורונות קודמות שהחיסון העצמי שהגוף מפתח זה גג לשנה, אז מאד סביר שזה גם עכשיו ככה וההגנה היא לכמה חודשים בלבד.

"אנחנו כרגע מתייחסים שקרוב לוודאי מי שחלה מחוסן לשלושה חודשים, לא יותר מזה. אנשי בריאות שחלו כבר גם עובדים עם מסכות, כי הם כן יכולים להידבק ואנחנו לא יודעים בדיוק כמה נוגדנים מחסנים ולכמה זמן, והאם הווירוס ישתנה ויהיה מוטציות. זה שהיה לכם קורונה - לא פותר אתכם ממסכות. זה בשבילכם".

הרב בנימין פישר: איפה אוחז נושא החיסונים?

פרופ' גליה רהב: "יש השקעה אדירה של כסף בנושא בכל העולם. כי זה באמת חיסון במחלות זיהומיות, זה אכן פתרון במחלות עבר כמו פוליו ואבעבועות שחורות. אנחנו מאד בעד חיסון אבל זה לא כל כך פשוט. קצת מפחיד אותי הקטע של המהירות למצוא חיסון, כי זה באמת SOS אני מאד מקווה שלא יעשו קיצורים.

"בדרך כלל להפיק חיסון זה ענין של שנים וכאן עושים קיצורי דרך ואני מקווה שקיצורי הדרך האלה לא יפריעו.

"אני חושבת שגם אם יהיה חיסון ואני מאמינה שיהיה אני לא בטוחה שלא תהיה בעיה להפיק אותו בכמויות כאלה לתת לכולם. בנוסף, כמו שיש מכחישי קורונה יש יותר מכחישי חיסונים ולא בטוח שכולם ירצו להתחסן".

צפו בראיון המלא; מחר - החלק השני של הראיון

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר