תסמונת המבטא הזר: התופעה ההזויה שאתם חייבים להכיר

אשתקד, אישה מאריזונה הסעירה את אתרי החדשות כשחשפה כי סבלה ממצב שנשמע מגוחך מדי כדי להיות אמיתי. היא קמה בבוקר והחלה לדבר במבטא אירי. מה עומד מאחורי התסמונת התמוהה? (בריאות)

(צילום: שאטרסטוק)

בשנה שעברה, מישל מאיירס, אם לשבעה, סיפרה לערוץ חדשות באיזור מגוריה, כי אירעו לה כמה מקרים שבהם היא שכבה במיטתה עם כאב ראש חזק וכשהתעוררה, נשמעה שונה לחלוטין.

בפעם הראשונה, היא התעוררה עם מבטא אירי. בפעם השנייה, היא נשמעה אוסטרלית, ולפני שנתיים, התעוררה עם מבטא בריטי שלא הצליחה להיפטר ממנו.

"אני מרגישה כמו אדם אחר", אמרה מאיירס. "האדם שאני עכשיו עבר כל כך הרבה בהשוואה לאדם הזה".

המקרה של גב' מאיירס נשמע לא אמין, אבל מומחים אומרים שהוא לגיטימי. יש אפילו שם לתופעה: "תסמונת המבטא זר". הנה מה שכדאי לכם לדעת עליה:

מהי תסמונת המבטא הזר?

בדיוק כפי ששמה מרמז, תסמונת המבטא הזר (FAS) היא הפרעת דיבור שגורמת לסובל ממנה להישמע כאילו יש לו מבטא ממדינה אחרת, על פי אוניברסיטת טקסס בדאלאס.

המקרה הידוע הראשון נצפה בשנת 1907, כאשר אדם פריזאי פיתח מבטא אלזתי (אחד מחבלי צרפת) לאחר שסבל משבץ. מאז, רק כ-100 אנשים אובחנו עם מצב חריג זה.

מה גורם לתסמונת המבטא הזר?

מחקרים מראים כי רוב המקרים נובעים מפגיעה במוח, אם כי חלק מהחולים עשויים לפתח את המצב עקב גורמים פסיכולוגיים. גם אם הנזק המוחי אשם בענין, החוקרים אינם לגמרי בטוחים כיצד ומדוע הוא גורם לתופעה.

במקרים מסוימים, המצב נובע בעקבות שבץ או פגיעה מוחית טראומטית. אבל במקרים אחרים, הקשר פחות ברור.

לדוגמה, אישה מטקסס דיווחה בשנת 2017 כי פיתחה מבטא בריטי לאחר ניתוח בלסת.

מחקר שנערך ב-2008 בחן אישה שפיתחה לראשונה הפרעת פאניקה, לאחר מכן פגמים בדיבור ואח"כ את תסמונת המבטא הזר לאחר מות אביה.

מספר מחקרים תמוהים אחרים פורסמו גם בספרות הרפואית.

מה גורם למישהו להישמע כאילו יש לו מבטא זר?

מישהו שלוקה בתסמונת רואה שינויים בעיתוי הדיבור שלו, האינטונציה ומיקום הלשון, אשר גורם לקול שונה במידה ניכרת מהקול הרגיל שלו. שינויים אחרים הקשורים לתסמונת הביזארית כוללים לחץ חריג בהברות מסוימות, החלפת אותיות או עיוות, הוספת צלילים נוספים למילים, או ביצוע שגיאות קלות אחרות תוך כדי דיבור.

האם יש טיפול עבור תסמונת המבטא הזר?

בעוד שחלק מהמטופלים חוזרים לדפוסי הדיבור הרגילים שלהם, או באופן ספונטני, או כאשר בעיות בריאותיות אחרות מטופלות אצלם, תסמונת המבטא הזר הוכיחה את עצמה כקשה לריפוי.

אוניברסיטת טקסס בדאלאס ניסתה לטפל בחולה שפיתח מבטא שוודי באמצעות שימוש בטכניקות הפחתת מבטאים שנועדו לעצב מחדש את הדרך בה ביטא תנועות מסוימות ועיצורים, למשל, אך בסופו של דבר הנסיון לא צלח.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר