המתח בשיאו

בעוד שעות ספורות: יום הבחירות בארה"ב

טראמפ נגד ביידן: מיליוני מצביעים יגיעו בעוד שעות ספורות לקלפיות בארה"ב כדי להכריע במאבק הייצרי ועמוס האנרגיות בין הנשיא המכהן לבין יריבו מהמחנה הדמוקרטי (אקטואליה)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
(צילום: C-SPAN)

בעוד שעות ספורות ייפתחו הקלפיות האחרונות בארה"ב לבחירות לנשיאות ארה"ב והבוחרים יכריעו האם הם מעוניינים בארבע שנים נוספות של הנשיא דונלד טראמפ או את יריבו הדמוקרטי סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן. שני הצדדים מטיחים רפש אחד בשני כשטראמפ מוצג בידי השמאל האמריקאי כמפלג ואילו ביידן מוצג בידי הימין האמריקאי כחלש וכזה שייכנע לרדיקליים במפלגתו.

הסקרים בחלקם הגדול מחייכים לביידן, אך לדעת מומחים רבים הסקרים לא משקפים נכונה את המצב בשל העובדה שהם מסתמכים על ההרשמה המוקדמת של המצביעים למפלגות, דבר שמחויב בחוק האמריקאי, אך הרשמה זו אינה מחייבת כלל את המצביע להצביע בסופו של דבר למפלגה בה הוא רשום.

שיטת הבחירות האמריקאית אינה מושפעת בהכרח מרוב מצביעים ארצי, אלא בכל מדינה מתנהל מאבק מקומי על מספר האלקטורים שיש לה על פי מספר התושבים שלה, וכדי לנצח צריך לפחות חצי מ-538 האלקטורים האפשריים. כעת מתחולל מאבק על כמה מדינות המתנדנדות בין המועמדים - פנסילבניה, מישיגן, וויסקונסין ונבאדה.

למרות שהסקרים בארה"ב חוזים את נצחונו של ביידן, הדמוקרטים חוששים מאד שכן גם בבחירות הקודמות צפו הסקרים ניצחון גדול מאד של הילרי קלינטון ולבסוף היה זה טראמפ שגבר עליה במספר מדינות מפתח. גם הפעם סבורים במחנה הרפובליקני כי הסקרים מפספסים מצביעים רבים של טראמפ שאינם מצהירים על כך רשמית, אך מצביעים לו.

טראמפ נאבק קשות כדי להשיג את הקדנציה השנייה, ולו רק בשביל לא להיות הנשיא הראשון מזה 28 שנה שמפסיד לאחר כהונה אחת (הקודם היה ג'ורג' בוש האב בשנת 1992). טראמפ תיזז בשבועות האחרונים בעשרות עצרות בחירות ולטענת אנשי המפלגה שלו, רבים שלא הצביעו בעבר הצביעו הפעם מה שמעלה משמעותית את אחוזי ההצבעה במערכת הבחירות הנוכחית.

הבחירות השנה נפתחו במדינות רבות בהצבעה מוקדמת ולמעלה מ-97.6 מיליון אזרחים הצביעו כבר בבחירות, כ-70 אחוז מכלל המצביעים בשנת 2016 מה שמסמן לדברי המומחים אחוזי הצבעה גבוהים במיוחד שלא נראו כבר כמאה שנה בארה"ב.

ההערכות שההכרעה בבחירות תהיה כבר מחר בבוקר, אם כי במידה והנושא יגיע לבתי המשפט בשל טענות לזיופים של שני הצדדים ההכרעה תדחה

כזכור, טראמפ יצא כנגד החלטתה של מדינת פנסילבניה לספור גם קולות שיגיעו בדואר עד שלושה ימים אחרי יום הבחירות, כל עוד החותמת על טופסי ההצבעה מוכיחה שהם נשלחו לפניו. הנשיא כבר הודיע שהוא מתכוון להילחם בהחלטה הזו באמצעות עורכי דינו. טראמפ יודע שמכיוון שבקרב המצביעים בדואר גדול יותר מספרם של הדמוקרטים, בעוד הרפובליקנים מגיעים יותר לקלפיות, קולות שיגיעו בדואר וייספרו אחרי יום הבחירות הרשמי יכולים בעיקר לפגוע בסיכוייו לנצח שם וזו מדינה חשובה במיוחד עבור הנשיא.

אמש יצאו טראמפ וביידן למסע דילוגים אחרון במדינות המתנדנדות. בעוד ביידן הסתפק בהופעות באוהיו ובפנסילבניה, טראמפ ערך לא פחות מ-5 עצרות ב-4 מדינות: צפון קרוליינה, מישיגן, וויסקונסין ופנסילבניה.

"מחר אנחנו הולכים לנצח במדינה הזו ואנחנו הולכים לזכות בעוד 4 שנים בבית הלבן", אמר להם, וטען שהסקרים המתפרסמים בתקשורת ומצביעים על פיגור גדול שלו מזויפים. לדבריו הם נועדו לדכא את תומכיו ולהניא אותם מהגעה לקלפיות.

ביידן נאם במקביל בקליבלנד. "עוד יום אחד, אוהיו", אמר לתומכיו שם. "מחר אנחנו יכולים לשים סוף לנשיאות שפילגה את האומה הזו, לנשיאות שלא הגנה על האומה הזו, לנשיאות שליבתה את אש השנאה באומה הזו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר