סקר 'כיכר השבת'

בגלל ה'קורונה': העוינות החילונית כלפי החרדים - התרחבה

סקר מיוחד שנערך עבור 'כיכר השבת' מלמד על העמקת השסע והעוינות של הציבור החילוני בישראל, כלפי הציבור החרדי – בגלל ה'קורונה' • אצל מרביתם, הדעה על החרדים השתנתה לרעה (אקטואלי)

אילוסטרציה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

סקר מיוחד שנערך עבור אתר 'כיכר השבת' על-ידי iPanel מלמד על העמקת השסע והעוינות של הציבור החילוני בישראל, כלפי הציבור החרדי – כתוצאה מהתפשטות מגפת ה'קורונה'.

רוב הציבור הישראלי, חילוני ומסורתי, סבור כי החרדים מזלזלים בהנחיות משרד הבריאות ולכן ישנה התפרצות גדולה של המגפה בקרב המגזר החרדי, זאת לעומת רוב גדול בקרב הציבור החרדי, שמאשים את העוני והצפיפות בתחלואה הגבוהה.

עוד עולה מהסקר כי ה'קורונה' שינתה לרעה את דעתם של 60% מהחילוניים ו-50% מהמסורתיים על הציבור החרדי.

מהסקר עולה תמונה עגומה על כישלון ההסברה החרדית, כמו כן, מרבית הציבור – בקרב הציבור החרדי מעל 60% - נמנעו מלהשתתף ב"אירועים דתיים", כולל תפילות בבתי הכנסת, בגלל הנגיף.

הנתונים בהרחבה

מה לדעתך הגורם המרכזי להתפרצות הקורונה במגזר החרדי?

מנתוני הסקר עולה כי רוב הציבור הכללי בישראל – 54% מהציבור החילוני והמסורתי, סבור שהגורם המרכזי להתפרצות הקורונה בציבור החרדי, נובעת מזלזול בהנחיות הבריאות. 14.5% סבורים שההתפרצות נובעת מפתיחה בלתי מבוקרת של בתי כנסת וישיבות.

21.8% סבורים שהעוני והצפיפות הם הגורמים להתפרצות הקורונה במגזר החרדי ואילו 9.7% סבורים שההתפרצות חלה בגלל העדר הסברה ונגישות לידע רפואי מותאם.

לעומת הציבור הכללי, רוב גדול בציבור החרדי – 73.3% רואה בצפיפות ובעוני כגורם מרכזי להתפרצות המחלה במגזר החרדי. 20% מהחרדים סבורים כי העדר הסברה ונגישות למידע רפואי מותאם – הם האשמים בהתפרצות במגזר ואילו מיעוט קטן של 6.7% סבור כי המגפה התפרצה במגזר החרדי בגלל זלזול בהנחיות. זאת ועוד, אין חרדי שסובר כי ההתפרצות נובעת מפתיחה בלתי מבוקרת של בתי כנסת וישיבות.

האם בעקבות התפרצות הקורונה שינה הציבור הכללי את עמדתו כלפי היהדות?

מרבית הציבור הכללי – 80.9% מהחילונים ו-83.4% מהמסורתיים, לא שינו את עמדתם כלפי היהדות בעקבות התפרצות הקורנה, לעומת 17.6% מהחילונים ו-10.2% מהמסורתיים, שמעידים כי התפרצות הקורונה גרמה להם להתרחק מהיהדות. 1.5% מהחילונים ו-6.4% מהמסורתיים התקרבו ליהדות בגלל ה'קורונה'.

בקרב הציבור החרדי, 73.3% העידו כי הקורונה לא שינתה את יחסם ליהדות, ואילו אצל 26.7% מהם, הקורונה גרמה להם להתקרב יותר.

האם התפרצות הקורונה שינתה את דעתך על המגזר החרדי לרעה או לטובה?

פה, עולה תמונה עגומה למדי. בקרב הציבור החילוני, 61% מעידים כי הקורונה שינתה את דעתם לרעה על הציבור החרדי, ואילו 38.9% מעידים כי הקורונה לא שינתה כלל.

בקרב המסורתיים, 50.3% מעידים כי הקורונה שינתה את דעתם לרעה על הציבור החרדי, לעומת 46.5% שאומרים כי לא שינתה כלל. אצל 3.2% היא אפילו שינתה לטובה.

בקרב הציבור הדתי, 31.4% מעידים כי שינו לרעה את דעתם על הציבור החרדי, לעומת 57.1% שהקורונה לא שינתה כלל את דעתם. 11.4% מעידים כי המחלה דווקא שינתה לטובה את דעתם על החרדים.

6.7% מהחרדים בסקר מעידים כי דעתם השתנתה לרעה על המגזר שלהם – נתון דומה לאלו מהמגזר הסבורים כי ההתפרצות אירעה בשל זלזול בהנחיות. אצל 73.3% מהמגזר, הקורונה לא שינתה כלום ואצל 20% היא שינתה לטובה.

האם ויתרת על השתתפות בטקס דתי (סליחות, בית כנסת וכדו') בגלל הקורונה?

כאשר נשאלו המשיבים האם ויתרו על השתתפות בטקסים דתיים בעקבות הקורונה, תשובת הרוב הגדול הייתה שכן – 72.9% מהחילונים, 80.9% מהמסורתיים ו-60% מהחרדים.

יחד עם זאת, יש לא מעט – 27.1% מהחילונים, 19.1% מהמסורתיים ו-40% מהחרדים, אשר מעידים כי המשיכו לנהוג כבכל שנה.

בכיר בהנהגה החרדית שראה את תוצאות הסקר הביע, בשיחה עם 'כיכר השבת', דאגה עצומה מהשלכות המצב והמגיפה. לדבריו, יש חשש שעבודה של שנים רבות, של ניסיון להידברות בין הקבוצות בעם - ירדה לטמיון.

"חזרנו אחורה לשנות ה-50 ולאיבה שהייתה בעקבות מלחמות השבת", הוא אומר בכאב וקורא להפקת לקחים מיידית בהסברה החרדית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר