מי ישלם את המחיר?

השלכות הקורונה על הפרות חוזים עסקיים

האדם, מתכנן תכניות ולשם תוכניות משלו, הסגר שנכפה, סגירת עסקים, ומשבר כלכלי קשה מנעו מרבים לעמוד בהסכמים עליהם חתמו ולהם התחייבו. מי אשם? הקורונה, הנסיבות, עטלף סיני.. כשאף צד לא באמת אשם, קשה להכריע מי ישלם את המחיר (משפט, מקודם)

אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

רגע לפני שיגיע גל התביעות העצום אל פתחה של מערכת המשפט הממלכתית העמוסה, יש דרך מהירה, זולה ויעילה הרבה יותר לסיים את הסכסוך – הליך גישור.

אחרי שתקראו את השורות הבאות, לא תשובו לעולם למסדרונות בתי המשפט.

חסכו את עינוי הדין וחוסכים גם בארנק: ישראל מתפארת באחת ממערכות המשפט העמוסות בקרב מדינות ה OECD, עם אלפי תיקים המנוהלים במקביל אצל שופט יחיד. בעולם העסקי, בו זמן שווה הרבה כסף, עד שיגיע פסק הדין המיוחל עלול העסק שלא לשרוד. לעומתם, הליכי הגישור מהירים, ומסתיימים תוך חודשים ספורים. כך ניתן גם לחסוך בהוצאות שכ"ט גבוהות, תשלומים עבור חוו"ד ואגרות שונות שהיו נגבות במהלך תהליך משפטי מייגע.

קבעו אתם את חוקי המשחק: הגישור אינו הליך משפטי פורמלי ולכן הצדדים הם שקובעים יחד את האופן שבו יתבצע, ובמקום שמתחיל מהסכמה – ניתן רק לפרוח. זכות הבחירה כוללת גם את ההחלטה של הצדדים על זהות המגשר. בעוד בבתי המשפט לא ניתנת לצדדים בסכסוך לבחור את השופט, בגישור יכולים הצדדים להטיב לבחור כמגשר פיגורה מוסכמת, ללא חשש לניגוד עניינים וטוב מכך, איש מקצוע הבקיא בעולמות הסכסוך הספציפי שלהם.

"אין הברכה מצויה אלא בדבר הסמוי מן העין": אף צד בסכסוך לא מעוניין "לכבס את הכביסה המלוכלכת בחוץ", מידע אודות קשיים כלכליים, או סודות מקצועיים טוב שיישאר בין 4 כתלי החדר. לשמחתנו, בגישור מחוייבים הצדדים לחיסיון מלא של כל ההליך, והמידע אשר עולה במסגרת הפגישות חייב להשאר סודי וחסוי, גם אם ההליך הופסק מסיבה מסוימת.

וזאת בניגוד גמור לנעשה בבתי המשפט שם נחשפים קרבי הסכסוכים לעיני כל, חשיפה שעלולה לעלות לעסק בשמו הטוב.

לפרטים אודות הקורס כנסו לכאן>>

מבחן הכוונה – באתם לפתור או לריב? תהליך שיפוטי נוטה להפוך לזירת התקוטטות והכפשות במטרה לנצח את היריב על הדוכן. כשהאנרגיה מופנית "לניצחון" במקום לפתרון, עלול הסכסוך להחריף, בטרם יירגעו הרוחות. הליך גישור מתחיל בבסיסו בהסכמת הצדדים ומתוך כוונה ברורה להגיע לפתרון מוסכם. ההליך מאופיין בדו שיח, בחתירה לפשרה במקום בהחלטות חד צדדיות וצעדין אגרסיביים.

ודאות בעולם של אי ודאות: כאשר הצדדים נכנסים להליך משפטי, אף אחד לא יודע כיצד ייצא. ממד חוסר הוודאות הוא פקטור מסוכן מאוד לצדדים שעלולים לעמוד תחת פסיקה קשה כנגדם, עם יכולת קטנה להתגונן בעראות גבוהות. לעומת זאת, בהליך גישור, המגשר איננו שופט ואינו כופה על הצדדים את החלטתו. במקום, הוא מגשר מסייע ביצירה ובניהול המו"מ בין הצדדים ומתווה פתרון. את ההחלטה הסופית מקבלים הצדדים בעצמם.

מבחן התוצאה – "גם הפשרה הגרועה ביותר טובה מניצחון חד צדדי": מחקר שנעשה בארה"ב הראה שהחלטות שהתקבלו בהליכי גישור יושמו ע"י הצדדים, באחוזים גבוהים משמעותית, מאחוז ביצוע פסיקות בתי המשפט, אף שהן מחייבות יותר. הפער העצום באחוזים נובע ככל הנראה, מהמחויבות ומהשותפות בתהליך של הצדדים בגישור, שהגיעו להחלטה יחד, ולא בפסיקה חד צדדית של שופט.

אפשר להתחרט? הליך הגישור יכול להפסק בכל שלב שבו תבחרו. אם מסיבה מסוימת אינכם שבעי רצון מהתהליך, ניתן להפסיקו ולהעביר את הסכסוך להכרעה בערכאה אחרת – בבוררות או בבתי המשפט.

יצויין כי בימים אלו נפתח רישום לקורס הכשרת בוררים ומגשרים בדגש על יישוב סכסוכים בחברה החרדית בהנחיית המרכז לגישור ובוררות בשיתוף מרכז פישר להכשרת בוררים

הקורס מותאם למגזר החרדי ובמיוחד לאנשי עסקים שאינם משפטנים. בין המרצים עו"ד ד"ר יחיאל וינרוט עו"ד גדעון פישר וד"ר חנן מנדל.

הקורס יתקיים באמצעות זום 8 מפגשים ומועד פתיחת המחזור הקרוב: 20.10.2020

בסיום הקורס יקבלו המשתתפים דיפלומה מלשכת הבוררים ומהמרכז לגישור ובוררות.

לפרטים אודות הקורס כנסו לכאן>>

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר