הקורונה, החרדים וההסתה

ד"ר אלרעי: "רוב החרדים - שומרים; חוששת שלא ייבדקו"

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר אלרעי שרון פרייס, בראיון מיוחד ב'אולפן כיכר' על הקורונה במגזר החרדי, התחלואה לצד השמירה, היקף הבדיקות, הנפטרים וההסתה • צפו (חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
מפיק: איציק אוחנה (ניהול אולפן: זאב רוזנברג)

ד"ר אלרעי שרון פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, התארחה באולפן 'כיכר השבת', ושיבחה את התנהלות רוב הציבור החרדי, התנערה מההסתה כלפי המגזר אך הזהירה מפני עליה בתחלואה בשל הפרת הנחיות בקבוצות השוליים.

בפתח דבריה התייחסה ד"ר אלרעי לירידה בתחלואה במגזר החרדי ואמרה כי "היה ברור שעם ההגבלות והסגר תהיה ירידה בתחלואה בכל המגזרים. קצת חששנו כשראינו התקהלויות אסורות, ואמרנו שנראה גל תחלואה, ואני שמחה שלא ראינו".

"יש לנו חשש", חושפת ד"ר אלרעי, "החשש הוא כי אנחנו עורכים סקרים, אחת השאלות אומרת 'אם יש סימפטומים האם תלך להיבדק', ובחמישים אחוז מהמגזר החרדי אומרים 'לא, נשאר בבית, נשאיר את הילד בבית'. אני רוצה לוודא כל אדם שלא מרגיש טוב, יילך להיבדק".

ועדיין, אחוז הבדיקות במגזר החרדי גבוה יותר מהמגזר הכללי...

"נכון. אני חייבת לומר שהמגזר החרדי עושה הרבה מאוד בדיקות, זה מצוין, ואנחנו רוצים שזה ימשיך".

לצערנו רואים זינוק בתמותה במגזר החרדי...

"אתה צודק. אנחנו באמת רואים בשבוע האחרון, וגם לאורך זמן, כל יום בין 1 ל-7 נפטרים במגזר החרדי, שזו כמות מאוד גבוהה. אני חושבת שזו נקודה מאוד חשובה. יש הרבה דיבורים על 'מתים עם קורונה' ולא 'מקורונה'. אנחנו יודעים טוב מאוד שאנשים מתים מקורונה, אנחנו רואים עליה בתמותה במדינת ישראל, אנחנו רואים את זה גם במגזר החרדי".

ייתכן שחוסר האמון במגזר נובע בין היתר מ'הנבואות השחורות' שלכם, הזהרתם שתהיה גל תחלואה לאחר שמחה תורה, כשאנחנו יודעים שלצערנו לא כולם הקפידו במגזר, ועדיין לא שאין עליה, יש ירידה.

"קודם כל אני חושבת שזה מסמן יותר מכל, שהרוב כן הקפיד. ואני רוצה להגיד כל הכבוד לציבור החרדי, אני יודעת שזה לא פשוט להתנגד לעקרונות שלך ולעשות אותו אחרת כי יש הבנה שהדבר הזה עלול להביא לתחלואה, זה מעיד שהרוב כן צייתו והרוב פעל נכון, כל הכבוד על זה".

למה מותר להתקהל במקום סגור עשרה אנשים, אבל בבית כנסת אסור גם שניים?

"בתי תפילה זה מקום שבדרך כלל סגור וקטן, פחות מאוורר, וזה לא עשרה אנשים קובעים. כן היינו רוצים שזה יקרה בשלב יותר מאוחר, בטח שמזג האוויר עוד מאפשר את זה".

כשאת מסתכלת לאחור, מי הביא את הגל השני לישראל? האולמות, משרד החינוך?

"אני לא חושבת שזה מקור הדבקה אחד. זה שילוב של התקהלויות. אין ספק שהחתונות הגדולות של אלפי משתתפים, תמונות מבתי מלון של המונים ללא מסכות, תרמו את תרומתם לעליית התחלואה. אנחנו מאמינים שגם פתיחת מוסדות החינוך תרמה לעלייה".

ראינו את הדיווח בחדשות 12, רוב ככל העלייה בתחלואה הגיעה ממוסדות החינוך במגזר החרדי

"במגזר החרדי העקומה מאוד מעניינת יש את א' אלול ועשרה ימים אחריה יש עליה בתחלואה. אני מסכימה שפתיחת מוסדות החינוך בעולם החרדי בטוח הביאו לעלייה במגזר החרדי, זה בוודאות, ומשם אנחנו יודעים שמכוון שאנחנו עם שמתמזג וזז אז אי אפשר לומר שהדבר הזה לא השפיע על מקומות אחרים".

אם המסמך הזה היה מונח לפניכם, הוא היה משנה את ההמלצות שלכם לקבינט הקורונה?

"לא, את כל הנתונים במסמך הזה אנחנו מכירים, אלו נתונים של משרד הבריאות. הדו"ח של פיקוד העורף על נתונים ישנים של לפני ספטמבר, אין שם משהו שהוא מרעיש, למדנו עוד דברים מאז".

דעתך המקצועית על פתיחת מערכות החינוך בחלק מהציבור החרדי?

"אסור, פשוט אסור. צריך להבין שזה יחזיר אותי מהר מאוד אחורה. צריך להבין שהילדים לא סובלים מתסמינים, הם יכולים להידבק בדיוק כמו מבוגרים. ברור שאם אתה לומד בשטח פתוח - הסיכון יותר קטן. אבל ראינו גם מראות של ילדים שיושבים בצורה צפופה, לא בדיוק לפי ההנחיות. הדבר האחרון שהייתי רוצה זה לראות את הערים החרדיות שרק עכשיו יצאו מסגר - חוזרות לתחלואה גבוהה. אנחנו יודעים שתנאי החיים בחלק מהערים החרדיות הן כאלה שמעודדות את התחלואה בנגיף".

אומר ח"כ משה גפני: הגענו לסוג של מתווה עם משרד הבריאות ואז שרי 'כחול לבן', מסיביות פוליטיות, עצרו את המתווה הזה, ומסיבות פוליטיות לא עוצרים את חינוך הילדים?

"המתווה של משרד הבריאות שהוצג למתווה אומר: בשלב הראשון לפתוח רק את הגנים, ובשלב הבא כיתות א' עד ד'. חייבים להבין שאנשים ממערכת הבריאות, יש כאלה שאומרים איך יוצאים עם 2,000 מאומתים ביום, בפעם הקודמת זו הייתה סיבה לכניסה לסגר. אבל אם יוצאים, צריכים לצאת בזהירות ובהדרגה כדי לא לחזור מהר אחורה".

את רואה את ההסתה בתקשורת נגד הציבור החרדי, הפכו אותנו למפיצי המחלה, מה את חושבת על זה?

"קשה לי מאוד עם זה. אני חושבת שזה ציבור גדול שרובו ככולו שומר על ההנחיות למרות שתנאי החיים שלו יותר קשים. אבל בתקשורת - הדברים הקיצוניים שיש - בולטים".

בסיום הראיון פנתה ד"ר אלרעי לציבור החרדי: "אני באמת רוצה להגיד לכם כל הכבוד, רוב הציבור החרדי נמצא בתנאים הרבה יותר קשים מהציבור הכללי. אבל, אנחנו חייבים לשמור על זה ולמנוע התקהלויות ולשמור אחד על השני. המושג של ערבות הדדי כל כך חשוב, תשמרו".

צפו בראיון המלא

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר